لوگو چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟
سه شنبه 25 شهریور 1399 11:17 AM
لوگو یکی از اجزای مهم در هر برند و کسب و کاری است که می تواند معرف ویژگی ها و محصولات آن باشد. این جلوه های بصری انواع مختلفی دارند که لازم است با توجه به نوع کسب و کار و سایر ویژگی های دیگر که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم، طراحی بشوند. در این مقاله بیشتر به معرفی logo و اهمیت آن می پردازیم. برای اطلاع از قیمت طراحی لوگو به سایت آرمکده مراجعه کنید.
امروزه کمتر کسی یافت می شود که با لوگو های شرکت های معروفی مانند اپل، نایک، پپسی و ... آشنا نباشد. logo کلمه ای لاتین به معنی نماد، آرم و نشان واره می باشد. این نشانه های گرافیکی را می توان به اشکال گوناگونی که به سلیقه و خلاقیت طراحان گرافیک بستگی دارد، طراحی کرد. لوگو ها به صورت های گوناگونی نظیر حروف، نشانه ها، سمبل یا ترکیبی از این موارد می باشد که به عنوان سمبل و نمادی است که شرکت های تجاری، صنعتی، تولید و کسب و کار های خود با آن شناخته می شود. این عنصر گرافیکی بسته به ذهن خلاق طراحان گرافیک و منحصر به فرد بودن و جلوه بصری که دارا هستند، می توانند در ذهن مخاطبان خود ماندگار شوند.
تصویر شماره یک
از دلایل اهمیت این عنصر بصری، می توان به این مورد اشاره کرد که به وسیله آن می توان در زمینه کسب و کار به خصوصیات و تعیین هویت یک سازمان یا کالا جنبه بصری بخشید. طراحی یک سمبل جذاب و کارآمد نقش بسزایی در محبوبیت یک برند دارد. لوگـویی که به خوبی طراحی شده باشد در به ماندگاری نام برند و شرکت و دیده شدن آن در ذهن مشتریان و مخاطبان نقش مهمی دارد. شکل و رنگ لـوگو از مواردی است که ماندگاری برند در ذهن مشتریان را بیشتر می کند. یک لوگو منحصر بفرد باعث می شود که نوع خدمات، اهداف و محصول یک شرکت راحتتر و سریعتر به مخاطبان معرفی شود.
تصویر شماره دو
از ویژگی ها و فاکتورهای مهمی که می تواند طراحی logo یا لوگو را تاثیر گذارتر نماید، می توان به این موارد اشاره کرد:
انعطاف پذیری: به عنوان مثال شرکت گوگل در طراحی برند به گونه ای عمل کرد که توانست در سالهای بعد نیز سمبل خود را بهبود بخشیده و در مناسبت های مختلف، نشانه های مرتبط با آن روز را در آن بروز رسانی کند.
رنگ: در انتخاب رنگ نیز باید به ماهیت کسب و کار توجه داشت، به عنوان مثال رنگ قرمز برای تجارت های سرشار از انرژی و جسارت مناسب است، رنگ سبز نماد طبیعت و رشد و رنگ آبی، آرامش را به مخاطب القا می کند.
به کار گیری نام کسب و کار در برند: به عنوان مثال برند هایی مانند کوکا کولا و استار باکس را می توان نام برد که از نام شرکت برای طراحی آرم آن مورد استفاده قرار گرفتند.
پایداری برند: یک طراحی موفق باید به گونه ای باشد که در طول زمان تکامل یافته و ماندگاری خود را با گذراندن طرح ها و مد های گوناگون از دست ندهد.
همچنین در طراحی لـوگو باید نکات زیر رعایت شود:
باید با موضوع، مفهوم و ویژگی های برند سنخیت داشته باشد.
بدون هیچ مشکلی در وب سایت ها و کار های چاپی به صورت آنلاین قابل استفاده باشد.
تصویر شماره سه
لوگو و آرم تفاوت های زیادی دارند و تنها وجه اشتراک آنها در این است که هر دو سمبلی منحصر به فرد برای معرفی سازمان، شرکت، موسسه و ... می باشد.
لوگو یک نماد به شکل و فرم های مختلف گرافیکی است در صورتی که آرم ها یک عنوان گرافیکی به شمار نمی آیند و فقط یک نشانه و یا تصویر گرافیکی ساده هستند.
با دیدن یک آرم می توان گفت که مربوط به چه عنوان و موضوعی است اما نمی توان به این مورد پرداخت که برای چه جایی ( اسم شرکت و سازمان و .... ) می باشد، بنابراین نام شرکت مربوطه در کنار یا زیر آرم ذکر می شود. همچنین در طراحی یک آرم فقط از تصاویر استفاده می شود و کلمات در آن کاربردی ندارد.
در طراحی یک برند از تصویری استفاده می شود که به نام برند و محصول مربوط است در صورتی که در طراحی آرم، تصویر مورد طراحی ارتباط مستقیمی با نام محصول و شرکت دارد.
در طراحی لوگو نیاز به خلاقیت به صورت 100 درصدی مورد نیاز است چون برند شما باید منحصر بفرد باشد ولی در طراحی آرم ، چون نیازی به طراحی اختصاصی آرم وجود ندارد، وجود شباهت ها با سایر رقبا اشکالی نداشته و خلاقیت کمتری در حدود 40 تا 70 درصد مورد نیاز است در نتیجه هزینه پرداختی کمتری وجود دارد.
تصویر شماره سه
در مورد انواع این جلوه های بصری باید گفت: