توقعات مردم از دولت موعود/راه سحر شدن یلدای غیبت از ورای انتظار
جمعه 27 بهمن 1396 11:29 PM
به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، به اذعان کارشناسان و شواهد موجود در فضای جامعه، توجه به امام زمان (عج) و تلاش برای تسریع در امر فرج ایشان این روزها در سبک زندگی مردم به دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» خلاصه شده است و جالب آنکه در این دعاها نیز هر کدام به دنبال رفع مشکلات و کسب حاجات خود هستیم که نشان از انتظار عامیانه ما دارد؛ از این رو، به منظور بررسی علل مردمی این نقیصه سراغ خود آنها و نیز یک کارشناس مهدوی رفته ایم تا چرایی این نقص جامعه منتظر و مدعی زمینه سازی ظهور را بررسی کنیم؛ که در ادامه بخش نخست آن به حضورتان تقدیم می شود:
زهرا میرزاثمری، خبرنگار و فعال رسانه ای درباره توجه به امام زمان (عج) در زندگی روزمره خود و کارهایی که به عنوان یک منتظر انجام می دهد، اظهار کرد: یکی از اقدامات لازم برای ظهور زمینه سازی از لحاظ رفتاری، اخلاقی و مهیا بودن برای پذیرش امام زمان(عج) است؛ بدین معنی که فرد مانند سرباز امام زمان (عج) رفتار و تمام محاسن اخلاقی را در خود ایجاد کند. در واقع هر فردی میتواند با تلاش خود و ایجاد صفات و ویژگیهایی که در اصحاب امام مهدی لازم است، زمینه ساز ظهور شود، اما تا وقتی انسانها بر روشها و اخلاقهای ناپسند خود اصرار کنند و عدالت در جامعه برقرار نباشد، زمینه ظهور امام زمان (عج) فراهم نخواهد شد.
وی اضافه کرد: به دلیل مشغله زیاد متأسفانه در طول هفته توجه به امام زمان(عج) و دعا برای ظهورشان فراموش مان میشود اما خوشبختانه بعد از نمازهای جماعت، به ویژه در روز جمعه که متعلق به امام زمان(عج) است، حتما دعای فرج می خوانم.
این فعال رسانه ای در پاسخ به این سوال که انتظار دارید امام زمان (عج) با ظهورشان چه اقدامی انجام دهند و مشکلی را برطرف کنند، افزود: انتظار دارم با ظهور امام زمان(عج)، عدالت در جامعه برپا شود؛ ناامنی در کل جهان از بین برود و تمام ظالمان عالم به سزای اعمال خود برسند و هیچ روزی شاهد اخباری همچون جنگ و ناامنی، جنایات داعش و گروه های همانند آن، کشتار زنان و مردان بیگناه یمن و فلسطین و میانمار و ... و سایر اخبار بد نباشیم.
مرگ همه ظلم ها در سایه دولت موعود
علیرضا پولاد، مداح اهل بیت(ع) نیز در پاسخ به این سوال که با ظهور امام زمان (عج) انتظار چه تحولاتی را دارد، گفت: در اين خصوص هر كسي مي تواند نظر خاصي داشته باشد اما من دنبال آرامش و پايان ظلم و ستم در دنيا هستم، ظلم هاي كه به مسلمانان مظلوم ميانمار، قدس و يمن وارد می شود.
ظهور امام زمان (عج) درمان مشکلات سیاسی و اقتصادی لاعلاج کشور
رضا فرجی، از کسبه های اهل تهران هم در پاسخ به این سوال که برای زمینه سازی ظهور در زندگی روزمره خود چه برنامه ای دارد، گفت: ظهور امام زمان (عج) نیازمند فراهم شدن یارانی است تا ظهور را در اهداف و برنامه هایشان ماموریت کنند، تلاشم این است در زمره این یاران باشم و نهادهای مسئول نیز در زمینه تربیت این یاران جهت زمینه سازی دارای وظایفی هستند.
وی ادامه داد: دیگر اقدام لازم دعا برای ظهور ایشان است که الحمدلله در نمازهای جماعت مساجد رواج دارد.
این کسبه اهل تهران در پاسخ به این سوال که از ظهور امام زمان (عج) چه انتظاری دارید، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور این روزها لاعلاج شده و فساد رواج یافته است به گونه ای که گویی راه چاره و علاج نهایی درمان آنها، ظهور امام زمان (عج) است، انتظار دارم ظهور ایشان حلّال تمام مشکلات امروز کشور ما باشد.
تفاوت علائم و عوامل ظهور را بدانیم
سجاد شاکری، شاعر و مداح اهل بیت (ع) هم با اشاره به انتظاراتش از ظهور امام زمان (عج)، بیان کرد: ظهور حضرت حجت(عج) اهداف مشخص شده ای دارد که در آیات قرآن، ادعیه و احادیث ذکر شده است و دوست داشتن ما در روی دادن اتفاقات بعد از ظهور از درجه اهمیت ساقط است. به عنوان مثال در قرآن کریم در آیه «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» به حکومت صالحان بر زمین و یا در ادعیه و احادیث به پر شدن زمین از قسط و عدل به جای ظلم و جور اشاره شده است: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا».
این شاعر اهل بیت (ع) در پاسخ به این سوال که آیا اخبار مرتبط با مهدویت و امام زمان (عج) را در رسانه های و فضای مجازی دنبال می کند، افزود: بنده به شخصه فضای مجازی را مستند ندانسته و در صورت مطالعه مطالب اینچنینی، آن را با کتب حدیثی و اعتقادی تطبیق می دهم.
وی تاکید کرد: دو مبحثی که همیشه با هم اشتباه گرفته می شوند مبحث «علائم ظهور» و مبحث «عوامل ظهور» هستند. عوامل ظهور آن دسته اتفاقاتی هستند که باعث اتفاق افتادن ظهور می شوند، و علائم ظهور آن دسته اتفاقاتی هستند که روی دادن آنها می تواند قطعی یا غیر قطعی باشد و ارتباط مستقیم با ظهور ندارند. متاسفانه برخی افراد ناآگاه، با کنار هم چیدن تعدادی از علائم غیر قطعی ظهور، آنها را به عنوان عوامل ظهور در اذهان عمومی معرفی می کنند که باید برای روشنگری درباره آنها اقدام شود.
آسیب های نگاه عامیانه و عوامانه مردم به ظهور امام زمان (عج)
براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حسن عبادی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت نیز در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که انتظار ما از ظهور امام زمان (عج) باید چگونه باشد تا عامیانه تلقی نشود، اظهار کرد: اکثر مردم نوعی نگاه عامیانه و عوامانه به ظهور امام زمان (عج) دارند که خود این نگاه، دارای خطرات بسیار زیادی است، مانند آن که تصور کنیم، فردی سوار بر مرکب و اسب خواهد آمد و دنیا را با اعجاز دستان خود متحول می کند و در این مسیر نیز نیاز به همراهی مردم ندارد.
وی با اشاره به اینکه نگاه عامیانه در تمامی موضوعات خطرآفرین است و در موضوعات کلیدی مانند «انتظار» می تواند بیشتر آسیب زا باشد، افزود: براساس آیات قرآن کریم و روایات، قیام امام زمان (عج) خارج از سنت های الهی رخ می دهد، اما بسیاری از مردم در مواجهه با مشکلات و کمبودها بیان می کنند که ان شاء الله امام زمان (عج) می آید و مشکلات را برطرف می کند که این نگاه عامیانه و غیرصحیح است البته بخشی از این نگاه اصلاح پذیر است.
سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر اینکه خود بخواهند
عبادی با بیان اینکه قرآن یک مبنای طلایی از انتظارات انسان از امام عصر(عج) را ارائه داده است تا انتظارِ رفع حاجات شخصی در پرتوی مهدویت و فرج را نداشته باشیم، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم؛ در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند» و پیرامون نعمت های الهی نیز شبیه این قانون مطرح شده است که «خداوند نعمت ها را هیچگاه تبدیل به عذاب نمی کند، مگر اینکه خود مردم افعال، کردار و رفتار مردم نسبت به آن نعمت، راه کفران نعمت شود».
