آموزش مفاهیم به کودکان
آموزش مفاهیم به کودکان باید دقت و ظرافت زیادی داشته باشد تا کودک با علاقمندی به یادگیری موضوع بپردازد. برای آموزش مفهوم صدا به کودکان و چگونگی انتقال آن راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. اما یکی از روش های بسیار جالب و نتیجه مدار آموزش مفاهیم به کودکان تلفیق آموزش با بازی است. بسیاری از مشکلات یادگیری، قبل از ورود به دبستان قابل پیشگیری اند و می توان با صرف زمانی اندک، علل مشکل را شناسایی و درمان کرد. آموزش مفاهیم به کودکان همراه با بازی می تواند به آسانی این گره را بگشاید.
آموزش مفهوم صدا به کودکان به کمک بازی
برای آموزش مفهوم صدا به کودکان چند لیوان غیر شیشه ای بردارید و با سطوح متفاوت در آن ها آب بریزید. اجازه دهید تا کودک شما به این نتیجه برسد که هرگاه با قاشق به لیوانی می زند صدای متفاوتی از آن ها صادر می شود. در ضمن ، بگذارید تا کودک صداهای مربوط به لیوان های مختلف را به حافظه بسپارد.
از او بخواهید تا از طریق ریختن آب در تک تک لیوان ها صداهای مختلف آن ها را به خاطر بسپارد. بازی آموزش مفهوم صدا به کودکان از سن چهار تا پنج سال پیشنهاد می شود. این بازی به تقویت حافظه و پرورش خلاقیت کودکان کمک می کند. کودکان پیش از دبستان دارای تفکر خودمحورند، تفکرشان تحت تأثیر ادراکات بصری و شنیداری است و برای تفکر منطقی، انتزاعی و استدلال آمادگی ندارند. کودکان در این سن مفاهیم اساسی را کسب نکرده اند، لذا بهتر است آموزش مفاهیم به کودکان همراه با بازی و تجارب عینی و فعالیت باشد.
واکنش نوزاد به صدا
کودک از همان ماه های اول زندگی به نخستین چیزی که واکنش نشان می دهد و برای ما بزرگترها قابل درک است صدا است. صدای جغجغه ، صدای مادر و پدر، صدای رادیو تلویزیون و دیگر صداها را دوست دارد و نسبت به هر کدام از آن ها عکس العمل نشان می دهد. وقتی که کودک پنج یا شش ماهه می شود با فرو کردن اتفاقی انگشتان دست در گوشش متوجه می شود که گوش نقش بسیار مهمی در شنیدن صداها دارد و در واقع عضو مهمی از بدنش را و کاربرد آن را می شناسد .
برای کودک پنج یا شش ساله دیگر انواع صداها عادی شده است اما این سوال در ذهنش باقی مانده است که صدا چگونه ایجاد می شود، گوش ما چطور صداها را می شنود.
آموزش مفاهیم به کودکان همراه با بازی
بازی های آموزشی و آموزش با بازی می توانند موجب ارتقای میزان یادگیری کودکان شود. ابتدا از کودک بخواهید که با دست زدن به وسایل مختلفی که در اطراف خانه می باشد صدا تولید کند. مثلا با دست زدن به تخته میز صدا ایجاد کرده و خوب به صدا گوش دهد. پس از آزمودن چند نوع صدای مختلف دسته بندی کردن انواع صداها را به کودک آموزش دهید. مثلا صدای زدن قاشق به دیواره لیوان یک صدای نازک است. صدای دست زدن به بالش روی تخت یک صدای کلفت است. سپس کودک را از فضای خانه فراتر برده و این بار با صداهای اطرافش با او ارتباط برقرار کنید.