پاسخ به:۴ عامل مؤثر در سبک زندگی
پنج شنبه 18 دی 1399 8:19 PM
* از میان مؤلفههای مختلف سبک زندگی، مؤلفه عبادی به نمره ایدهآل نزدیکتر است
فارس: در حال حاضر اگر بخواهیم به سبک زندگی رایج در جامعه، برای اینکه تا چه اندازه دینی است امتیاز دهیم آیا شما هم همان عواملی را که آقای دکتر شریفی مطرح کردند عنوان میکنید؟
کاویانی ارانی: سبک زندگی اسلامی، تقریباً عام است و شامل همه ابعاد زندگی میشود اما ممکن است نوع نگاهها در تقسیمبندی متفاوت باشد.
بنده آزمونی را طراحی و در آنجا مؤلفهها و شاخصههای مختلف سبک زندگی را بیان کردهام. مؤلفههای اخلاقی، اقتصادی، دفاعی امنیتی، مؤلفه خانواده، تفکر و علم آموزی، سلامت و بهداشت، فعالیتهای بدنی، عبادی، و ...، از جمله آن مؤلفهها است. بر اساس این تقسیم بندی، مطالعهای در متون دینی انجام شده و امر و نهیهای دینی مربوط زندگی روزمرّه ما نیز جمع بندی شده، آرام آرام حالت فشرده را به خود گرفته و از انسجامی خاص برخوردار بوده و عناوینی از آن به دست آمدهاند.
اگر بخواهیم جامعه خودمان را بر اساس این عناوین نگاه کنیم بسیاری از مؤلفهها و شاخصهای مذکور، در جامعه ما با موارد ایدهآل اسلامی متفاوت بوده و فاصله زیادی دارد. به طور عینیتر میتوان گفت: آزمونی در میان دانشجویان و طلاب در مقطع کارشناسی برگزار شد نتیجه آزمون به این صورت بود؛ از میان مؤلفههای مختلف، مؤلفه عبادی به نمره ایدهآل نزدیک بود اما سایر مؤلفهها فاصله بسیاری با نمره ایدهآل داشتند شاید بتوان این طور نتیجه گیری کرد که حتی نسل جوان ما که توجه دارد، دقت میکند و کنجکاو بوده و شور و نشاطِ علمی دارد، برداشت او از دین، سبک زندگی دینی و رفتار دینی، بیشتر در بُعد عبادی متجلی میشود.
مانند اینکه وقتی وظایف اقتصادی از آیات قرآن کریم استخراج میشود نسل جوان ما نسبت به آن احساس ناآشنایی می کند و باور چنین مسئلهای نیز برای او شاید دشوار خواهد باشد که مثلاً این احکام جزو دین است.
* ظرف وجودی فرزندانمان را با محتوای زلال دینی پر نکردهایم
همچنین در خصوص وظایفی که مربوط به دفاع و امنیت است و از قرآن و روایات به دست میآید عموماً یا اطلاع کافی از آنها ندارند و یا شاید هم در عمق وجودش به صورت ناهشیار بر این باور است که دین یعنی عبادت، نماز و روزه، مناجات، رفتن به مسجد، حج و ... و مابقی امور را بخشی از «دین و دینداری» تلقی نمیکنند و متأسفانه این اشکال نسبتاً عمومیت دارد و هیچکسی هم مقصر نیست.
تعبیر بنده آن است که فضاهای خالیِ زیادی در ظرف روانشناختیِ کودکان، نوجوانان، جوانان و نسل جوانِ ما، به لحاظ تربیتی و ظرفیتهای روان شناختی وجود دارد. فرزند، همه امور را آرام آرام از اطرافیان خویش به دست میآورد و در تمام ابعاد به سطحی از بینش و شناخت میرسد؛ اینکه چگونه رفتار کند اینکه چگونه با دیگران تعامل کند اینکه نسبت به محیط اطراف خود چه نگاهی داشته باشد، البته نمیخواهم بگویم در مسائل عمیق علمی و دینی و فرهنگی، ظرف وجودی فرزند خالی میماند اما باید گفت که نه تنها ما این ظرف خالی وجود وی را به صورت آگاهانه، برنامهریزی شده و با یک محتوای زلال دینی پُر نکردهایم، بلکه به صورت آزاد و غیر ارادی و با هر چیزی که در اطراف او وجود داشته است، این ظرف وجودی پر شده است.