0

کنترل ترافیک: پروژه ساماندهی خطوط راه آهن شهر دلفت هلند

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

کنترل ترافیک: پروژه ساماندهی خطوط راه آهن شهر دلفت هلند
جمعه 23 آذر 1397  9:42 PM

پلان کلی منطقه - پروژه ساماندهی خطوط راه آهن دلفت - هلند

کشور هلند را میتوان یکی از موفق ترین کشورها در برنامه ریزی حمل نقل عمومی و زیرساختهای مربوطه دانست. سیستم راه آهن شهری (tram) و بین شهری (train) هلند متشکل از شبکه های خطوط راه آهنی بسیار پیچیده و در عین حال منظم است. پیشبینی زمان رسیدن قطارهای شهری و بین شهری هلند بسیار دقیق محاسبه شده و بر روی تابلوهای هوشمند (همچنین بطور همزمان بر روی سایت اینترنتی بصورت آنلاین) برای اطلاع مسافرین به نمایش در می آید. این سیستم به قدری دقیق و کنترل شده است که بطور میانگین تنها کمتر از ۱ دقیقه خطا در پیشبینی ها وجود دارد. همچنین تاخیر یا تعجیل در زمان حرکت قطارها به ندرت پیش می آید.

 

قطار بین شهری - هلند - راه آهن هلند

کنترل خطوط راه آهنی که در برخی نقاط آن روزانه بیش از ۵۰۰ قطار عبور میکنند, علاوه بر خطوط راه آهنی بسیار پیچیده, نیازمند زیرساختهای مناسب است. یکی از مهمترین این زیرساختها, ایستگاه های مرکزی راه آهن است. زیرا علاوه بر وسعت آنها, باید نحوه مناسب جابجایی و هدایت مسافرین, دفاتر اداری مورد نیاز, مراکز خدماتی مورد نیاز و … در نظر گرفته شوند. با تمام این وجود باید این مراکز در نزدیکی مرکز شهرها باشند تا باعث کوتاهی سفرهای درون شهری و آسودگی دسترسی بصورت روزانه شوند. مطمئنا تصور اینکه ساخت چنین مجتمعهای عظیمی در مراکز شهرها (مخصوصا شهرهای بزرگ و پرجمعیت) کاری بسیار پیچیده خواهد بود و نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق است کار دشواری نخواهد بود.

در این مقاله به بررسی یکی از تازه ترین پروژه های توسعه مراکز راه آهنی درون شهری کشور هلند در شهر دلفت میپردازیم تا بیشتر با فرآیند اینگونه توسعه های شهری آشنا شویم.

پروژه spoorzone شهر دلفت - نمونه ای از پروژه های ساماندهی خطوط راه آهن

(برای بزرگنمایی تصویر بر روی آن کلیک نمایید)

پروژه توسعه مرکز راه آهنی شهر دلفت (Spoorzone Delft Project) شامل توسعه مجدد منطقه ای به مساحت حدودا ۴۰ هکتار میباشد که در بین مرکز شهر و مناطق مسکونی واقع در غرب و جنوب شهر (با فاصله حدودا ۲ دقیقه از مرکز شهر) واقع شده است.

این پروژه شامل یک تونل راه آهن, ایستگاه مرکزی راه آهن به همراه دفاتر اداری برای شهرداری, حدودا ۱۲۰۰ واحد مسکونی, چندین ساختمان اداری, یک پارک شهر, عناصر آبی از جمله کانالهای آب, امکانات مخصوص دوچرخه سواری, پارکینگهای مخصوص اتومبیلها و جاده های مربوطه میباشد.

برخی از ویژگیهای این پروژه عبارتند از:

۱-      یک تونل راه آهن با ۴ ریل به طول ۲۳۰۰ متر

۲-      تخریب پل راه آهن قدیمی که باعث مشکلاتی برای افراد ساکن در اطراف آن میباشد.

Spoorzone Delft - آسیاب قدیمی در کنار ریل ترم دلفت

۳-      حفظ ساختمانهای قدیمی با ارزش از جمله ساختمان آسیاب بادی قدیمی که در این منطقه واقع شده است.

