تقسیم بندی بازی کودکان از نظر فضای بازی
چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 5:12 AM
تقسیم بندی بازی ها از نظر فضای بازی
اهداف بازی های بدنی افزایش مهارت های بدنی و آشنایی کودکان با چگونگی استفاده از مهارت ها در موقعیت های جدید است.
بازی ها از نظر فضای بازی به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند :
1-بازی در فضای باز
فواید فراوانی برای سلامتی کودکان در بازی فضای باز وجود دارد . در فضای باز کودکان فعالیت هایی بیشتری در مقابل فضاهای بسته دارند . انجام این بازی ها کمک به ساخت استخوان های قوی و افزایش سطح آمادگی جسمانی کودکان دارد . در حالی که همچنان آنها قادر به سوختن انرژی و کالری اضافی هستند، همچنین قرار گرفتن کودکان در زیر نور خورشید حتی در زمستان به معنی جذب طبیعی ویتامین d است که کمبود آن باعث نرمی استخوان ها می شود .
در بازی بدنی معمولا بیش از هر بازی دیگری به فضا نیاز است ، زیرا اغلب آنها در فضای باز انجام می گیرند در بازی های بدنی کودکان اعمال متعددی نظیر دویدن ، پریدن ، دوچرخه سواری را انجام می دهند . اهداف این بازی ها افزایش مهارت های بدنی و آشنایی کودکان با چگونگی استفاده از مهارت ها در موقعیت های جدید است .
اجرای این بازی ها علاوه بر فضای مورد نیاز ، به رعایت برخی نکات دیگر به ویژه به وضع آب و هوا بستگی دارد .
داشتن فضای بزرگ بازی به این معنی است که وقتی کودکان بیرون هستند از نظارت مستقیم بزرگترها دور هستند . این در تعاملات اجتماعی با دیگر کودکان کمک می کند تا مستقلانه رفتار کنند . یاد می گیرند چطور نوبت را در بازی رعایت کنند ، چطور وقتی زمین می خورند دوباره بلند شوند و چطور تجهیزات ناآشنا را تجربه کنند . در نتیجه یاد می گیرند چطور به طور مستقل خودشان رفتار کنند .
بهترین فرصت ها برای رشد و پیشرفت کودک در حیطه بازی های آزاد و دسترسی به مواد گوناگون نهفته است . یکی از بهترین راه های فراهم آوردن این گونه شرایط این است که محوطه بازی کودک را به سطوح فعالیت تبدیل کنید که کودکان بتوانند از میان آنها دست به انتخاب بزنند .
امروزه وسایل جالب توجه بسیاری برای محوطه بازی کودکان ساخته شده است تا با استفاده از آنها توان جسمی و روابط متقابل اجتماعی آنان رشد یابد . [1]
2-بازی در فضای بسته
متاسفانه برای بیشتر خانواده های امروزی امکان برخورداری از خانه های بزرگ که دارای حیاط، حوض آب و باغچه باشد ، نیست و در پی آن امکان انجام برخی بازی های هیجان انگیز و همراه با سر و صدا که نیاز کودک هم در آن پاسخ داده می شود وجود ندارد . والدین و مربیان می توانند این محدودیت ها را مدیریت کنند و زمینه انجام بسیاری از بازی های فضای باز را که می توان در فضای بسته نیز اجرا کرد برای کودکان فراهم کنند .
[1] . روان شناسی بازی ، محمدعلی احمدوند ، ص 74-75