پاسخ به:۴ عامل مؤثر در سبک زندگی
پنج شنبه 18 دی 1399 8:18 PM
* بخشی از فرهنگ بیگانه، به صورت هدفمند وارد جامعه ما میشود
بر این اساس فرصتهایی که برای یک مسلمان در تهیه غذای حلال، و یا پوشاک مورد نیاز و یا مکان مناسب برای انجام فرایض دینی در کشورهای غیرمسلمان وجود دارد قابل مقایسه با فرصتهای موجود در جامعه اسلامی نیست. بنابراین قدرت انتخاب ما در تنظیم سبک زندگیمان در شرایط اجتماعی متفاوت تغییر میکند.
بخش دیگری از عواملی که در سبک زندگی ما تأثیرگذار است نظام کلان مدیریت جامعه است که این نظام مدیریتی میتواند در صحنه اجتماعی و فردی و البته رشد فردی اثرگذار باشد. هر چند نهاد خانواده، آموزش و پرورش، مساجد، آموزشگاهها، محیط رشد و زندگی اجتماعی ما را فراهم میکنند اما عملکرد آنها و سیستمهای قضایی و انتظامی و ... با مدیریت کلان اجتماعی و سازوکارهای اجتماعی را تنظیم میکنند. اینکه نحوه توزیع محصولات در بازار، ورود و خروج کالاها، نظارت اجتماعی در حوزه رفتار اجتماعی باید چگونه باشد و ... در واقع از جای دیگری مدیریت میشود که همان مدیریت کلان اجتماعی است و این موضوع نیز در سبک زندگی ما اثرگذار است.
عامل چهارم که از جمله عوامل بیرونی به شمار میرود «فرهنگ بیگانه» است. بخشی از فرهنگ بیگانه، به صورت هدفمند وارد جامعه ما میشود؛ ممکن است ما با فرهنگ کشوری مانند ژاپن مشکلی نداشته باشیم چون فرهنگ ژاپن داعیهای ندارد که به سایر کشورها ورود پیدا کند اما مشخصاً فرهنگ غرب و آمریکایی میخواهد در جامعه ایران حضور پیدا کند و به دنبال تحقق مقاصد سیاسی و تغییر نظام اجتماعی و فرهنگی ما است پس در شرایط اجتماعی دخالت میکند و فرهنگ مصرف، نظارت اجتماعی، بیتفاوت شدن انسانها نسبت به هم و ... را ترویج داده و آن را در قالب یک فرهنگ به ما معرفی میکنند.
در این میان موضوع مشارکت و پیوند اجتماعی واجد اهمیت بسیار است و در رفتار و سبک زندگی ما اثرگذاری ویژه دارد. الگویی که اجتماع در اختیار انسان قرار میدهد تا حد بسیار زیادی در این مسئله مؤثر است؛ اینکه چطور با هم شریک شویم، شراکت ما به چه شکل اتفاق افتد، در چه کارهایی میتوان با هم شراکت داشت و از طرف دیگر تا چه اندازه جمعگرا بوده و با هم ارتباط اجتماعی برقرار کنیم، آیا سبک زندگی شهرهای بزرگ این امکان را به ما میدهد که ارتباط زیادی را با خویشاوندان خویش داشته باشیم و این اتفاق تا چه حد در روستاها امکانپذیر است و ... بنابراین این شرایط اجتماعی است که این امکانات را برای ما فراهم میکند تا رفتارهایی که جنبه سبک زندگی ما را تعیین میکند اعم از مشارکت و ارتباط اجتماعی رقم خورد. همچنین فرهنگ بیگانه در این زمینهها هم وارد میشود؛ در بحث مشارکت و پیوند اجتماعی، اینکه فرد زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون کند و فرصت اندکی برای برقراری ارتباط اجتماعی داشته باشد در واقع این رسانه است که ما را مدیریت میکند و در حوزه فرهنگ مصرف، میزان استفاده از کالاهای مصرفی و نحوه مصرف نیز عنصر رسانه، تأثیر مستقیمی دارد.
نظام مدیریتی بیگانه در عرصه فردی هم مؤثر است بدین معنا که اگر در حوزه اجتماعی و در سطح کلان هم وارد نشود میتواند در سطح فردی به شکلهای مختلف، نگرش افراد را نسبت به زندگی، خود و خانوادهشان تغییر دهد لذا در سطح فردی این الگوها را از افراد گرفته، در صحنه اجتماع وارد کرده و نهایتاً آن را به یک هنجار اجتماعی، رفتار و سبک عادی تبدیل میکنند که بعدها در متن جامعه جا افتاده و نهادینه میشود و عموم مردم نیز از آن تبعیت میکنند.