0

راضی به رزق حلال

 
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

راضی به رزق حلال
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399  5:09 PM

 

راضی به رزق حلال

کسی که به خاطر فقر و نیاز، بر روزی مقدّر و حلال الهی صبر نمی کند و با وسوسۀ شیطان سراغ درآمدهای نامشروع می رود، در این امتحان...

  راضی به رزق حلال

 

راضی به رزق حلال

راههای کسب روزی باید «حلال» باشد، تا روزی هم حلال گردد. بعضی از راههایی مانند: سرقت، ربا، کم فروشی، احتکار، گران فروشی، غصب، تقلّب، رشوه، قاچاق و ... استفاده می کنند تا به مال و ثروت برسند. این گونه درآمدها حرام است و نشان می دهد که شخص، به کسب روزی از راه های مشروع و حلال، قناعت نکرده و در پی حرام رفته است.
امیرمؤمنان (علیه السلام) در خطبه ای پندآموز در مقابسۀ بین نیکی و بدی دنیا و آخرت می فرماید: «بدانید که آنچه از دنیا بکاهد و بر آخرت بیفزاید، بهتر از چیزی است که از آخرت بکاهد و بر دنیا بیفزاید». سپس می فرماید: «فَکَمْ مِنْ مَنْقُوصٍ رَابِحٍ وَ مَزِیدٍ خَاسِرٍ. إِنَّ الَّذِی أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِی نُهِیتُمْ عَنْهُ وَ مَا أُحِلَّ لَکُمْ أَکْثَرُ مِمَّا حُرِّمَ عَلَیْکُمْ، فَذَرُوا مَا قَلَّ لِمَا کَثُرَ وَ مَا ضَاقَ لِمَا اتَّسَعَ!».[1]
چه بسا کاسته شده ای که سود می برد و افزوده ای که زیانکار است. همانا آنچه به آن امر شده اید، گسترده تر از چیزی است که از آن نهی شده اید و آنچه برای شما حلال شده، بیش تر از چیزی است که بر شما حرام شده است؛ پس آن اندک را به سبب آنچه زیاد است واگذارید و از آنچه محدود است، به خاطر آنچه گسترده است، دست بردارید.
این مسئله در موارد زیادی مصداق دارد . تا حلال هست، چرا سراغ حرام برویم؟ تا طیّب و پاکیزه هست، چرا در پی ناپاک و آلوده باشیم؟ تا ارضای غریزۀ جنسی راه های مشروع دارد، چرا زنا و روابط ناسالم جنسی؟ تا کسب حلال وجود دارد، چرا درآمدهای نامشروع؟

تا می توان زآبلۀ دست خورد رِزق بهر چه خوشه چین ثُریا شود کسی؟[2]

5a9a36da1cd4e.gif

آنچه افراد را به این ورطۀ حرام خواری و رزق نامشروع می کشد، نداشتن روحیۀ صبر و قناعت بر روزی حلال است. امام علی (علیه السلام) می فرماید: امر الهی همچون قطرات باران از آسمان فرود می آید. هر کس هم روزی مقدّری دارد، کم یا زیاد. اگر یکی از شما دید که برادر دینی اش در مال و فرزند و زندگی بیشتر دارد، به فتنه و فساد نیفتد. مسلمان ِاز خیانت پاک، از سوی خدا انتظار یکی از دو چیز را دارد که هر دو برای او خوب است: یا فراخوان خدا (و مرگ)، که پاداش الهی برای او بهتر است. یا رزق خدا را، تا صاحب خانواده و فرزند و مال شود که هم دینش را داشته باشد، هم شرافتش را.[3]
در خطبۀ دیگری ضمن بیان اینکه خداوند، روزی افراد را کم یا زیاد، بر مدار تنگنا یا توسعه و رفاه قرارا داده و در همۀ این ها به عدالت رفتار کرده است، تا افراد را بیازماید، چنین می فرماید: «لِیَبْتَلِیَ مَنْ أَرَادَ بِمَیْسُورِهَا وَ مَعْسُورِهَا وَلِیَخْتَبِرَ بِذَلِکَ الشُّکْرَ وَ الصَّبْرَ مِنْ غَنِیِّهَا وَ فَقِیرِهَا».[4]
تا به وسیلۀ آسانی و سختی زندگی و روزی، هر که را می خواهد بیازماید و بدین وسیله شکر ثروتمند و صبر فقیر را امتحان کند؛ پس کسی که به خاطر فقر و نیاز، بر روزی مقدّر و حلال الهی صبر نمی کند و با وسوسۀ شیطان سراغ درآمدهای نامشروع می رود، در این امتحان باخته است. امتحان های الهی متنوّع است. ثروتمند به گونه ای آزموده می شود و تهیدست به گونۀ دیگر، حضرت می فرماید: «خْتَبِرُهُمْ بِالاَمْوَالِ وَالاْوْلاَدِ لِیَتَبَیَّنَ السَّاخِط لِرِزْقِهِ وَالرَّاضِی بِقِسْمِهِ،».[5]
خداوند بندگان را با اموال و اولاد امتحان می کند (به کسانی کم و به کسانی زیاد می دهد) تا روشن سازد که چه کسی از رزق الهی ناخرسند است و چه کسی به تقسیم خداوندی راضی است.
کسی که حرص و آز دارد و قانع به روزی حلال نیست، اشتهای سیری ناپذیر او، کار دستش می دهد و به حرامش می افکند.

چند گردی گِرد عالم بهر زر؟ بیش گردد زر، شود غم بیشتر
کاسه چشم حریصان پر نشد تا صدف قانع نشد، پُر دُر نشد. [6]
 

منبع: کتاب رزق و روزی، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی



-----------------------------------------
پی نوشت ها:
[1] . نهج البلاغه، خطبه 114.
[2]. صائب تبریزی.
[3]. فَإِنَّ الْأَمْرَ یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ... نهج البلاغه. خطبه 23.
[4]. نهج البلاغه، خطبه 91 ( اشباح )، بند85.
[5]. همان، حکمت 93.
[6]. مولوی، مثنوی معنوی

تشکرات از این پست
mansoor67
دسترسی سریع به انجمن ها