۴-      احداث پارکینگی با ظرفیت حدودا ۴۵۰ اتومبیل در کنار تونل راه آهن

۵-      احداث پارکینگ مخصوص دوچرخه با ظرفیت بیش از ۵۰۰۰ دوچرخه

۶-      احداث بیش از ۵۰,۰۰۰ متر مربع دفتر اداری

۷-      حفظ دسترسی به خیابانهای اطراف برای اتوبوسها و ترمهای شهری

۸-      احداث مناطق سبز و زیبایی محیط شهری در بیش از ۲۴,۰۰۰ متر مربع

۹-      حفظ سازه ایستگاه مرکزی راه آهن و تغییر کاربری آن

۱۰-   عبور ترافیک عادی شهر از روی تونل جدید

برش تونل و پارکینگ در زیر آسیاب بادی قدیمی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده مینمایید تونل راه آهن درست از زیر آسیاب قدیمی دلفت عبور میکند. به همین دلیل یکی از نگرانی ها ایجاد مشکل برای این بنای قدیمی بود که با تحقیقات صورت گرفته راهکارهایی برای رفع خطر آسیب به آسیاب بادی پیشنهاد شد و در طراحی و اجرای پروژه در نظر گرفته شد.

اجرای پروژه Spoorzone بیش از ۱۰ سال زمان خواهد برد. پروژه ای با چنین مشخصات و پیچیدگی نیازمند برنامه ریزی و آماده سازی بسیار زیاد است. با توجه به اینکه تونل در نظر گرفته شده مستقیما از داخل شهر عبور خواهد کرد, مقدمات مختلفی قبل از شروع کار برای آن باید در نظر گرفته شود. این مقدمات به همراه برنامه کلی پروژه بصورت مختصر در زیر آورده شده اند:

سال ۲۰۰۹ میلادی: شروع اجرا

کارهای اولیه در سال ۲۰۰۹ آغاز شدند. به عنوان مثال جابجایی کابلها و لوله های زیر زمینی, تخریبهای در نظر گرفته شده و همچنین جابجایی درختان

زمستان ۲۰۰۹ الی اواسط ۲۰۱۳:

حفاری و ساخت قسمت شرقی و غربی تونل

ساخت ایستگاه زیر زمینی

۲۰۱۳:

فاز اول ساختمانهای اداری و شهرداری تکمیل خواهند شد. پس از اتمام حفاری تونل, شروع ساخت فاز دوم ساختمانهای اداری

همچنین شروع ساخت واحدهای مسکونی ( با توجه به بی ثباتی در بازار مسکن و مستغلات, ممکن است شروع ساخت واحدهای مسکونی کمی با تاخیر صورت گیرد)

۲۰۱۳ الی ۲۰۱۴:

اتمام ساخت راه آهن و ایستگاه مرکزی (ترمینال)

۲۰۱۵:

بهره برداری از فاز اول تونل, شروع عبور قطارها از تونل, تخریب پل راه آهنی قدیمی و شروع ساخت فاز دوم تونل

۲۰۱۵ الی ۲۰۱۷:

ساخت پارکینگها و امکانات برنامه ریزی شده دیگر, تکمیل شدن طرح فضاهای عمومی

۲۰۱۷:

اتمام ساخت تونل (بهره برداری از فاز دوم)

۲۰۲۰:

اتمام کامل پروژه, بهره برداری از تمامی قسمتهای در نظر گرفته شده.

 خیابان Phoenixstraat در زمان اجرای پروژه spoorzone

مجموع سرمایه گذاری برای این پروژه بیش از ۱ میلیارد یورو میباشد.

کارفرمایان پروژه: وزارت زیرساختها و محیط زیست هلند, شهرداری شهر دلفت

مدیریت پروژه و بهره برداری: شرکت توسعه Spoorzone دلفت, شهرداری دلفت, شرکت ProRail

فایننس پروژه: وزارت زیرساختها و محیط زیست هلند, شهرداری دلفت, استانداری جنوب هلند, ناحیه شهری رتردام

حفاری و ساخت تونل: CFE SA, Mobilis and Dura Vermeer Groep NV

طراح طرح جامع شهری برای پروژه Spoorzone: Prof. Joan Busquets

طراح قسمتهای زیرزمینی ایستگاه راه آهن: معماران Benthem Crouwel

طراح سالن ایستگاه راه آهن و دفاتر اداری شهرداری: معماران Mecanoo

 

محقق: مهندس علیرضا راحت

منابع:

۱- وبسایت پروژه Spoorzone

2- مجله مهندسی عمران civiele techniek (به زبان هلندی)

۳- وبسایت شهرداری دلفت

۴- مقاله پروژه Spoorzone نوشته شده توسط دکتر یان کلوک (از اساتید مهندسی عمران و معماری دانشگاه دلفت هلند)

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها