گفتمان مهدوی(بخش دوم) ملاكهاي شناخت مهدي(عج) در روايات
دوشنبه 5 مهر 1400 2:04 PM
بنام خدا
یکی از شبهات بحث مهدویت، ظهور مدعيان دروغين مهدويت است.بررسی زمینه های پیدایش ادعای مهدویت از حیث های مختلف مهم است مانند زمینه های فرهنگی، سیاسی و ...
اما درباره راه های شناخت مهدی راستین ميتوان به ملاكهايي اشاره كرد كه در منابع ديني آمده است، در ادامه به فهرستي از اين معيارها اشاره ميشود كه هركدام جاي بحث مستقلي را دارد:
1. بشارت کتب آسمانی: به كتاب «بشارات عهدین، دکتر صادقی» مراجعه شود.
2. نام و کنیه:روایت حرمت جمع این دو مگر در محمد بن حنفیه
3. سال و محل تولد:به کتاب منتخب الاثر مراجعه شود. در آنجا 54 روایت در این مورد ذکر شده است.
4. نسب و نام نیاکان: در این باره صدها احادیث داریم، فقط از ولد الحسین ، 160 حدیث داریم.
5. خصوصیات جسم و چهره: حدود29 حدیث درباره ویژگیهای جسمانی حضرت وجود دارد.
6. علائم الظهور: به دو کتاب کتاب الفتن(نعیم بن حماد ) این کتاب از سنی قبل از تولد امام زمان (229) و کتاب در دسترس است.
7. کتاب معجم الملاحم و الفتن(ده سرخی) کاملترین کتاب شیعه مراجعه شود.
8. علائم حتمیه ظهور (پنج علامت)سفیانی، یمانی، والصیحه و قتل نفس الزکیه و الخسف بالبیداء محل ظهور مکه است.
9. حضرت در قیافه سن 40 ساله می آید.
10. استفاده از اسم اعظم و اعمال معجزات انبیای گذشته
11. نزول حضرت عیسی
12. بیماری لاعلاج نمی ماند.
13. تشکیل حکومت
14. تصرف تمام زمین و حکومت واحد
15. قیام با شمشیر (شمشیر نماد وسائل امروزه نیست)
16. ادامه حکومت در رجعت تا قیامت
17. برقراری عدالت در جهان: 148 بار «کما ملئت» آمده اما «بعد ما ملئت»مأثور نیست.
18. برداشته شدن فقر
قبول ادعاي مهدويت از سوي مردم، بخاطر عدم شناخت اين ملاكها بوده است، وگرنه درباره هيچكدام از مدعيان مهدويت اين ملاكها صادق نبوده است.
5.شمشير حضرت مهدی ( ع )
شمشير مهدی ، سيف الله و سيف الله المنتقم است . شمشيری است خدائی ،شمشيری است انتقام گيرنده از ستمگران و مستکبران . اما بر سر ضعيفان و مستضعفان رحمت مي بارد و آنها را مي نوازد . پيامبران و امامان و اولياء حق آمدند و آنچه لازمه پند دادن بود بجای آوردند . بسياری از مردم نشنيدند و راه باطل خود را رفتند و حتی اولياء حق را زهر خوراندند و کشتند . از روايات شگفت انگيزی که در مورد حضرت مهدی ( ع ) آمده است ، خبری است که از حضرت امام محمد باقر ( ع ) نقل شده و مربوط است به 1290سال قبل . در اين روايت حضرت باقر ( ع ) مي گويند : " مهدی ، بر مرکب های پر صدايی ، که آتش و نور در آنها تعبيه شده است ، سوار مي شود و به آسمانها ، همه آسمانها سفر مي کند " . و نيز در روايت امام محمد باقر ( ع ) گفته شده است که بيشتر آسمانها ، آباد و محل سکونت است . البته اين آسمان شناسی اسلامی ، که از مکتب ائمه طاهرين ( ع ) استفاده مي شود ، ربطی به آسمان شناسی يونانی و هيئت بطلميوسی ندارد ... و هر چه در آسمان شناسی يونانی ، محدود بودن فلک ها و آسمانها و ستارگان مطرح است ، در آسمان شناسی اسلامی ، سخن از وسعت و ابعاد بزرگ است و ستارگان بيشمار و قمرها و منظومه های فراوان . و گفتن چنين مطالبی از طرف پيامبر اکرم ( ص ) و امام باقر ( ع ) جز از راه ارتباط با عالم غيب و علم خدائی امکان نداشته است .
6.غيبت کوتاه مدت يا غيبت صغري
مدت غيبت صغری بيش از هفتاد سال بطول نينجاميد ( از سال 260ه. تا سال 329ه. )که در اين مدت نايبان خاص ، به محضر حضرت مهدی ( ع ) مي رسيدند ، و پاسخ نامه ها سؤوالات را به مردم مي رساندند . نايبان خاص که افتخار رسيدن به محضر امام ( ع ) را داشته اند ، چهار تن مي باشند که به " نواب خاص " يا " نايبان ويژه " معروفند .
1 - نخستين نايب خاص مهدی ( ع ) عثمان بن سعيد اسدی است . که ظاهرا بعد از سال 260هجری وفات کرد ، و در بغداد به خاک سپرده شد . عثمان بن سعيد از ياران و شاگردان مورد اعتماد امام دهم و امام يازدهم بود و خود در زير سايه امامت پرورش يافته بود .
2 - محمد بن عثمان : دومين سفير و نايب امام ( ع ) محمد بن عثمان بن سعيد فرزند عثمان بن سعيد است که در سال 305هجری وفات کرد و در بغداد بخاک سپرده شد . نيابت و سفارت محمد بن سعيد نزديک چهل سال بطول انجاميد .
3 - حسين بن روح نوبختی : سومين سفير ، حسين بن روح نوبختی بود که در سال 326 هجری فوت کرد .
4 - علی بن محمد سمری : چهارمين سفير و نايب امام حجه بن الحسن ( ع ) است که در سال 329هجری قمری در گذشت و در بغداد دفن شد . مدفن وی نزديک آرامگاه عالم و محدث بزرگ ثقه الاسلام محمد بن يعقوب کلينی است .
همين بزرگان و عالمان و روحانيون برجسته و پرهيزگار و زاهد و آگاه در دوره غيبت صغری واسطه ارتباط مردم با امام غايب و حل مشکلات آنها بوسيله حضرت مهدی ( ع ) بودند .
مطلب ادامه دارد.....
منبع: پایگاه شیعه شناسی