شاه کلید داشتن خانواده ای شاد
پنج شنبه 25 دی 1399 10:42 PM
محبت و ابراز آن ، شاه کلید طراوت خانواده است؛ محبت باعث شیرینی روابط خانوادگی می گردد مشروط بر آنکه بروز داده شود ؛ گاه با نگاهی عاشقانه ، گاه با کلامی دلربا و گاه با عمل ؛ عملی که با محبت عجین شده باشد .
دیدار ، یکی از روشهای زنده گرداندن و اظهار کردن محبت است ؛ طراوتِ دور هم بودنِ اعضاء خانواده – مشروط بر این که با عوامل مزاحم خراب نشده باشد - ، بارها تجربه شده است . همین گونه است زمانهایی که انسان وقت خود را با دوستانش می گذراند ؛ گویا که گذر زمان حس نمی گردد . این کلمات نیستند که رد و بدل می گردند بلکه عُلقه ای طرفینی است که دلها به هم ابراز می دارند .
اگر دوست انسان ، خویشاوند او نیز باشد ، گرمایی مضاعف در دیدارش وجود خواهد داشت چرا که این انس و علاقه از کودکی آغاز گشته و همراه انسان بوده است ؛ نه تنها از کودکی ، بلکه عُلقه ی خویشاوندی، ریشه در خلقت انسانها دارد ؛ علاقه ی به اقوام نَسَبی 1 در درون انسانها می باشد و گویا انسان با محبت به آنها به این دنیا می آید ( البته مشروط بر این که آن را خراب نکند ) . نمونه ی بارز این محبت - که ریشه در درون دارد - ، علاقه پدر و مادر به فرزندان و همین طور علاقه ی آنان به والدین می باشد. چه طراوت بخش است لحظاتی را که ا نسان ،عاشقانه در جمع خانواده یا اقوام می گذراند ؛ نگاهی با محبت به مادر ، بوسه ای گرم بر گونه های فرزند ، آغوش باز کردنی برای اقوام و شیرینی بازی کودکانه ی فرزندان با یکدیگر.
علاوه بر اثر خارق العاده صله ی رحم و دیدار با خویشاوندان در شادابی و طراوت درون ، اثرات متعدد دیگری نیز نسبت به روح و روان خانواده بر آن مترتب است ؛ زیاد تر شدن محبت و سپری شدن لحظاتی شیرین ؛ آگاه شدن از مشکلات یکدیگر و به دنبالش کمک به هم کردن در جهت برطرف کردن آنها ؛ از بین رفتن کدورت ها ( که خود این کدورت ها آرامش روان افراد را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد ) ؛ شکل گیری روحیه ی بخشش و انفاق ( انسان برای اقوام خود راحت تر بخششی را انجام می دهد تا افراد غریبه)؛رشد روانی اجتماعی کودکان ؛ یادگیری آداب معاشرت در خصوص فرزندان ( معمولا کودکان و نوجوانان در چنین محیطهایی ساده تر آداب اجتماعی را یاد می گیرند تا محیط های غریبه ) و مواردی از این قبیل که در سلامت روانی فعلی و آتی انسان موثر هستند.
علاقه پدر و مادر به فرزندان و همین طور علاقه ی آنان به والدین می باشد. چه طراوت بخش است لحظاتی را که ا نسان ،عاشقانه در جمع خانواده یا اقوام می گذراند ؛ نگاهی با محبت به مادر ، بوسه ای گرم بر گونه های فرزند ، آغوش باز کردنی برای اقوام و شیرینی بازی کودکانه ی فرزندان با یکدیگر
جدای از این اثرات که هم از لحاظ عقلی و هم به تجربه قابل تشخیص هستند ، اثراتی برای صله رحم وجود دارد که خالق انسان، از آنها آگاه است و توسط اولیائش به ما خبر داده است 2 و بخشی از آنها عبارتند از : پاکیزه گشتن اعمال ، زیاد شدن اموال و روزی انسان ، دور گشتن بلاها ، زیاد شدن طول عمر ، نیکو گشتن اخلاق ، ساده گشتن حساب انسان در روز قیامت.
عدم توجه به صله ی رحم، یکی از علل از هم پاشیدگی اساس خانواده در جوامع غربی است و در طرف مقابل رعایت آن در خانواده های ایرانی ، باعث استحکام اساس خانوده گشته است ؛ در جایی که پایه ای ترین ارکان خانواده ( والدین و فرزندان ) در جوامع غربی، به بهانه هایی مانند مستقل شدن، به راحتی از هم جدا می گردند ، چه انتظاری می توان از استحکام خانواده های بزرگتر داشت ؟! چه انتظاری می توان از شاداب ماندن روابط خانوادگی داشت ؟!
متأسفانه آسیب هایی در خصوص صله ی رحم متوجه خانواده های ایرانی شده است که باعث کم رنگ شدن این سنت حسنه در میان آنان گشته : چشم و هم چشمی های مختلف در میهمانی ها ، رسم و رسوم ها و تعارفات بی پایه و اساس ، به سختی و تکلف افتادن خانواده ها در یک میهمانی ساده و ... : در عوض آن که خانواده ها راحت باشند و آنچه که در توان دارند برای مهمان فراهم کنند ، معمولاً خیلی خود را به زحمت می اندازند و همین امر باعث سخت شدن صله رحم گشته است؛ به جای آن که به هم محبت کنند به دنبال فخر فروشی به یکدیگر هستند؛ در عوض آن که رسم و رسوم های مزاحم در جمع شدن دور یکدیگر را بردارند ، اگر کسی هم آنها را رعایت نکند سرزنشش می کنند.
ای کاش - لا اقلّ- به فکر فرزندانمان می بودیم و با زنده نگه داشتن روابط خویشاوندی، آنان را در این دنیای مکانیزه یاری می کردیم و به زندگیشان لطافت می بخشیدیم .
بخش خانواده ایرانی تبیان
پی نوشت ها:
1 .اقوام سببی انسان کسانی هستند که به سببی مانند ازدواج با انسان فامیل شده اند مانند همسر انسان یا اقوام همسر . در مقابل اقوام نسبی انسان هستند که اصطلاحاً آنان را رحم انسان می گویند و فامیلی با آنها بدون نیاز به سببی بر قرار است .مانند مادر ، پدر و ... ؛ در مقابل اقوام سببی انسان هستند که به سببی مانند ازدواج با انسان فامیل شده اند مانند همسر انسان یا اقوام همسر .
2. ر.ک. به کافی 2 صفحه 150 باب صله رحم