چه آثار و فوايدي بر وجود امام غائب مترتب است؟
شنبه 28 بهمن 1396 8:23 AM
به نظر ميآيد، آثار وجودي امام و حجّت خدا را ميتوان به سه گروه تقسيم كرد:
- آثاري كه بر اصل وجود امام در عالم هستي مترتب ميشود (چه امام ظاهر باشد، چه غايب)؛
- آثاري كه بر افعال امام مترتب ميشود (چه امام ظاهر باشد، چه غايب)؛
- آثاري كه بر وجود امامِ ظاهر مترتب ميشود.
واسطه فيض: اولين اثري كه بر وجود امام مترتب است، اينكه امام، واسطه فيض الهي بر مخلوقات است و فيض الهي، به واسطه او بر بندگان نازل ميشود. واسطه فيض بودن، دو گونه قابل تصورّ است:
الف. نظام جهان بر اساس اسباب و مسببات است و هر پديدهاي از راه سبب و علت، ايجاد ميشود. در رأس اين سلسله اسباب، وجود مقدس حجت خدا است.
ب. نظام جهان، بر اساس هدف و غايتي خلق شده است و تا زماني كه غايتِ از اين نظام و هدف آن، پابرجا است، نظام نيز به حيات خود ادامه ميدهد. هدف از خلقت عالم، امكان حيات انسان است و هدف از خلقت آدمي، عبادت و عبوديت است. عبادت و عبوديتِ كامل كه همراه معرفتِ كامل است، فقط از طريق امام و حجّت خدا تحقّق مييابد؛ پس تا زماني كه امام هست، هدف از خلقت نيز باقي است؛ لذا در سايه وجود او نظام هستي پا برجا است.
دفع بلا: پيامبر(صل الله علیه و اله و سلم) فرمود:
«خداوند، ستارگان را امان براي اهل آسمان قرار داد و اهلبيتم را امان براي اهل زمين». [1]
نظير اين تعبير، از وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)نيز صادر شده است:
«من، آخرين اوصيا هستم. به واسطه من، خدا، بلا را از خاندان و شيعيانم دفع ميكند». [2]
به نظر ميآيد مراد از بلا، عذابهايي باشد كه به سبب اعمال ناشايست انسانها بايد نازل ميشد؛ ولي به سبب آن كه وجود مقدس حجت خدا در ميان مردم است، عذاب دفع ميشود. خداوند، به پيامبر(صل الله علیه و اله و سلم) ميفرمايد:
>وما كان الله ليعذّبهم و أنت فيهم< [3]؛ و خداوند، آنان را عذاب نميكند؛ در حالي كه تو ميانشان هستي».
اميد بخشي: آدمي، به اميد زنده است، اميد به آيندهاي سبز و روشن كه در آن، اثري از پليدي و تباهي نباشد. انسان، منتظر چنين ايام زيبايي است و بهترين عمل او نيز انتظار فرج و دميدن صبح ظفر است. پيامبر(صل الله علیه و اله و سلم) فرمود:
«أفضل أعمال أمتي انتظار الفرج[4] ؛ برترين عمل امت من، انتظار فرج است».
وجود امامي كه منتظر إذْن الهي براي ظهور است، به مردم دلگرمي ميدهد و گامهاي آنان را در جادة انتظار استوار ميكند.
به راستي، آيا وجود رهبرِ در تبعيد، انقلاب را ايجاد ميكند و مردم را به جوشش و حركت در ميآورد يا وعده آمدن فردي در آينده كه دورانِ حياتي در اين زمان براي او متصور نيست؟
خودسازي: از ديگر آثار وجودي امام، پيدايش و تقويّت روحية خودسازي و تهذيب نفس است. بر اساس روايات[5]امام و حجت خدا، ناظر و شاهد بر اعمال است. هر روز و هر هفته، اعمال انسانها خدمت آن بزرگوار عرضه ميشود. كسي كه دوستدار امام باشد، راضي نميشود امام، ناظر بر اعمال ناپسند او باشد و با ديدن اعمال بد او، غمگين و ناراحت شود؛ لذا سعي ميكند دقت بيشتري در اعمال خود داشته باشد و به گونهاي رفتار كند كه رضايت امامش را به دست آورد. در كنار اين آثار، آثار ديگري هم هست؛ مانند هدايتگري و پاسخگويي به نيازهاي علمي و….
برخي از آن آثار را انسانها در زندگي خود به روشني احساس كردهاند؛ مانند حفظ و نجات شيعيان. حضرت در نامهاي به شيخ مفيد نوشتند:
ما، بر اخبار و احوال شما آگاه هستيم و هيچ چيز از اوضاع شما، بر ما پوشيده نيست. ما، در رسيدگي و رعايت امور شما، اهمال نكردهايم و شما را از ياد نبردهايم. [6]
در كنار حفظ شيعه از كيدهاي دشمنان، نبايد عنايات حضرت به بيماران و درماندگان و در راهماندگان و نيازمندان را از ياد برد. افراد متعددي از لطف او بهره بردهاند و بيماريشان علاج شده و گمگشتگان در راه، به منزل رسيدهاند و نيازمندان و محتاجان و فقرا، سامان يافتهاند. اين آثار، به افعال امام برميگردد و امام، ظاهر باشد يا غايب، امكان ترتيب اثر هست. بله؛ اثري كه به وجودِ ظاهريِ امام برميگردد، حكومت ظاهري است؛ يعني بشريت امروز به سبب غيبت امام(علیه السلام)، كه علت اين غيت هم خود مردم هستند، از حكومت عدل الهي و رشد و تكامل بشري در حدّ اعلاي آن محروم شدند و تا زماني كه ظهور امام(علیه السلام) رخ ندهد، اين محروميت ادامه دارد.
43
[1] . «جعل الله النجوم أماناً لأهل السماء و جعل أهل بيتي اماناً لأهل الارض»؛ بحارالانوار، ج27، ص308.
[2] . «انا خاتم الاوصياء و بييدفع الله عزّوجل البلاء عن اهلي و شيعتي»؛ بحارالانوار، ج52، ص30.
[3] . انفال (8): 33.
[4] . كافي، ج1، باب عرضه اعمال و شاهدان اعمال.
[5] . بحارالانوار، ج52، ص122و128.
[6] . بحارالأنوار، ج53، ص174و 175.