پاسخ به:با کدام آیه محشور می شوید؟
شنبه 11 اردیبهشت 1400 10:04 PM
|
بنام خدا
سپاسگزارم از حضور شما در این تایپیک قرآنی و بخشی از نکات و پیامهای آیه منتخب شما و آیه 28 که تکمیل کننده این آیه هست را در ادامه می آورم:
قالَ سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكاذِبِينَ «آیه27سوره نمل»
(سليمان بعد از شنيدن گزارش هدهد) گفت: به زودى خواهيم ديد كه آيا (در گزارشت) راست گفتى يا از دروغگويانى؟
اذْهَبْ بِكِتابِي هذا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ ما ذا يَرْجِعُونَ «28»
اين نامهى مرا ببر و به سوى آنها بيفكن؛ آن گاه از آنان روىبرتاب، پس بنگر چه جوابى مىدهند.
نامهنگارى و مكاتبه پيامبران با كفّار و مشركان، سابقهاى طولانى دارد و سيرهى پيامبراسلام صلى الله عليه و آله نيز بود. آن حضرت نامههايى به سران كشورهاى ايران و روم فرستادند.
فرستادن پيام و رايزن فرهنگى و سفير و مأمور، و پيش قدم شدن در اين مسايل، به خاطر رسيدن به اهداف ارشادى و فرهنگى، از سيرهى پيامبران است.
1- زودباورى ممنوع؛ ردّ كردن حرف ديگران نيز بدون دليل ممنوع. «سَنَنْظُرُ»
(در مورد مسايل مهم، به يك گزارش اعتماد نكنيد.)
2- ادّعا وتبليغات ديگران، ما را از تحقيق باز ندارد. (هدهد ادّعا كرد: خبر من يقينى است، ولى سليمان گفت: ما بايد بررسى كنيم) «سَنَنْظُرُ»
3- تحقيق كردن، مخصوص گزارشهاى شخص فاسق نيست؛ بلكه هنگام شك نيز تحقيق و بررسى لازم است. «سَنَنْظُرُ»
جلد 6 - صفحه 415
4- نه تصديق، نه تكذيب، بلكه تحقيق. «سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكاذِبِينَ»
5- نقاط مثبت را قبل از نقاط منفى بازگو كنيد. أَ صَدَقْتَ أَمْ ...
6- با يك راستگويى در گروه صادقين قرار نمىگيريم، ولى با يك دروغ جزو دروغگويان مىشويم. ( «صَدَقْتَ» به صورت فعل ولى «كاذبين» به صورت اسم فاعل آن هم با كلمهى «كُنْتَ» آمده است).
7- پرندگان نيز در اختيار اجراى اوامر خدا و اولياى او قرار دارند. «اذْهَبْ بِكِتابِي»
8- قلم، يكى از مهمترين ابزار هدايت و ارشاد است. «اذْهَبْ بِكِتابِي»
9- براى ارشاد و هدايت ديگران و برقرارى ارتباط صحيح و مفيد با آنان، پيش قدم باشيم. «اذْهَبْ بِكِتابِي»
10- در گزينش افراد براى انجام مأموريّتها، هر كس شناخت و احساس بيشترى دارد اولويت خواهد داشت. «اذْهَبْ»
11- براى رسيدن به اهداف الهى، نامه نوشتن مرد به زن مانعى ندارد. «بِكِتابِي»
12- در زمينه مسايل عقيدتى، بعد از شنيدن گزارشهاى تلخ، بايد عكسالعمل فورى و غيرت دينى از خود نشان داد. «اذْهَبْ بِكِتابِي»
13- در انتقال مطالب و مفاهيم، امين باشيم. «بِكِتابِي هذا»
14- شناسايى مخفيانه و دور از چشم، عميقترين نوع شناختهاست. «ثُمَّ تَوَلَّ»
15- با حكومتها و سيستمهاى سياسى و پيچيده، نمىتوان ساده برخورد كرد. «فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ»
16- قدرت طرّاحى وبرنامهريزى، از شرايط مديريّت است. «اذْهَبْ بِكِتابِي- ثُمَّ تَوَلَّ»
17- به ديگران فرصت تفكّر دهيم. «فَانْظُرْ ما ذا يَرْجِعُونَ»
18- شرط توفيق در ارشاد و امر به معروف، شناسايى حالتها و روحيّهى ديگران است. «فَانْظُرْ ما ذا يَرْجِعُونَ»
19- شناسايى فرد كافى نيست؛ نظام و دست اندركاران را بايد به حساب آورد. «إِلَيْهِمْ- عَنْهُمْ- يَرْجِعُونَ»
20- حالتهاى دشمن را زير نظر داشته باشيد. «فَانْظُرْ ما ذا يَرْجِعُونَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج6، ص: 416