به یاد آر عهدی را که با خدا بستی(شرح و تفسیر آیه 60 سوره مبارکه یس)
شنبه 8 اردیبهشت 1397 12:42 PM
بنام خدا
دو گانه خداوند و شیطان، چالشی است که از اولین انسان تا به حالا همه به نوعی درگیر آن بوده اند. اما خداوند در قرآن اتمام حجت می کند و از عهدی که با انسان راجع به دشمنی شیطان با او بسته است می گوید. «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ؛[1] ای فرزندان آدم! آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را مپرستید که او بی تردید دشمن آشکاری برای شماست؟»
اما خداوند کی و کجا با ما عهد بسته است؟
ای بنی آدم آیا من از شما تعهد نگرفتم که شیطان را عبادت نکنید، زیرا او دشمن آشکار است، گناهکار که شیطان راعبادت نمیکند، عبادت به معنای پرستش است، آیا فکر میکنید کسی که میگساری میکند، یا خدای نکرده ربا میخورد یا غیبت میکند،این شیطان را میپرستد؟ ابداً، پس چطور خدا میفرماید: ﴿أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ﴾، و حال آنکه گناهکاران شیطان را عبادت نمیکنند.
جوابش این است که کلمهی«عبد» در اینجا به معنای اطاعت است،﴿أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ﴾ معنایش این است که: «أن لا تطیعوا الشیطان»، کلمهی «عبد» در اینجا به معنای اطاعت است نه به معنای پرستش، پرستش این است که انسان در مقابل موجودی خضوع کند، یا او خالق جهان باشد و یا اینکه کارهای جهان در دست او باشد،این عبادت است اما فساق و گناهکاران ما هرگز نه شیطان را خالق میدانند و نه معتقدند که کار جهان در دست اوست.
در آیات دیگر قرآن هم تعبد در معنای اطاعت به کار رفته است مانند این آیهای که میفرماید: ﴿فَقَالُوا أَنُؤْمِنُ لِبَشَرَيْنِ مِثْلِنَا وَقَوْمُهُمَا لَنَا عَابِدُونَ﴾ [2] .
«عابدون» یعنی مطیعون،بنی اسرائل هرگز فرعون را عبادت نمیکردند، ﴿وَقَوْمُهُمَا لَنَا عَابِدُونَ﴾ یعنی خاضع و مطیع ما هستند، «عبد» به معنای اطاعت است، حتی در این زمینه روایتی داریم که در آنجا عبادت به معنای اطاعت آمده است.
شیطان دشمن قسم خورده انسان ها است و از هیچ کاری برای گمراه کردن بشر دریغ نمی کند. با وجود این شرائط ما باید با بهره گیری از سلاح عقل و دستورات شریعت به جنگ با شیطان برویم و با تبعیت نکردن از او به سعادت برسیم.
پی نوشت ها:
[1] سوره یس، آیه 60
[2]سوره مومنون، آیه 47
منابع:
مدرسه فقاهت( تفسیر آیت الله سبحانی)
کیهان
دانشنامه اسلامی
پایگاه تبیان،بخش مقالات قرآنی