رتبهبندي دانشگاههاي دنيا توسط وزارت علوم
یک شنبه 26 دی 1389 12:35 AM
خبرگزاري فارس: وزير علوم گفت: بنا داريم دانشگاههاي دنيا را در فضايي علمي و روحاني رتبهبندي كنيم و مطمئنيم مردم و قاطبه دانشمندان دنيا از آن استقبال خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري صبح امروز شنبه طي سخناني در مراسم تجليل از دانشجويان نمونه كشور كه در محل سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري و با حضور رئيس جمهور برگزار شد، با بيان اينكه شناسايي و معرفي برترينها علاوه بر آثاري كه ميتواند در پيداشته باشد از نظر تربيتي و الگوسازي براي سايرين اهميت خاصي دارد، گفت: بنابراين انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه براساس مباني تعليم و تربيت اسلامي و در جهت تشويق و ترغيب، برنامهريزي و اجرايي شده است.
وي تشريح گزارشي از فرآيند انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه كشوري در سال 89 يادآور شد: آييننامه انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه كشور در سال جاري با همكاري مشترك وزارتين علوم و بهداشت با 4 ويژگي پويايي، روزآمدي، كارآيي و خردورزي تدوين گرديده است.
وزير علوم افزود: اين آييننامه از بدو فعاليت دولت نهم هرساله بازنگري و با بهرهگيري از تجارب و نظرات اساتيد و دانشجويان تجديد وضعيت يافته تا بتوان براساس نيازسنجيهاي جديد الگوهاي جامع و برتري را از تمام جهات معرفي كرد.
دانشجو توجه به المپيادهاي علمي، وضعيت تحصيلي، تاليفات و تصنيفات، فعاليتهاي ديني و اجتماعي و مشاركت در كرسيهاي نظريهپردازي و آزادانديشي را از جمله ملاكهاي گزينش دانشجوي نمونه برشمرد و تصريح كرد: بنابراين توجه به شاخصهاي مختلف در انتخاب دانشجويان نمونه وجه تمايز آن از ساير رقابتهاي صرفا علمي است.
وي با بيان اينكه در سال جاري تعداد 383 پرونده از 65 دانشگاه و موسسه آموزش عالي وابسته به وزارت علوم ارسال گرديد كه با توجه به محدوديت ظرفيت 50 نفر به عنوان دانشجوي نمونه معرفي شدهاند، گفت: در وزارت بهداشت نيز 292 پرونده در مقاطع مختلف تحصيلي واصل شد كه 32 نفر به عنوان دانشجوي نمونه كشوري انتخاب شدند.
وزير علوم در خصوص مباني فكري و جهتگيريهاي نظري فعاليتهاي اخير در سطح دانشگاهها و مراكز آموزش عالي نيز خاطرنشان كرد: شاكله علوم انساني مبتني بر نظريه پردازي است برهمين مبنا شاخصهاي رتبهبندي دانشگاهها در غرب با شاخصهاي مدنظر ما كه مبتني بر نگرش اسلامي ايراني است تفاوتهاي بنيادي دارد.
دانشجو با بيان اينكه بنا داريم دانشگاهها را براساس شاخصهاي كيفي مبتني بر انديشه اسلامي رتبهبندي كنيم، گفت: دانشگاه براي انسانسازي است نه براي انسانسوزي. ازهمينرو بنابر تاكيدات شخص رئيس جمهور و با تكيه بر فرهنگ غني اسلامي ايراني يعني بر اساس علم و دانش واقعي و تكيه بر تمامي خوبيها و زيباييها، مهر و محبت و فطرت انساني شاخصهايي را تعريف و سپس نهتنها دانشگاههاي خودمان بلكه دانشگاههاي دنيا را در فضايي علمي و روحاني رتبهبندي خواهيم كرد و مطمئنيم مردم همه دنيا و قاطبه دانشمندان دنيا از آن استقبال خواهند كرد و در اين راه از همه تجارب بشري كه منافات با باورهاي ديني و كرامت انساني نداشته باشد استفاده خواهيم كرد.
وي با اشاره به جهتگيريهاي آموزش عالي يادآور شد: در يك سال و نيم گذشته جهتگيري پژوهشي دانشگاهها و موسسات پژوهشي عمدتا با نگاه حوزه كاربرد و در مسير ايجاد اعتماد بين دانشگاه و حوزه كاربرد بوده است. كه ثمرات اين اعتماد پربركت رشد جهشي فناوريهاي نوين همچون هوافضا، نانو و هستهاي بوده است كه اقتدار و سربلندي بيش از پيش را به ارمغان آورده است.
وزير علوم يادآور شد: آئيننامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي پس از حدود 1500 نفر ساعت كار كارشناسي و با تاكيد بر تعادل بخشي به تحقيقات بنيادي و كاربردي و فعاليتهاي فرهنگي و تربيتي به عنوان يك اصل در كنار تلاشهاي علمي اخيرا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد كه ميتواند موجب انگيزه بيشتر و پويايي و تحرك افزونتر اين بخش از جامعه دانشگاهي كشور باشد.
دانشجو ادامه داد: تاكيد بر كيفيت و توجه به تحصيلات تكميلي محور سمت و سوي فعاليتها در دانشگاههاي كشور بوده است. به نحوي كه در وضعيت جديد و با توجه به تعداد داوطلبين متقاضي و ورود تحصيلات تكميلي دانشگاههاي مادر ميبايست ظرفيت خود را افزايش دهند.
وي با بيان اينكه آزمون نيمهمتمركز دورههاي دكتراي تخصصي در دانشگاههاي وزارت علوم در فروردين ماه 90 براي اولين بار برگزار خواهد شد گفت: اميدواريم در سالهاي بعد بتوانيم آزمون را بهينه كنيم.
وزير علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم در افزايش اعضاي هيئت علمي خاطرنشان كرد: 34 هزار نفر متقاضي براي عضويت در هيئتهاي علمي دانشگاهها ثبتنام نمودهاند كه كار معرفي آنها به مراكز آموزش عالي در حال پيگيري ميباشد.
انتهاي پيام/ع