قرآن و علی (ع)
پنج شنبه 23 دی 1389 9:14 PM
ابن مسعود، كه خود صحابى بزرگ پيامبر بود، گفت: «احدى را چون على بن ابىطالب(ع) آشناتر به قراءت قرآن نديدم.» (1)
ابوبكر حضرمى از امام صادق(ع) روايت كرده است كه پيامبر به على(ع) فرمود:
يا علي، القرآن خلف فراشي في المصحف والقراطيس، فخذوه واجمعوه ولاتضيعوه كما ضيعت اليهود التوراة;
اى على! اين قرآن در كنار بستر من، ميان صحيفهها و حرير و كاغذها قرار دارد، قرآن را جمع كنيد و آن را آنگونه كه يهوديان، تورات خود را از بين بردند، ضايع نكنيد (2) .
و اينگونه بود كه على بن ابىطالب پس از رحلت پيامبر(ص) مهمترين وظيفه خويش را جمعآورى قرآن قرار داد.
پس از رحلت پيغمبر اكرم، على(ع) كه به نص قطعى و تصديق پيامبر اكرم(ص) از همه مردم به قرآن مجيد آشناتر بود، در خانه خود به انزوا پرداخته، قرآن مجيد را به ترتيب نزول در يك مصحف جمع فرمود و هنوز ششماه از رحلت نگذشته بود كه فراغتيافت و مصحفى را كه نوشته بود به شترى بار كرده نزد مردم آورد و به آنان نشان داد (3) .
از ابن عباس در ذيل آيه لاتحرك به لسانك لتعجل به ان علينا جمعه وقرآنه نقلشده كه على بن ابى طالب پس از مرگ پيامبر(ص) قرآن را به مدت ششماه جمعآورى نمود (4) .
ابن سيرين گفته است:
على فرمود: «وقتى پيامبر رحلت كرد، سوگند خوردم كه ردايم را جز براى نماز جمعه بر دوش نگيرم تا آن كه قرآن را جمع نمايم.» (5)
در خبرهاى ابورافع آمده است كه: على به خاطر توصيه پيامبر در زمينه جمعآورى قرآن، قرآن را در جامهاى پيچيد و به منزل خويش برد. پس از آن كه پيامبر رحلت نمود، در خانه نشست و قرآن را، همان گونه كه خدا نازل كرده بود، تاليف نمود. على به اين كار، آگاه بود (6) .
محمد بن سيرين از عكرمه نقل كرده است كه: پس از بيعت مردم با ابوبكر، علىبن ابى طالب در خانه نشست. به ابوبكر گزارش دادند كه او از بيعتبا تو كراهت دارد; ابوبكر آن حضرت را خواست و به او گفت: از بيعتبا من سر باز زدى؟ على(ع) فرمود: «نه به خدا سوگند، ديدم در كتاب خدا چيزهايى افزوده مىشود. پس با خود گفتم كه جز براى نماز ردا بر دوش نگيرم، تا آن كه قرآن را جمع نمايم.» ابوبكر گفت: چه كار شايستهاى!
محمد بن سيرين مىگويد: از عكرمه پرسيدم آيا ديگران قرآن را به ترتيب نزول تاليف نمودند؟ وى پاسخ داد: «اگر جن و انس جمع گردند تا تاليفى مانند تاليف على ابن ابى طالب داشته باشند، توانايى آن را نخواهند داشت.» (7)
ويژگىهاى مصحف على(ع) مصحفى را كه على بن ابىطالب(ع) جمعآورى نمود، نسبتبه ديگر مصاحفى كه قبلا وجود داشت و يا بعدا به وجود آمد از امتيازات فراوانى برخوردار بود. برخى از آنها بدين قرار است:
1. ترتيب سورهها به همان ترتيب نزول، تنظيم گشته بود. سيوطى در الاتقان ضمن بيان اين مطلب مىگويد: «اولين سوره، اقرا، سپس مدثر، سپس نون، بعد از آن مزمل و به همين ترتيب، تبت، تكوير و... تنظيم شده بودند.»
شيخ مفيد نيز در مسايل سرويه، تاليف قرآن على بن ابىطالب را به همان ترتيب نزول مىداند كه سوره مكى بر مدنى و آيه منسوخ بر ناسخ مقدم بوده و هرچيز در جاى خويش قرار داده شده است (8) .
2. قراءت مصحف على بن ابى طالب دقيقا مطابق با قراءت پيامبر(ص) بوده است.
3. اين مصحف مشتمل بر اسباب نزول آيات، مكان نزول آيات و نيز اشخاصى كه در شان آنها آيات نازل گشتهاند، بوده است.
4. جوانب كلى آيات به گونهاى كه آيه، محدود و مختص به زمان يا مكان يا شخص خاصى نگردد، در اين مصحف روشن شده است (9) .
سرنوشت مصحف على بن ابى طالب(ع) در روايات شيعه آمده است:
على بن ابىطالب(ع) پس از جمعآورى قرآن، آن را نزد مردم كه در مسجد جمع بودند آورد و پس از آن كه قرآن را در ميان آنان قرار داد، چنين فرمود: پيامبر فرمود: من در ميان شما چيزى را به جاى مىگذارم كه اگر به آن تمسك نماييد هرگز گمراه نگرديد; كتاب خدا و عترت (اهل بيت) من. آنگاه على(ع) خطاب به آنان گفت: «اين كتاب است و من هم عترتم.» در اين هنگام شخصى برخاست و گفت: اگر نزد تو قرآنى است، پيش ما نيز قرآنى همانند اوست. ما را نيازى به كتاب و عترت نيست. آن حضرت پس از آن كه حجت را بر آنان تمام كرد كتاب را برداشت و برگشت (10) .
در مورد سرنوشت اين مصحف، بعضى بر اين عقيدهاند كه به عنوان ميراثى نزد امامان است و از امامى به امام ديگر مىرسد.
در روايتى طلحه از على(ع) در مورد مصحفش و اين كه پس از خود به چه كسى آن را واگذار مىكند، سؤال مىنمايد. على(ع) مىگويد: مصحف خود را به همان كسى كه پيامبر به من دستور داده مىدهم، به فرزندم حسن كه پس از من وصى من و از همه به من اولى است. فرزندم حسن مصحف را به فرزند ديگرم حسين مىدهد و پس از او در دست فرزندان حسين(ع) يكى پس از ديگرى قرار خواهد گرفت... (11) .
و اما قرآنها يا نسخههايى از قرآن كه منسوب به على بن ابى طالب(ع) است و در بعضى از موزهها و كتابخانهها موجود است، به عقيده برخى از محققان نمىتوانند از نظر تاريخى و شواهد و قراين، متعلق به آن حضرت باشند (12) .
گزيده مطالب 1. به اتفاق شيعه و سنى اولين كسى كه پس از رحلت پيامبر اكرم به دستور آن حضرت اقدام به جمعآورى مصحف نمود، على بن ابى طالب(ع) بود.
2. مصحف على بن ابىطالب داراى امتيازاتى نظير تنظيم ترتيب سورهها به همان ترتيب نزول، اسباب نزول، مكان نزول و جوانب كلى آيات بوده است.
3. اين مصحف به عنوان ميراثى نزد امامان قرار گرفته و از امامى به امام ديگر منتقل شده است.
پىنوشتها 1. بحار الانوار، ج89، ص53.
2. همان، ص48; زنجانى، تاريخ القرآن، ص44.
3. قرآن در اسلام، ص191.
4. بحار الانوار، ج89، ص51.
5. الاتقان، ج1، ص183.
6. بحار الانوار، ج89، ص52.
7. الاتقان، ج1، ص183، نوع 18; زنجانى، تاريخ القرآن، ص48; و ر.ك: بحار الانوار، ج89، ص40.
8. بحار الانوار، ج89، ص74.
9. ر.ك: التمهيد، ج1، ص228 و 29.
10. بحار الانوار، ج89، ص40 و 52.
11. همان، ص42.
12. ر.ك: سيد محمد باقر حجتى، تاريخ قرآن، ص413-418.
منجی عالم میاید