0

امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب

 
amuzesh2005
amuzesh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1387 
تعداد پست ها : 6524
محل سکونت : آذربایجانشرقی

پاسخ به:امام محمد باقر(ع)از نگاه دانشمندان غرب
شنبه 25 دی 1389  10:52 AM

به نام خدا
دوست عزیز سلام
خوشبختانه در این چند سال اخیر در مورد امامان(علیهم السلام)مطالب پر باری در سایتها نگارش گردیده است.که بنده مطالب زیر را از سایت حرف های ناگفته برای شما گذاشته ام.ممنون از توجه شما
نابغه امامت و مغز متفکر جهان تشیع



امام صادق(ع) در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجرى قمرى در مدینه متولد گردید. پدر گرامى آن حضرت، امام محمد باقر(ع) و مادر ارجمندش امّ فروه،دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد. نام شریفش جعفر ولقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله می باشد. دوره امامت ‏حضرت از سال 114 هجرى آغاز وتا سال 148 هجرى‏ادامه یافت.
آن حضرت در 25 شوال سال 148 هجرى قمرى، درسن 65 سالگى، به دستور منصور دوانیقى خلیفه عباسى، به وسیله سمّى که به آن بزرگوار خورانده شد در شهر مدینه به شهادت رسید ومحل دفنش قبرستان بقیع است. دوازده تا15سال ازعمر شریفش را درکنار جدش امام سجاد (ع) و نوزده سال را در کنار پدرش امام محمد باقر (ع) گذراند. در این دوره ( 83-114 ) امام صادق ( ع) از علم و تقوی  و کمال و فضیلت آنان در حد کافی بهره مند شد . ازسال 114هجری تا 148 هجری امام در دوره ی امامتش مکتب جعفری را به تکامل رساند. دوران امامت آن امام 34 سال بوده که با اواخر حکومت امویان واوایل حکومت عباسیان مصادف می باشد . در این مدت امام تلاش و کوشش خود را در مسائل علمى، سخت آغاز کرد، 4000 دانشمند را تربیت و ذخیره علمى بزرگى براى امت برجاى گذاشت وعلوم و فنون بسیاری را که جامعه آن روز تشنه آن بود ، به جامعه اسلامی ارزانی   داشت. حرکت علمى او آن سان گسترش یافت که سراسر مناطق اسلامى را دربر گرفت هشت سال آخر،امام (ع) بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشت . دراین دوره امام دائما تحت نظر بود و مکتب جعفری عملا تعطیل گردید .
امام با وجود آزارهاى اموى و عباسى از هرنوع فرصتى استفاده مى‏کردتا نهضت علمى خود را به راه اندازد.هدف امام صادق(ع) از گسترش برنامه فرهنگى، از بین بردن جهل امت و تقویت عقیده به مکتب اسلام و نیز ایستادگى در برابر امواج کفرآمیز و شبهه هاى گمراه کننده و حل مشکلات ناشى از انحراف حکومت بود. آنچه به دوره امامت‏حضرت امام صادق(ع) ویژگى خاصى بخشیده،استفاده از علم بى‏کران امامت، تربیت دانش طلبان و بنیان گذارى‏فکرى و علمى مذهب تشیع است.

چون‏قیام‏هاى مسلحانه به دلیل اقتدار حکام اموى و عباسى عموما باشکست رو به رو مى‏شد، نهضت امام صادق(ع) به سوى حرکتى علمى‏مى‏توانست‏سوق پیدا کند تا از این گذر علاوه بر پایان دادن به‏رکود و سکوت مرگ بار فرهنگى، اختلاط و التقاط مذهبى و دینى وفرهنگى نیز زدوده شود. لذا اولویت در نهضت امام بر ترویج وشکوفایى فرهنگ دینى و مذهبى و پاسخگویى به شبهات و رفع التقاط شکل گرفت. از اهداف نهضت علمى و فرهنگی امام تربیت راویان ، تربیت مبلغان و مناظره کنندگان و برخورد با انحرافات ویژه بود.

