0

مناظره پزشكى امام صادق عليه السلام و طبيب هندي

 
amuzesh2005
amuzesh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1387 
تعداد پست ها : 6524
محل سکونت : آذربایجانشرقی

پاسخ به:مناظره پزشكى امام صادق عليه السلام و طبيب هندي
شنبه 25 دی 1389  9:20 PM

- اى طبيب هندى! ولى من به فضل خداوند، به حكمت و پاسخ اين ‏سوال‎ها آگاه‏ام.

طبيب كه چاره‏اى جز تسليم شدن نداشت، گفت:

- پاسخ‎ها را بگوييد تا بهره‏مند گردم.

آن‏گاه امام به ترتيب به يكايك سوال‎هاى مطرح شده، چنين پاسخ‏ گفتند:

- به اين جهت ‏سر از قطعات مختلف تشكيل شده و شكاف‎هايى برايش ‏قرار داده شده است تا صداع (سردرد) آن را نيازارد.

- خداوند مو را بالاى سر رويانده تا به وسيله آن روغن لازم به ‏مغز برسد و بخار مغز از طريق موها خارج شود. همين طور، پوششى ‏براى سرما و گرما باشد.

ولى در پيشانى مو نيافريده تا چشم‏ها مزاحمى نداشته باشند و بتوانند به راحتى نور بگيرند.

- ابروها را بالاى چشم قرار داد تا به اندازه كافى به چشم‏ها نور برسد و نيز از رسيدن نور زياد جلوگيرى كند. چون زيادى نور، چشم‏ را آزار داده و زمينه

معيوب شدن آن را فراهم مى‏سازد.

- چشم‏ها به شكل لوزى آفريده شده تا داروهايى كه با سرمه ‏استعمال مى‏شود، به آسانى وارد چشم شده، چرك و مرض به آسانى از آن به وسيله اشك خارج شود.

- به اين جهت ‏بينى را ميان دو چشم قرار داده است كه بينى نور را به دو قسمت مساوى تقسيم مى‏كند تا نور به طور اعتدال به ‏چشم‏ها برسد.

- سوراخ‎هاى بينى را در پايين آن آفريده تا چرك‏هاى انباشته شده‏ در مغز از اين سوراخ‎ها بيرون شده و بوهاى معطر كه به وسيله هوا متصاعد مى‏گردد،

از آن، بالا رود.

- لب و سبيل را به اين جهت روى دهان قرار داده است تا از ورود كثافات دماغ به داخل دهان جلوگيرى كند. و نيز مانع آلوده شدن ‏خوراكى‏ها گردد.

- دندان‎هاى جلو را تيزتر آفريده تا غذا را قطعه قطعه سازند.

- دندان‎هاى آسياب را پهن خلق كرده تا غذا به‏ وسيله آنها كوبيده و نرم گردند. دندان‎هاى انياب را درازتر آفريده تا ميان دندان‎هاى ‏آسياب و دندان‎هاى پيشين،

چون ستونى استوار باشند.

- كف دست و پاها مو ندارند تا بتوانيم اشياء را به ‏وسيله آنها لمس نموده، از قوه لامسه به اندازه كافى استفاده نماييم.

- براى مرد ريش قرار داده تا به پوشاندن صورت محتاج نباشد و نيز از زن بازشناخته گردد.

- به مو و ناخن‏هاى تن انسان روح نداده تا چيدن و بريدن آنها دردآور و ناراحت كننده نباشد.

- قلب، صنوبرى شكل آفريده شده است تا هنگام آويختگى، نوك‏ باريكش وارد ريه شده و از نسيم آن خنك گردد و نيز مغز سر از حرارت آن آسيب نبيند.

- ريه را در دو قسمت آفريده تا قلب ميان فشارهاى آن دو (هنگام ‏باز و بسته شدن) داخل شده و هوا بگيرد.

- كليه‏ها مانند لوبيا ساخته شده‏اند، براى اين كه «منى‏» از كليه‏ها قطره قطره به سمت مثانه مى‏چكد. اگر كليه‏ها كروى و يا به ‏شكل چهارگوش بودند،

قطرات منى كه همواره در حال انبساط و انقباضند، به يكديگر برخورد كرده و در نتيجه هنگام خروج، موجب‏ التذاذ نمى‏شدند.

- اين كه كاسه زانوها به سمت جلو قرار گرفته، به اين جهت است‏ كه انسان رو به جلو حركت مى‏كند. سنگينى بدن انسان رو به جلو است.

وقتى زانوها به عقب خم شوند، تعادل انسان حفظ شده، راه‏ رفتن و حركات انسان ناموزون و لرزان نمى‏شود.

- اين كه كف پاها را گود و قوسى‏مانند، خلق كرده به اين جهت است‏ كه تمام كف ‏پاها با زمين تماس پيدا نكند. زيرا اگر تمام كف پاها به زمين تماس پيدا كند،

پا، چشم و اعصاب صدمه مى‏بينند.


طبيب كه تاكنون سكوت كرده و به سخنان امام گوش مى‏داد، با تعجب ‏پرسيد:

- اين‏ها را از كجا مى‏دانى؟!

- از پدرانم فراگرفته‏ام؛ پدرانم از رسول‏ خدا(صلي الله عليه و آله) آموخته‏اند؛ رسول ‏خدا از جبرئيل و جبرئيل از خداوند متعال فرا گرفته است.

طبيب هندى كه چنين شخصيت علمى را در عمرش نديده بود، به فكر فرو رفت. آنگاه در حالى كه محو تماشاى سيماى امام بود، چنين لب ‏به سخن گشود:

- تصديق مى‏كنم و شهادت مى‏دهم كه جز خداى يگانه، خدايى نيست و محمد(ص) فرستاده اوست. به خدا سوگند، تاكنون كسى را در طب، عالم‏تر از تو نديده‏ام.(1)


------------------------پي نوشت---------------------------
1- طب الصادق، تحقيق علامه عسكرى، ص 21، به نقل از بحارالانوار، ج 14، ص 478/ مناظرات علمى بين شيعه و سنى، ص 98،
به نقل از طب‏الصادق، محمدعلى خليلى، ص 64.
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها