
دروغ یعنی چیزی که میدانیم حقیقت ندارد را بهعنوان حقیقت بیان کنیم. پس بیان خلاف واقع با علم به خلاف واقع بودن آن، دروغ است؛ حال با زبان بیان شود یا نوشتار یا هر راه دیگر!
بزرگی گناه دروغ، بدینجهت است که تکیهگاه همه گناهان است. سررشته هر گناهی یک امر باطل و خلاف واقع است؛ مثلاً ریشه استهزاء و تمسخر، اعتقاد به برتری خود نسبت به دیگران و تحقیر افراد دیگر است. به همین جهت پیامبر(ص) فرموده است: «ریشه تمسخر، اعتماد كردن به دروغگویان است.».[1] البته فقط تمسخر نیست که ریشه در دروغ دارد، بلکه دیگر گناهان نیز ریشههایی شبیه این دارند.
برای درمان این گناه و بسیاری دیگر از گناهان به کرامت و جایگاه بلندی که برای آن خلق شده است بیاندیشد و خود را در بازار گناه به حراج نگذارد. قیمت انسان بهشت است.
راهکارهای ترک دروغ
برای ترک دروغ ابتدا باید ریشه آن را کشف کنیم تا هم بهضرورت ترک آن پی ببریم و هم دری بهسوی راهکارهای ترک آن بر روی خود باز کنیم و سپس به دو راهکار عملی دیگر برای ترک دروغ میپردازیم.1- راهکار کلی: همانند بسیاری از گناهان، پستی نفس، ریشه ابتلا بهدروغ نیز هست. پیامبر خدا در مورد ریشه دروغ میفرمایند: «لَا یَكْذِبُ الْكَاذِبُ إِلَّا مِنْ مَهَانَةِ نَفْسِه»؛ دروغگو به خاطر پستى و دنائت نفس خود دروغ مىگوید.[3] با کشف این مطلب، انسان باید برای درمان این گناه و بسیاری دیگر از گناهان به کرامت و جایگاه بلندی که برای آن خلق شده است بیاندیشد و خود را در بازار گناه به حراج نگذارد. قیمت انسان بهشت است. «فَلَیْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةُ فَلَا تَبِیعُوهَا بِغَیْرِهَا»؛ جانهاى شما را قیمتى جز بهشت نباشد؛ پس به غیر آن نفروشید.[4] باید در این راهکار کلی، بسیار تفکر کرد و لحظهای از جایگاه خود غافل نشویم. باید بدانیم که دروغ گفتن در شأن ما نیست.
گناه، شوخیبردار نیست. اصلاً یکی از روشهای شیطان برای کشاندن بندهها به گناه، گناه با عنوان شوخی است. شوخی با گناه یکی از مصادیق نزدیک شدن به خطوط قرمز الهی است
3- تمرین سکوت: بسیاری از گناهان زبان را میتوان با به دست آوردن مهارت سکوت از بین برد. بارِ سنگین، دردسر دارد هر چه سخن کمتر، بار هم سبکتر! لذا باید سکوت را در جایی که زبان لهله میزند که بچرخد، تجربه و تمرین کنیم. امام صادق(ع) میفرمایند: «لَا یَزَالُ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ یُكْتَبُ مُحْسِناً مَا دَامَ سَاكِتاً فَإِذَا تَكَلَّمَ كُتِبَ مُحْسِناً أَوْ مُسِیئاً»؛ تا وقتیکه بنده مؤمن خاموش باشد نیكوكار نوشته مىشود، و چون لب به سخن گشود نیكوكار یا بدكار نوشته خواهد شد.[6]
هیچ دروغی مصلحت ندارد و اگر برای کاری در شرع اسلام مجوّزی صادر شده است، یعنی آن کار اصلاً ماهیّت دروغ ندارد.
دروغ شوخی
گناه، شوخیبردار نیست. اصلاً یکی از روشهای شیطان برای کشاندن بندهها به گناه، گناه با عنوان شوخی است. شوخی با گناه یکی از مصادیق نزدیک شدن به خطوط قرمز الهی است که میفرماید: «وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَن»؛ و به كارهاى زشت چه آشكار و چه پنهانش نزدیك نشوید.[7] امام علی(ع) میفرمایند: «لَا یَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْإِیمَانِ حَتَّى یَتْرُكَ الْكَذِبَ هَزْلَهُ وَ جِدَّهُ»؛ هیچ بنده مزه ایمان را نمی چشد تا دروغ را ترك كند چه شوخى باشد و چه جدى![8]دروغ مصلحتی
هیچ دروغی مصلحت ندارد و اگر برای کاری در شرع اسلام مجوّزی صادر شده است، یعنی آن کار اصلاً ماهیّت دروغ ندارد. جاهایی که گفتن حقیقت ظاهری، فساد بزرگی به وجود میآورد یا از خیر بسیار مهمتری دیگران را محروم میکند، اساساً در قالب دروغ جای نمیگیرد. بهعبارتدیگر در این موارد، مصلحتی بالاتر از مصلحت بیان حقیقت ظاهری وجود دارد. لذا آن مصلحت بالاتر، حقیقت اصلی است. بهعنوان مثال: مکر در جنگ و اصلاح بین مردم. باید بفهمیم که سلامت در راستگویی است. همانطور که امام علی(ع) میفرماید: «وَ فِی الصِّدْقِ السَّلَامَة».[9]پینوشتها:
[1] الاختصاص؛ ص232
[2] نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص145
[3] الاختصاص؛ ص232
[4] تحف العقول؛ ص391
[5]نهج البلاغه؛ حکمت 175
[6] ثواب الاعمال و عقاب الاعمال؛ ص164
[7] انعام؛151
[8]الکافی؛ ج2، ص340
[9] تحف العقول، ص84