ممنوعیت نقل احادیث در مدت زمان طولانى توسط حکام اموىواحساس نیاز شدید به نقل روایات و سخن پیامبر(ص)وامیرمؤمنان(ع)، امام(ع) را ‏به تربیت راویان در ابعادمختلف وا‏داشت. لذا اینک از آن امام در هر زمینه‏اى روایت‏وجود دارد و این است راز نامیده شدن مذهب به «جعفرى‏». آرى، راویان با فراگرفتن هزاران حدیث درعلومى چون تفسیر، فقه،تاریخ، مواعظ، اخلاق، کلام، طب، شیمى و... سدى در برابر انحرافات‏ایجاد کردند.

به دنبال ایجاد خزائن اطلاعات (راویان) که منابع خبرى موثق تلقى‏مى‏شدند، امام به ایجاد شبکه‏اى ازشاگردان ویژه همت گماردتا به ‏دومین هدف خود یعنى زدودن اختلاط والتقاط همت گمارند و شبهات ‏راازچهره دین بزدایند.امام علاوه برآن دوحرکت اصولی براى رفع انحرافات ویژه نیزمى‏کوشید،همانند محو مبانى مذهب قیاس‏ ومبارزه با برداشت‏هاى جاهلانه و قرائتهاى سلیقه‏اى از دین.

امام جعفرصادق(ع) در مسیرتکاملى حرکت‏شیعه پس از آنکه مردم بر اثر مجاهدت‏هاى امامان پیشین به ‏ناصحیح بودن مذهب رسمى و دیگر اندیشه‏هاى منبعث از آن و نیزحرکت‏هاى سیاسى مبتنى برآن در سالهاى گذشته پى بردند آماده‏بودند تا طرح جایگزین مکتب اهل‏بیت را دریافت کنند و امام‏صادق(ع) با توجه به یک موقعیت استثنایى‏تاریخى طرح جایگزین شیعه را به موقع ارائه کرد و امامان دیگربه شرح و بسط بعضى از ابعاد آن پرداختند. نشان دادن یک تفسیر جامع ازخدا، رابطه مردم با او و انسان موردنظر اسلام در آن زمان مهمترین دغدغه‏هاى حضرت امام صادق(ع)بوده است اعتقادات عقلانى،اخلاق بایسته ودستورالعمل‏هاى فردىواجتماعى(فقه)مهمترین حوزه هایى بود که امام صادق(ع) درآن‏هابه طرح و اندیشه دینى پرداختند و چون چنین شد، تشیع داراى‏شناسنامه رسمى گردید و مذهب ما به نام ایشان مزین شد واین است رازنامگذاری مذهب شیعه به«مذهب جعفرى» مکتب پربارجعفرى ومحضرگهربار امام صادق اسلام ‏شناسانى بزرگ به جامعه اسلامى هدیه کرد دانشمندانى که هریک خود مرجعى مهم درمسائل علمى ومذهبى به شمارمى‏آینددستاوردهاى این دانشگاه فعال علمى دینى گسترده‏ترازآن است که بتوان در این مجال بیان نمود. فقها و دانشمندانِ زمان امام صادق(ع) و همچنین عالمان بعد از او، همگى آن حضرت را به عظمت و برترى علمى و گستردگى دانش ستوده اند. امام(ع) پیشوای مذهبی بود و همچنین عالم و فیلسوف (حکیم) و ادیب و در محضر درس خود هر چهار را تدریس می کرد امام صادق (ع) از این جهت نابغه بود که عقلش چیزهائی را ادراک می کرد که دیگران قادر با درکش نبودند و چشمش چیزهائی را می دید که دیگران نمی توانستند ببینند. در اینجا به برخی از تئوری های امام جعفر صادق (ع)مغز متفکر شیعه راجع به بعضی از مسائل علمی در باب پیدایش جهان ، قدرت هسته ای ، مولکول های آب وتجزیه آن ساختمان بدن انسان ، نور، زمین ،زلزله ،آلودگی پیرامون و....  که بیش از دوازده قرن پیش بیان داشته به اختصار بیان می شود.  

نظریه امام صادق(ع) در باب پیدایش جهان

امام صادق راجع به بعضی از مسائل فیزیکی چیزهائی گفته که ازلحاظ تئوری کوچکترین تفاوتی با نظریه بوجود آمدن جهان دراین عصر ندارد امام صادق(ع) راجع به دنیا چنین گفته است : جهان از یک جرثومه بوجود آمد و آن جرثومه با دو قطب متضاد سبب پیدایش ذره گردید و آنگاه ماده بوجود آمد و ماده تنوع پیدا کرد و تنوع ماده ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می باشد این تئوری با تئوری اتمی امروزی راجع به بوجود آمدن جهان هیچ تفاوت ندارد ودو قطب متضاد،دو شارژمثبت ومنفی درون اتم است وآن دوشارژسبب تکوین اتم گردیده واتم هم ماده رابه وجودآورده وتفاوتی که بین مواد(یعنی عناصر) دیده می شود ناشی ازکمی یا زیادی چیزهائی است که درون اتم عناصرموجود می باشد.

نظریه امام(ع) راجع به قدرت هسته ای

یکی ازنظریه های بدیع امام صادق(ع) این است که هرچه موجودیت ذاتی دارد غیر از خداوند ، دارای ضد خود می باشد اما بین ضدین تصادم بوجود نمی آید واگر تصادم بوجود بیابد،بعید نیست جهان ویران شود.این نظریه،خلاصه نظریه ماده وضد ماده امروزی است تفاوت ماده با ضدماده این است که در اتم های ماده (عناصرمعمولی) بارالکتریکی(الکترون)منفی است وبارالکتریکی(پروتون)درهسته اتم، مثبت.اما درضد ماده بارالکتریکی(الکترون) مثبت است و بارالکتریکی(پروتون) درهسته اتم منفی . کسی آزمایش نکرده که هرگاه اتم های ماده با اتم های ضد ماده تصادم کند وانفجاربوجودبیایدچه خواهد شد.هرچه راجع به این انفجار گفته می شود جنبه تئوری دارد. بین انفجار بمب اتمی با انفجارناشی از تصادم ماده وضد ماده فرق وجود دارد. چون وقتی یک بمب اتمی یا هیدروژنی منفجر می شود ، قسمتی کم از ماده مبدل به انرژی می گردد و قسمت زیاد ماده عاطل می ماند یعنی مبدل به انرژی نمی شود .

نظریه امام (ع) راجع به مولکول های آب و تجزیه آن

در محضر درس حضرت امام صادق (ع) برای ادراک قوانین علوم ،تجربه هم بکار می رفت آزمایشگاه محضر درس حضرت امام متناسب با زمان بوده اما ثابت می کند که آن دانشمند بزرگ در علوم فقط به تئوری اکتفا نمی کرده و تا آنجا که امکان داشته تئوری را به محک تجربه می زده است . امام (ع) متوجه شده بود که هوا یک عنصربسیط نیست و پی بردن به این موضوع بدون تجربه بعید به نظر می رسد در نیمه اول قرن دوم هجری بوجود اکسیژن و هم بوجود هیدروژن ( درآب ) پی برده بود که در آب چیزی هست که می سوزد و به همین جهت گفت که آب مبدل به آتش می شود . امام (ع) بوسیله پدرش که او هم مردی دانشمند بود به وجود هیدروژن در آب پی برد و بعد خود او فهمید که در هوا اکسیژن وجود دارد .وجای بسی تعجب است که چگونه امام صادق (ع) یا پدرش امام محمد باقر (ع) به وجود گاز هیدروژن که خالص آن در طبیعت نیست  و رنگ و بو و طعم ندارد پی برد . تجزیه کردن آب هم مستلزم استفاده از جریان برق است آیا یکی از آن دو توانسته بود از جریان برق برای تجزیه آب استفاده کند که بعید به نظر می رسد. آیا امام صادق (ع) یا پدرش امام محمد باقر (ع) برای جداکردن هیدروژن از آب بوسیله ای پی برده بودند که هنوز دانشمندان از آن بی اطلاع هستند ؟ و آنها توانسته بودند با وسیله ای غیر از جریان برق ، هیدروژن را از آب جدا کنند ؟

نظریه امام(ع) راجع به ساختمان بدن انسان

امام صادق(ع) مثل سایرمسلمین می گفت که انسان ازخاک آفریده شده است.فرق اوبامسلمانان دیگر این بود که راجع به آفرینش انسان ازخاک می گفت تمام چیزهائی که درخاک هست دربدن آدمی وجود دارد. او می گفت چهارچیزاست که دربدن انسان زیاد می باشد وهشت چیزاست که دربدن انسان کم می باشد وهشت چیزدیگر دربدن انسان خیلی کم است.اما به یک اندازه نیست و بعضی ازآنها در بدن انسان خیلی زیاد است و بعضی ازآنها خیلی کم.در بین چیزهائی هم که دربدن انسان زیاد است،مساوات وجود ندارد وبعضی ازآنها ازبعضی دیگرکمترمی باشد.بعد ازدوازده قرن ونیم،امروزنظریه امام صادق (ع) ازلحاظ علمی به ثبوت رسیده ودرصحت آن تردید وجود ندارد، وامام فقط اسم موادی را که دربدن انسان وجود دارد نبرد.هشت چیزکه بنا به گفته امام (ع) در بدن انسان خیلی کم است این عناصرمی باشد:مولیبدن، سیلیسیوم، فلوئور، کوبات ، مانگانز ، ید ، مس ، روی و آن هشت چیز که در بدن انسان نسبت به هشت عنصرفوق زیادتر می باشدعبارت است از:منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم، فسفر، کلر ، گوگرد ، آهن و آن چهار عنصر که در بدن انسان خیلی زیاد می باشد عبارت است ازاکسیژن ، کربن ، هیدروژن و ازت . مسلما پی بردن به این عناصر در بدن انسان کار یک روز یا دو روزنبوده.

نظریه امام صادق (ع)راجع به سرعت نور و لیزر

درموردسرعت نورهم امام نظریه ای ابرازکرده که با توجه به عصراوبسیارجالب توجه است.او گفت
که سرعت نورکه بطرف چشم ما می آید فوری است وازانواع حرکات است.وسائل تکنیکی زمان اجازه نمی داد که امام صادق (ع) بتواندسرعت نوررا اندازه بگیرد.ولی همین قدرکه گفت نورحرکت است و سرعت آن فوری می باشد،تقریباً نظریه ای شبیه به این دوره راجع به نورگفته است.هم چنین گفت: نور قوی می تواند اجسام سنگین را بحرکت درآورد و نوری که درطو سینا برموسی آشکارگردید از نورهائی بود که اگر مشیت خداوند تعلق می گرفت کوه را بحرکت درمی آورد ممکن است فکر کنیم بر  طبق این روایت امام صادق(ع) اساس تئوری لیزررا پیشگوئی کرده است آنچه امام راجع به حرکت و سرعت نورواین که نورازاشیاء بچشم ما می تابد گفت اهمیتش زیادتراز تئوری لیزر بطور ساده است .
چون این تئوری را قبل از امام جعفر صادق (ع) گفته بودند ولی وی آنچه راجع به سرعت و حرکت و تمرکز نور و اینکه نور از اشیاء به چشم ما می تابد گفت مخصوص اوست .

نظریه امام صادق(ع) راجع به نور

یکی ازبدایع علمی امام جعفر صادق(ع) نظریه اوراجع به نورمی باشد. امام صادق(ع)اولین کسی است که گفت: نورازچشم بسوی اشیاء نمی رود این است که ما درتاریکی چیزی را نمی بینیم درصورتی که اگرنورازطرف چشم ما بسوی اشیاء می رفت در تاریکی همه چیز را می دیدیم .
امام صادق (ع) گفت: برای اینکه بتوان چیزی را دید باید آن شیء روشن باشد و اگر خود روشن نیست باید یک شیء نورانی بر آن بتابد و آن را روشن کند تا اینکه بتوان آن را دید .او گفته است که نوراز طرف اشیاء بسوی چشم ما می آید و از آن نور که از طرف هر شیء بسوی چشم ما می آید فقط قسمتی به چشم ما می تابد و بهمین جهت ما اشیاء دور را بخوبی نمی بینیم و اگر تمام نوری که از یک شیء دور بسوی چشم می آید به دیده برسد ما شیء دور را نزدیک خواهیم دید و اگر بتوان چیزی ساخت که بدان وسیله تمام نوری را که از یک شیء دور می آید به چشم تابانید ، در صحرا شتری را که در فاصله سه هزار ذرع می چرد در فاصله شصت ذرعی خواهیم دید یعنی پنجاه بار آن را نزدیکتر مشاهده خواهیم کرد . این تئوری بوسیله شاگردان حضرت امام جعفر صادق منتقل گردید و در دانشگاههای اروپا تدریس شد اگر تئوری نور از طرف امام صادق (ع) ابراز نمی شد آیا ( لیپرشی) فلاماندی و گالیله می توانستند دوربین فلکی بسازند و گالیله اجرام دنیای خورشیدی را مورد ترصید قرار بدهد ؟ و با مشاهدات خود نظریه ( کوپرنیک ) و( کپلر) را مبنی بر این که اجرام دنیای خورشیدی از جمله زمین بدور خورشید می گردند تأیید نماید ؟

نظریه امام صادق(ع) را جع به زمین

  

امام دوازده قرن قبل دریافت که زمین اطراف خودمی گردد وآنچه سبب توالی روزوشب میشود گردش خورشید دراطراف زمین نیست(که وی آن راازلحاظ عقلی غیرقابل قبول می دانست) بلکه گردش زمین دراطراف خود سبب میگردد که روزوشب بوجود بیایدودائم نیمی اززمین تاریک وشب باشد ونیمی دیگرروشن و روز.امام صادق(ع) که به این حقیقت علمی پی بردازقوانین مکانیک نجومی اطلاع داشت ومی دانست که اثرنیروی جاذبه که با دو شکل یکی به شکل نیروی فرارازمرکز،ودیگری بشکل نیروی جذب بسوی مرکز بروزمی کند سبب می گردد که اجرام آسمانی دور خود بگردند.چون بعید است که او، بدون پی بردن به این دو شکل توانسته باشد به حقیقت گردش زمین دراطراف خود پی ببرد .



نظریه امام صادق(ع) را جع به زلزله



امام صادق (ع) راجع به نظام جهان چیزی گفته که کوچکترین تفاوتی با نظریه دانشمندان فیزیکی این عصر ندارد . امام صادق (ع) فرمود : وقتی در اوضاع دنیا بی نظمی می بینید و مشاهده می کنید که ناگهان طوفان می شود و سیل جاری می گردد و زلزله خانه ها را ویران می نماید این ها را دلیل بر بی نظمی جهان ندانید و آگاه باشید که هر یک از این وقایع غیر منتظره از یک یا چند قاعده ثابت و غیر قابل تغییر اطاعت می نماید و بر اثر آن قواعد ثابت است که این وقایع روی میدهد . امروز دانشمندان فیزیک یعنی علمائی که فقط از قواعد ریاضی پیروی می کنند و غیر از آن قواعد را علم نمی دانند همین عقیده را دارند علمای فیزیک و زمین شناس می گویند که طوفان و زلزله و آتشفشان یک واقعه غیر عادی نیست بلکه مطیع قوانین طبیعت است.



امام صادق(ع) گفت: پیرامون خود را آلوده نکنید



امام صادق (ع) مانند کسی که وضع امروزرا ببیند گفت، آدمی باید طوری زندگی نماید که پیرامون خود را آلوده نکند زیرا اگر آلوده نماید روزی می آید که زندگی براو ، دشوار و شاید غیر ممکن می شود واین درحالی است که موضوع آلودگی محیط حتی در سی سال قبل هم وجود نداشت.

یکی ازمظاهر نبوغ علمی امام (ع) توصیه او به مادران بود تا این که کودکان شیرخواررا درطرف چپ خود بخوابانند.در نیمه دوم قرن نوزدهم،محققان دانشگاه (کورنیل) در امریکا دریافتند وقتی نوزاد در طرف چپ مادر می خوابد آسوده تر ازآن است که در طرف راست بخوابد و اگر او را در طرف راست بخوابانند درفواصل نزدیک ازخواب بیدارمیشود و گریه می کند.با استفاده از امواج هولوگرافی فهمیدند که امواج صدای ضربان قلب مادر که در تمام بدن پخش می شود بگوش جنین می رسد.
بعد از آزمایش های متعدد دانشمندان مرکز تحقیق دانشگاه کورنیل دانستند که طفل در شکم مادر نه فقط عادت به شنیدن ضربان قلب او می کند بلکه آن ضربان به حیات وی نیز وابستگی دارد و هرگاه ضربان ادامه نیابد ، طفل در شکم مادر از گرسنگی می میرد.
عادتی که جنین ، قبل از تولد، به شنیدن صدای ضربان قلب مادر دارد طوری در وی نافذ میشود که بعد از تولد هم اگر صدای قلب مادر را نشنود احساس اضطراب می نماید به همین جهت وقتی نوزاد در طرف چپ مادر قرار گیرد چون صدای قلبش را می شنود آرام می گیرد لیکن در طرف راست چون آن صدا به گوشش نمی رسد مضطرب می شود.
 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها