0

کودک

 
fatemehza
fatemehza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3415
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:کودک
یک شنبه 31 فروردین 1399  4:16 PM

مراحل تحول شناخت کودک

Peter-rabbit.PNG
 

از دیدگاه پیاژه:

دوره حسی‌حرکتی (تولد تا 2 سالگی)

در این مرحله تماس کودک با دنیای خارج به صورت عملی است و تنها بازتاب‌های فطری را ابراز می‌کند. در این دوره فعالیت های کودک به اعمال حسی و حرکتی محدود می شوند و رفتار کلامی دیده نمی شود. کودک در روزهای نخست بازتاب های مکیدن، چنگ زدن و لمس کردن را به منظور رویارویی با دنیای بلاواسطه خود از طریق جذب و انطباق، سازمان می دهد.

در این دوره بین حس کردن جهان و عمل کردن روی جهان واسطه ای وجود ندارد. به نقل از سایت کودک شید[۱۰] به تعبیر فلاول flavell) ۱۹۷۷) شناخت کودک در این دوره ناهشیار و غیرنمادی است که می توان آن را هوش عملی نام نهاد و می توان آن را به برخی رفتارهای غیرنمادی و خالی از تفکر بزرگسالان مانند مسواک زدن، رانندگی کردن تشبیه کرد.

مرحله پیش عملیاتی (۲–۷ سالگی)

در این مرحله تفکرکودک بیشترین تفاوت را با تفکر بزرگسال دارد در این زمان کودک به‌طور کامل خودمیان بین است وهمه اشیا را از دیدگاه خود می‌بیند. علت نامگذاری این دوره به پیش عملیاتی آن است که کودکان در این مرحله هنوز قادر به تفکر عملیاتی با منطقی نیستند (عملیات به معنی عمل ذهنی).

در این مرحله قادر به عملیات (اعمال ذهنی که از قواعد منطقی پیروی می کند) نیستند و تفکر آن ها انعطاف ناپذیر و تک جنبه ای است و تحت تاثیر چیزی که در لحظه نمایان می شود.

مرحله عملیات عینی(۷–۱۱ سالگی)

کودک قادر می‌شود عملیات ذهنی انجام دهد کودک در این مرحله یادمی‌گیرد که کمیت‌ها علی رقم تغییر در ظاهر فیزیکی ثابت هستند و اشیا را می‌تواند برحسب ابعاد وزن و… ردیف کند. مشخصه اول تفکر عملیاتی بازگشت‌پذیری است او می‌تواند اشیا را برحسب صفات آن‌ها طبقه‌بندی کند و همچنین قادر به تثبیت نگهداری ذهنی است.

دوره عملیات صوری «قیاسی» (۱۲–۱۵ سالگی)

دوره استقرار هوش انتزاعی است. تفکر بیشتر منطقی و نظامدار است. این حد آخرین حد تکمیل ساخت‌های ذهنی‌است و از این پس هیچ نوع ساخت ذهنی جدید در فرد بنا نمی‌شود.[۱۱]

 

پانویس

1. پیش از تاختنِ تازیان, این را میگفتند

2. کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک سازمان ملل متحد مادهٔ ۱

3. قانون مدنی آلمان (به زبان آلمانی)، مادهٔ ۱۰۴، شمارهٔ ۱

4. کریمی، علی. هوش هیجانی. رسانه تخصصی.

5. کریمی، علی. هوش هیجانی. رسانه تخصصی.

6. کریمی، علی. هوش هیجانی. رسانه تخصصی.

7. کریمی، علی. هوش هیجانی. رسانه تخصصی.

8. کریمی، علی. هوش هیجانی. رسانه تخصصی.

9. کریمی، علی. هوش هیجانی. رسانه تخصصی.

10. «مراحل رشد شناختی کودکان طبق تئوری ژان پیاژه». کودک شید | مجله تخصصی مادر و کودک. ۲۰۱۹-۰۹-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۲۹.

11. امین پور، قیصر. شعروکودک. تهران مروارید.صفحه16-17

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها