چه تعداد اسباب بازی در اختیار کودک قرار دهیم ؟
پنج شنبه 15 اسفند 1398 6:03 PM
1. دیگران چه تعداد اسباب بازی دارند ؟
2. تحقیق اول: چهار تا اسباب بازی در مقابل شانزده تا
3. تجربیات دیگر در مورد تعداد اسباب بازی
4. پیشنهاد محققین درباره تعداد اسباب بازی چیست؟
5. نیاز سنجی کودکان نوپا
6. نیازسنجی کودکان پیش دبستانی
چند وقت پیش رفته بودم منزل یکی از رفقا که یه پسر باهوش و بازیگوش ۶ ساله به اسم عرفان داره
توی راه سری به یه اسباب بازی فروشی زدم و یه ماشین کنترلی که زمان بچگی خودم عاشقش بودم خریدم تا به قول معروف هم دست خالی نرفته باشم هم این کوچولوی نازنین رو شاد کرده باشم .وقتی وارد خونه دوستم شدم و هدیه بزرگ کادو شده را به عرفان دادم ، اون رو گرفت و گذاشت روی میز و خیلی عادی تشکر کرد
یک لحظه سر جام میخکوب شدم ، یعنی این بچه نمی خواست بدونه تو این جعبه چیه؟ وقتی من بچه بودم ، اگه یه نخود کادو می گرفتم ، فقط خدا می دونه چقدر خوشحال می شدم. تا یه ماه اون رو از خودم جدا نمی کردم .خلاصه یک ساعتی که گذشت، عرفان جعبه کادو را با اجازه پدر و مادرش باز کرد ، تو دلم گفتم الانه که ذوق زده بشه .وقتی کادو را باز کرد و ماشین رو با دقت از جعبش بیرون کشید ، نگاهی به پدرش کرد و گفت مدل ….. بعد یه دفعه با اشاره های پدرش انگار که توجیه شده باشه گفت: ممنونم .گفتم به این ماشین ها علاقه داری ، نه ؟ پدرش پیشدستی کرد و گفت: یه چیزی بیشتر از علاقه، تقریبا می شه گفت مجموعه کاملی از ماشینهای کنترلی رو داره . عرفان اینبار با احساس غرور گفت: عمو می خوای نشونت بدم .من که کنجکاو شده بودم گفتم: حتما. عرفان هم رفت و در اتاقش رو باز کرد و کنار ایستاد تا من اول وارد بشم .
وااای خدای من ! اتاق که نه ، یه فروشگاه اسباب بازی کامل و منحصر به فرد داشت. کادو بزرگ من در کنار اسباب بازی های اون چشمگیر که نبود هیچی، تکراری هم بود چون دقیقا یکی مثل اون رو داشت.گفتم :ای بابا مثل این ماشین رو که داری ، با یک طبع بزرگوارانه ای که حسابی باعث خنده من شد گفت: آره، ولی این دو تا ماشین یک تفاوت بزرگ با هم دارن، اینو شما برام خریدین و از اینکه یاد من بودین خیلی خوشحال شدم، عمو جون.
موقع برگشتن داشتم فکر می کردم، خداوکیلی دنیای این بچه ها چقدر با ما متفاوته. خوشحال بودم از اینکه افزایش آگاهی والدین، قدرت خریدشون و . . . باعث شده بچه ها اسباب بازی های بیشتری داشته باشن و دوران کودکی را با شادابی بیشتری طی کنن.اما یه سوالی که حسابی ذهنمو درگیر کرد این بود که واقعا بچه ها به چه تعداد اسباب بازی نیاز دارن؟ لازمه که اتاقشون پر از اسباب بازی های مختلف باشه ؟
************************
بریتانیایی ها هر سال بیش از ۳ میلیارد پوند صرف خرید اسباب بازی می کنند.
نظرسنجی ها در این کشور نشون داده که یه کودک معمولی ۲۳۸ اسباب بازی داره که تنها با ۱۲ مورد از اونها بازی می کنه. یعنی فقط با ۵% اسباب بازی هاش بازی می کنه و به بقیه اسباب بازی ها توجه خاصی نشون نمی ده.
ولی چرا بچه ها نسبت به اسباب بازی هاشون بی تفاوت می شن ؟ آیا تعداد اسباب بازی ها بر کیفیت بازی بچه ها تاثیر می ذاره؟ خب یه عده ای هستن که اینجور مسایل براشون مهمه و در موردش تحقیق کردن .
