پاسخ به:مقالات تخصصي ايثار و شهادت
یک شنبه 26 دی 1389 12:11 AM
عنوان : موانع و راهكارهاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه
كلمات كليدي : فرهنگ، ايثار، شهادت، موانع، راهكار
نويسنده : نصراله عرفاني , صفي الله صفايي
موضوعات مقالات :ايثار و شهادت
<>
|
رديف
|
مانع
|
منابع مورد مطالعه
|
فراواني
|
درصد
|
|
|
طرح پژوهشي
|
مقاله
|
||||
|
1
|
ضعف شناخت و اطلاعات خانواده ها و جوانان درزمينه فرهنگ ايثار و شهادت
|
16
|
21
|
17
|
85
|
|
2
|
عدم الگوي سازي مناسب وعامه پسند ازشهدا و ايثارگران
|
17
|
14
|
14
|
70
|
|
3
|
عدم معرفي درست جنگ انقلاب در فيلمها و سريالها
|
12
|
23
|
14
|
70
|
|
4
|
عملكرد ضعيف برخي از مسئولين و مديران جامعه در خصوص ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
18
|
13
|
13
|
65
|
|
5
|
كمبود اعتبارات براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
14
|
18
|
13
|
65
|
|
6
|
عدم ثبات و افراط و تفريط در امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
16
|
9
|
13
|
65
|
|
7
|
عدم بهره گيري از علوم و فنون و تكنيك هاي روز در امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
15
|
11
|
12
|
60
|
|
8
|
ايجاد ذهنيت منفي در عامه مردم نسبت به شهدا و ايثارگران با بزرگ نمايي بي حاصل و مانور تبليغاتي غير واقعي در خصوص مزايا و تسهيلاتي كه به حق ولي اندك به آنها تعلق مي گيرد
|
12
|
7
|
12
|
60
|
|
9
|
استفاده ابزاري از ارزشهاي فرهنگ ايثار و شهادت
|
13
|
15
|
12
|
60
|
|
10
|
جاه طلبي و مسابقه قدرت جريانهاي سياسي مدعي انقلاب، جنگ و اسلام
|
8
|
20
|
11
|
55
|
|
11
|
عدم هماهنگي بين نهادهاي ترويج كننده فرهنگ ايثار و شهادت
|
10
|
8
|
10
|
50
|
|
12
|
عدم گزينش افراد توانمند و با استعداد علمي و اخلاقي در زمينه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
12
|
9
|
9
|
45
|
|
13
|
عدم مديريت و برنامه ريزي دقيق علمي براي گسترش فرهنگ ايثار و شهادت
|
10
|
13
|
9
|
45
|
|
14
|
گرايش مردم به تجمل گرايي و مصرف گرايي
|
8
|
14
|
8
|
40
|
|
15
|
عدم شفاف سازي وظايف و پاسخگويي در برابر مسئوليت هاي نهادهاي مختلف ترويج دهنده فرهنگ ايثار و شهادت
|
9
|
15
|
8
|
40
|
|
16
|
تكرار مكررات و تك بعدي عمل كردن درترويج فرهنگ ايثارو شهادت
|
7
|
17
|
٨
|
40
|
|
17
|
افزايش آسيبهاي اجتماعي نظير اعتياد،طلاق وافسردگي در جوانان
|
6
|
12
|
7
|
35
|
|
18
|
رويكرد مخاطب خاص برنامه هاي مختلف در حوزه ايثار و شهادت
|
5
|
9
|
7
|
35
|
|
19
|
بي انگيزگي بسياري از متوليان فرهنگي از جمله معلمان و اساتيد دانشگاه
|
9
|
11
|
7
|
35
|
|
20
|
شرايط فرهنگي،سياسي،اجتماعي واقتصادي جامعه
|
10
|
13
|
7
|
35
|
|
21
|
رواج فرهنگ فردگرايي در جامعه
|
8
|
16
|
7
|
35
|
|
22
|
عدم وجود يك نهاد مركزي هدايت كننده فعاليت هاي مرتبط با ترويج فرهنگ ايثار و شهادت سازمانهاي مختلف
|
8
|
10
|
6
|
30
|
|
23
|
ارائه چهره نامطلوب و خشن از اسلام و ارزش هاي اسلامي
|
9
|
13
|
6
|
30
|
|
24
|
عدم آگاهي جوانان از انقلاب و جنگ
|
5
|
17
|
6
|
30
|
|
25
|
نهادينه نشدن فرهنگ ايثار و شهادت در سطح كلان
|
7
|
16
|
6
|
30
|
|
26
|
تكرار بيهوده و ارائه گزارشات كليشهاي از سر تكليف صرفاً به جهت ارائه گزارش به مقامات مافوق
|
8
|
7
|
6
|
30
|
|
27
|
عوام فريبي و عوام زدگي در امرترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
6
|
11
|
6
|
30
|
|
28
|
تلاش دشمنان اسلام در راستاي كمرنگ نمودن ارزش هاي انقلاب و جنگ
|
4
|
18
|
5
|
25
|
|
29
|
متفرق شدن اسوه هاي مقاومت و ايثار پس از جنگ ودرگير شدن در مسائل دنيوي وسياسي
|
3
|
12
|
5
|
25
|
|
30
|
عدم برخوداري برخي از مسئولين و نهادهاي متولي گسترش فرهنگ ايثار و شهادت از شاخص هاي فرهنگ ايثار و شهادت
|
5
|
٩
|
4
|
20
|
|
31
|
عدم تداوم فرهنگ ايثار و شهادت در آينده، ماندن در گذشته و عدم پاسخگويي به حال و آينده
|
4
|
8
|
4
|
20
|
|
32
|
فقدان انسجام فرهنگي در جامعه
|
6
|
15
|
4
|
20
|
|
33
|
وجود خلاء تئوريك در امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
5
|
6
|
3
|
15
|
|
رديف
|
راهكار
|
منابع مورد مطالعه
|
فراواني
|
درصد
|
|
|
طرح پژوهشي
|
مقاله
|
||||
|
1
|
مزين شدن انديشه و رفتار مسئولان به فرهنگ ايثار و شهادت
|
20
|
11
|
17
|
85
|
|
2
|
ايجاد يادمان هاي ثابت در شهرها، خيابان ها و اماكن عمومي
|
19
|
21
|
17
|
85
|
|
3
|
تهيه برنامه هاي صوتي- تصويري عامه پسند از جمله فيلم، تئاتر، برنامه هاي راديويي و نماهنگ
|
21
|
14
|
16
|
80
|
|
4
|
بكارگيري فناوري هاي جديد و مناسب مانند اينترنت، ماهواره و پيام كوتاه در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
15
|
18
|
16
|
80
|
|
5
|
جمع آوري، دسته بندي و انتشار اسناد، مدارك، اطلاعات و نشانه هاي مربوط به دوران دفاع مقدس
|
16
|
10
|
14
|
70
|
|
6
|
پرهيز از انحراف پردازي در ارائه مسائل ايثار و شهادت
|
14
|
15
|
13
|
65
|
|
7
|
ايجاد هماهنگي بين خانواده و مدرسه و ديگر محيطهاي آموزشي و تربيتي در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
16
|
11
|
12
|
60
|
|
8
|
تأمين اعتبارات لازم براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
15
|
9
|
12
|
60
|
|
9
|
ممانعت از ابزاري شدن ارزش هاي فرهنگ ايثار و شهادت
|
12
|
7
|
9
|
45
|
|
10
|
حفظ و بازسازي مناطق جنگي
|
14
|
6
|
9
|
45
|
|
11
|
ايجاد سايت هاي مختلف در خصوص ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
11
|
15
|
9
|
45
|
|
12
|
تكريم ايثارگران و خانوادههاي شهدا با روش هاي مقبول اجتماعي
|
8
|
18
|
8
|
40
|
|
13
|
ارزيابي مستمر عملكرد نهادها و دستگاه هاي مختلف ترويج دهنده فرهنگ ايثار و شهادت
|
10
|
12
|
8
|
40
|
|
14
|
تأسيس و راه اندازي هر چه بيشتر موزه ها و گنجينه هاي مربوط به آثار شهدا و ايثارگران
|
8
|
11
|
8
|
40
|
|
15
|
محدود نكردن فرهنگ ايثار و شهادت به قشري خاص
|
12
|
5
|
8
|
40
|
|
16
|
حمايت هر چه بيشتر از پايان نامه هاي دانشجويي مرتبط با فرهنگ ايثار و شهادت
|
9
|
15
|
8
|
40
|
|
17
|
واگذاري نشر و توزيع كتب حوزه ايثار و شهادت به بخش خصوصي
|
6
|
13
|
7
|
35
|
|
18
|
درج آثار شهدا و آثار مرتبط با فرهنگ ايثار و شهادت در كتب درسي
|
10
|
11
|
7
|
35
|
|
19
|
ايجاد مراكز اسناد و بانك اطلاعاتي آثار مرتبط با ايثار و شهادت و فراهم آوردن امكان استفاده عموم از اين آثار
|
8
|
16
|
7
|
35
|
|
20
|
رفتارسازي غير مستقيم و ارائه الگوهاي عيني ايثار در بين عامه مردم
|
5
|
7
|
6
|
30
|
|
21
|
متمركز كردن فعاليت هاي مربوط به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در يك سازمان متولي اين امر و صرفهجويي در تخصيص بودجه
|
4
|
15
|
6
|
30
|
|
22
|
تشكيل جلسات سخنراني، سمينارها و همايش- هاي علمي، پژوهشي و فرهنگي ايثار و شهادت با جلب مشاركت عامه مردم
|
8
|
8
|
6
|
30
|
|
23
|
مبارزه با تهاجم فرهنگي و تبليغات كاذب دشمنان انقلاب و اسلام
|
3
|
12
|
6
|
30
|
|
24
|
معرفي شهدا، ايثارگران و نخبگان شاخص علمي، فرهنگي و هنري در برنامه هاي مختلف
|
4
|
16
|
5
|
25
|
|
25
|
عدم ورود ايثارگران به جناح بندي هاي سياسي
|
5
|
10
|
5
|
25
|
|
26
|
آشناسازي خانواده شهدا و ايثارگران با عامه مردم
|
3
|
9
|
4
|
20
|
|
27
|
برگزاري اردوهايي براي عموم مردم جهت بازديد از جاذبه هاي سياحتي و زيارتي مربوط به مناطق جنگي
|
6
|
11
|
4
|
20
|
|
28
|
برگزاري جلسات پرسش و پاسخ در زمينه ايثار و شهادت با حضور جوانان و ايثارگران
|
2
|
7
|
4
|
20
|
|
29
|
اعطاي نقش هاي فرهنگي به ايثارگران به عنوان واسطه هاي فرهنگي جامعه و رابطان ميان مردم و حكومت
|
5
|
15
|
4
|
20
|
|
30
|
افزايش تعامل و همكاري ميان حوزويان و دانشگاهيان در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
6
|
13
|
4
|
20
|
|
31
|
برنامه ريزي راهبردي جهت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت توسط نهادهاي مسئول اين امر مهم
|
4
|
12
|
4
|
20
|
|
32
|
استفاده از روش هاي گرافيك محيطي (ديوار نوشته، نقاشي ديواري، آبنما، تابلوها و بيلبوردها، حجم هاي گرافيكي، پوستر و پرده)
|
1
|
12
|
3
|
15
|
|
33
|
استفاده از مشاوران و روانشناسان اجتماعي براي بهبود ذهنيت مردم نسبت به ايثار و شهادت
|
5
|
7
|
3
|
15
|
|
34
|
شفافسازي و رفع ابهام ميان ارزش ها و ضد ارزش ها براي جوانان
|
4
|
15
|
3
|
15
|
|
35
|
تشكيل هيأت ها و انجمن هاي مردمي جهت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
1
|
8
|
3
|
15
|
|
36
|
تغيير رويه عملكرد سازمان هاي متولي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت از حالت نظري به عملي
|
2
|
12
|
2
|
10
|
|
37
|
ارائه نمادهاي رفتاري و سمبل هاي عملي فرهنگ ايثار و شهادت به جوانان
|
1
|
16
|
2
|
10
|
|
38
|
استفاده از اعياد و ايام سوگواري جهت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
3
|
9
|
1
|
5
|
|
رديف
|
مانع
|
ميانگين
|
رتبه
|
|
1
|
عملكرد ضعيف برخي ازمسئولين و مديران جامعه در خصوص ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
4/52
|
1
|
|
2
|
عدم گزينش افراد توانمند و با استعداد علمي و اخلاقي در زمينه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
43/4
|
2
|
|
3
|
عدم هماهنگي بين نهادهاي ترويج كننده فرهنگ ايثار و شهادت
|
39/4
|
3
|
|
4
|
عدم مديريت و برنامه ريزي دقيق علمي براي گسترش فرهنگ ايثار و شهادت
|
38/4
|
4
|
|
5
|
جاه طلبي و مسابقه قدرت جريان هاي سياسي مدعي انقلاب و اسلام
|
26/4
|
5
|
|
6
|
عدم آگاهي جوانان از انقلاب و جنگ
|
19/4
|
6
|
|
7
|
عدم ثبات و افراط و تفريط در امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
06/4
|
7
|
|
8
|
استفاده ابزاري از ارزشهاي فرهنگ و ايثار و شهادت
|
04/4
|
8
|
|
9
|
افزايش آسيبهاي اجتماعي نظير اعتياد، طلاق و افسردگي جوانان
|
01/4
|
9
|
|
10
|
بي انگيزگي بسياري از متوليان فرهنگي از جمله معلمان و اساتيد دانشگاه
|
99/3
|
10
|
|
11
|
ارائه چهره نامطلوب و خشن از اسلام و ارزشهاي اسلامي
|
94/3
|
11
|
|
12
|
عدم معرفي درست جنگ و انقلاب در فيلمها و سريالها
|
84/3
|
12
|
|
13
|
تلاش دشمنان اسلام در راستاي كمرنگ كردن ارزشهاي انقلاب و جنگ
|
83/3
|
13
|
|
14
|
گرايش مردم به تجمل گرايي و مصرف گرايي
|
80/3
|
14
|
|
15
|
فقدان انسجام فرهنگي در جامعه
|
62/3
|
15
|
|
رديف
|
راهكار
|
ميانگين
|
رتبه
|
|
1
|
بكارگيري فناوري مناسب مانند اينترنت و ماهواره براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
44/4
|
1
|
|
2
|
شفاف سازي و رفع ابهام ميان ارزشها و ضد ارزشها براي جوانان
|
37/4
|
2
|
|
3
|
استفاده هر چه بيشتر از جوانان جهت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
29/4
|
3
|
|
4
|
محدود نكردن فرهنگ ايثار و شهادت به قشر و گروه خاص
|
21/4
|
4
|
|
5
|
ارائه نمادهاي رفتاري و سمبلهاي عملي فرهنگ ايثار و شهادت به جوانان
|
18/4
|
5
|
|
6
|
درج آثار شهدا و آثار مرتبط با فرهنگ ايثار و شهادت در كتب درسي
|
08/4
|
6
|
|
7
|
استفاده از مشاوران و روانشناسان اجتماعي براي بهبود ذهنيت مردم نسبت به ايثار و شهادت
|
06/4
|
|
|
8
|
برگزاري جلسات پرسش و پاسخ در زمينه شهيد و شهادت با حضورجوانان و ايثارگران
|
04/4
|
8
|
|
9
|
انجام طرحهاي كاربردي علمي و پژوهشي درزمينه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
03/4
|
9
|
|
10
|
تشكيل هيأتها و انجمن هاي مردمي براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
96/3
|
10
|
|
11
|
افزايش تعامل و همكاري بين حوزويان و دانشگاهيان در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
|
95/3
|
11
|
|
12
|
ايجاد يادمان هاي ثابت در شهرها، خيابانها واماكن عمومي
|
91/3
|
12
|
|
13
|
عدم ورود ايثارگران به جناح بندي هاي سياسي
|
77/3
|
13
|
|
14
|
واگذاري نشر و توزيع كتب حوزه ايثار و شهادت به بخش خصوصي
|
59/3
|
14
|