محققان دانشگاه Toledo در اوهایو ایالات متحده آمریکا ، از ۳۶ کودک نوپا دعوت کردن تا به مدت نیم ساعت با چهار یا ۱۶ اسباب بازی در یه اتاق بازی کنن.اونها دریافتند وقتی که بچه ها اسباب بازی های کمتری دارن ، خلاقتر هستن . بچه هایی که اسباب بازی های کمتری در اختیارشون قرار می گرفت، مدت زمان طولانی تری با اسباب بازی ها مشغول بازی می شدن .به نظر می رسه برای افزایش تمرکز و خلاقیت بچه ها بهتره والدین، مدارس و مهد کودک ها بیشتر اسباب بازی های خودشون را جمع کنن و فقط تعداد کمی اسباب بازی رو در هر روز در اختیار کودک قرار بدن ولی در هر نوبت اسباب بازی جدیدی رو به اونها بدن تا تنوع اسباب بازی ها هم در نظر گرفته بشه.به اعتقاد محققان وقتی تعداد زیادی اسباب بازی در دسترس بچه ها باشه اونها سردرگم می شن و نمی تونن روی بازی کردن با یکی از اونها تمرکز کنن. از یه اسباب بازی سراغ اسباب بازی دیگه می رن یا کلا همه اونها رو رها می کنن و می رن سراغ یه موضوع دیگه .یافته های تیم تحقیق به طور خلاصه نشان داد، وقتی تعداد زیادی اسباب بازی در اختیار کودک قرار می گیره ، باعث دلزدگی و حواس پرتیش می شه .در حالی که تعداد کمتر اسباب بازی باعث می شه بچه دامنه توجه بیشتری نشان بده ، خلاق تر بازی کنه و به جزییات اسباب بازی ها مثل رنگ و طرح و کارکردشون توجه بیشتری داشته باشه .نتیجه این پژوهش در مجله Infant Behavior and Development به نویسندگی کارلی داچ منتشر شده .
تحقیق دوم: تاثیر اسباب بازی های کمترعلاوه بر این تحقیق در دهه ۱۹۹۰ نیز دو محقق آلمانی درباره این موضوع تحقیق کردن و در یه بازه زمانی سه ماهه بازی بچه های یکی از مهد کودک های مونیخ با اسباب بازی ها رو زیر نظر گرفتن. اونا هم به این نتیجه رسیدن که اسباب بازی های کمتر در روند خلاقیت و اجتماعی شدن کودکان تاثیر بیشتری می ذاره . در ضمن بچه ها ارزش قایل شدن و نگهداری بهتر از اسباب بازی هاشون رو هم یاد می گیرن . اما وقتی دور و بر بچه ها پر از اسباب بازی باشه ، توجه چندانی به اسباب بازی و نگهداری از اونها نشون نمی دن .
جوشوا بکر در کتاب خود با عنوان ClutterFree with Kids هم معتقده که اسباب بازی های کمتر برای کودکان بهتره ، چرا که اونها مراقبت از اموال و دارایی هاشون ( که در درجه اول اسباب بازی هاشون قرار گرفته) رو بهتر یاد می گیرن .
به گفته این نویسنده: “وقتی که برای بچه ها اسباب بازی های زیادی می خریم ، به طور طبیعی اونها از اسباب بازی هاشون کمتر مراقبت می کنن .بچه ها متوجه می شن که جایگزین های زیادی برای اسباب بازی هایی که از دست بدن وجود داره . پس توجه چندانی برای حفظ اونها از خودشون نشون نمی دن .
از طرف دیگر دبورا مک نامارا، مشاور بالینی در ونکوور و نویسنده کتاب Rest، Play، Grow، می گه:
“کودکان باید بازی کنن ، اما برای همه بازی های خودشون نیازی به اسباب بازی ندارن.”
“بچه ها محیط زندگیشون رو بررسی می کنن و از دست کاری وسایل منزل از کنترل تلویزیون گرفته تا نمکدون آشپزخونه سرگرم می شن.”
به عقیده او در هر خانه ای به قدری لوازم هست که بتونه یه بچه رو برای مدتی سرگرم کنه، اما هیچ کدوم از اونها واقعا جایگاه اسباب بازی را ندارن. به همین دلیل ،وقتی برای کودکان اسباب بازی می خریم باید فاکتورهایی متعددی را در نظر بگیریم تا بچه ها ضمن بازی کردن کشف کنن، یاد بگیرن ، و تخیل کنن .
هیچ وسیله ای واقعا جای اسباب بازی رو برای بچه ها نمی گیره
حالا با مطالعه و جمع بندی همه این نکات می خواهیم بدونیم برای هر رده سنی به چه تعداد اسباب بازی نیازه؟ نکته مهمی که برای پاسخ به این سوال باید بهش توجه کنیم، بررسی روند رشد کودکان و نیازهای اونهاست. کودکان در مراحل مختلف رشد به اسباب بازی های مختلفی نیاز دارن و به شیوه های متفاوتی با آنها بازی می کنن. یک کودک ۶ ماهه هر اسباب بازی رو که به دستش بدید به سمت دهانش می بره و یک کودک سه ساله با اون خیال پردازی می کنه.
کودکان نوپا، بیشتر علاقه مند به اکتشاف اشیاء هستن ، اونها می خوان بدونن وسایل مختلف چگونه کار می کنه . گلدان ها، تابه ها و قفسه های کابیت برای اونها دنیایی از شگفتیه . در این سن والدین باید نظارت دورادوری به کودک داشته باشن تا کنجکاوی اونها باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیر نشه . چرا که بچه ها در این سن هیچ نگرشی نسبت به خطرات و تهدیدهای مختلفی که در اطرافشون وجود داره، ندارند. البته بچه ها باید اجازه داشته باشن با اسباببازی هایی که دوست دارن ، بازی کنن .مطالعات نشان داده، هر چه تعداد اسباب بازی هایی که در یک زمان در اختیار کودکان نوپا گذاشته می شه کمتر باشه ، اونها مدت بیشتری سرگرم بازی با اسباب بازی هاشون می شن و علاقه بیشتری هم نسبت به اونها نشون می دن .بهترین اسباب بازی ها برای کودکان نوپا، بلوک های ساختمانی با قطعات بزرگ، عروسک های پولیشی و حیوانات مختلف است.
Rowan-Legg، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان انتاریو شرقی در اتاوا معتقده که کودکان زیر دو سال باید همیشه به یه اسباب بازی دسترسی داشته باشن .
Legg می گه : بچه ها به واسطه اسباب بازی های محبوبشون احساسات شون رو بروز می دن و رفتارهایی رو که مشاهده می کنن و یاد می گیرن با اونها به اشتراک می گذارن . بعلاوه، همراه داشتن عروسک ها اعتماد به نفس کودکان رو نیز افزایش می ده .
کودکان از پنج سالگی، ممکنه اولویت های مشخصی برای بازی کردن داشته باشن . بچه ها در این سن معمولا اسباب بازی هایی نظیر برج های ساختمانی و ست پارکینگ و پلیس ، قطارها ، عروسک های سخنگو و بی بی بورن را به سایر اسباب بازی ها ترجیح می دن .بزرگسالان در این رده سنی باید به قوه انتخاب و تصمیم سازی های ابتدایی کودک احترام بذارن و اونو برای بازی کردن با وسیله ای خاص تحت فشار قرار ندن . در این مقطع والدین می تونن پیشنهاد دهنده های خوبی برای نحوه هدایت بازی باشن به شرطی که رهبری در دست بچه ها باشه .
در این سن در کنار کتاب ها ، اسباب بازی ها ، بازدید از مراکز علمی و آموزشی و موزه ها هم می تونه برای بچه ها بسیار آموزنده و مفید باشه .برخی از والدین خواهان خرید اسباب بازی های فکری و آموزشی برای کودکشون هستن. خبر خوب برای این والدین اینه که هر اسباب بازی استانداری ، می تونه حکم آموزش را برای بچه ها داشته باشه و باعث رشد مهارت های فکری و ذهنیشون هم بشه .اما برای این گروه سنی نیز تعداد اسباب بازی هایی که در اختیار کودک قرار می گیره نباید زیاد باشه ، نکته مهم برای این گروه سنی توجه به طبقه بندی اسباب بازی هاست تا کودک متناسب با نوع بازی خودش یه گروه از این دسته بندی ها رو انتخاب کنه . با این روش هم تمرکز کودک حفظ می شه و هم قوای تصمیم گیریش قویتر.
************************
حالا وقتی که به عرفان و اتاق پر از اسباب بازیش فکر می کنم این احساس بهم دست می ده که با یه کلکسیونر طرف هستم نه با یه بچه ای که به اسباب بازی برای بازی کردن ، یاد گرفتن و رشد کردن نیاز داره . نمی دونم ! شاید دفعه بعد لازم باشه براش یه اسباب بازی خیلی توپ بخرم . . . !!!
منبع : https://toyinfo.ir