کارشناس مهدوی اضافه کرد: اگر این تصور باطل راجع به امام زمان (عج) وجود داشته باشد، این گزاره در جامعه رواج پیدا می کند که «یاری کنندگان حضرت(عج) اصطلاحاً «از ما بهتران» هستند، قدرت خارق العاده و مافوق انسان دارند و حتی ممکن است به این باور غلط خود، رنگ و بوی معنوی دهند که حضرت(عج) در زمان ظهور با قدرت غیبی و معنوی خود، همه را گوش به فرمان خواهد کرد و تمام مشکلات را مرتفع می کند اما سوال این است، اگر قرار است امام زمان (عج) دارای همچنین قدرت معنوی باشند و از این منظر جامعه را نجات دهند، پیامبر(ص) و امامان پیشین هم که می توانستند!؟
اصلاح جامعه با معجزه همراه نیست!!
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به پیامبر(ص) می فرماید: «إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ؛ (اى پيامبر!) همانا تو نمىتوانى هر كه را دوست دارى هدايت كنى (و به مقصد برسانى)، بلكه اين خداوند است كه هر كس را بخواهد هدايت مىكند و او به رهيافتگان آگاهتر است».
عبادی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در این خصوص گفت: فردی نزد امام باقر(ع) آمد و پرسید: «برخی می گویند، امام زمان (عج) می آید، کارها در یک شب اصلاح خواهد شد و هیچ خونی ریخته نمی شود.» که امام باقر(ع) ناراحت شدند و پاسخی دادند که بخش پایانی اش، اینگونه است: «اگر کارها برای کسی، خود به خود رو به راه می شد، مسلما برای رسول خدا(ص) اینگونه بود اما مشاهده شد، پیامبر(ص) در جنگ ها شرکت کرد، دندان هایش شکست، صورتش زخم برداشت، پاهایش مجروح شد، لذا این نگاه صحیح نیست».
صرف دعا ظهور را رقم نمی زند
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که آیا بسنده کردن تنها به دعا برای ظهور امام زمان(عج) سبک زندگی ما را مهدوی می کند یا نه؟، تصریح کرد: دعا کردن یکی از وظایف منتظران است زیرا امام زمان (عج) فرمودند: «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ» اما به تنهایی کفایت نمی کند.
وی ادامه داد: فردی نزد آیت الله بهاءالدینی رفت و گفت: دعا کنید تا ما آدم شویم و ایشان فرمود: «با دعا کردن هیچ کس آدم نشده است» چند مثال زده و در پایان گفت: «با ایمان و عمل صالح، انسان می تواند به مرحله آدمیت برسد.» یا شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و از حضرت(ع) خواست که دعا کنند تا خداوند روزی وی را بدهد و ایشان فرمودند: «دعا نمی کنم» و فرمودند: «آیا تو از مورچه کمتر هستی که برای تامین نیازها و حوائج خود به تلاش و کوشش می پردازد»؛ این یعنی در کنار دعا باید ایمان و عمل صالح هم داشته باشیم.
انتظار به معنای دست روی دست گذاشتن نیست
عبادی ابراز کرد: یکی از بزرگان نقل می کند: انسانی که منتظر صبح است، بیکار نمی نشیند تا صبح بیاید، اگر خانه تاریک باشد، روشنایی تهیه می کند و اگر سرد باشد، به دنبال گرمابخشی می رود لذا انتظار به معنای دست روی دست گذاشتن نیست؛ چنان که امام خمینی(ره) در وصیت نامه خود فرمودند: «مومنین باید اهل تلاش و کوشش باشند، شما آقایان اگر توقع دارید در یک شب، همه امور بر طبق احکام اسلام متحول شود، یک اشتباه است و در طول تاریخ چنین معجزه ای رخ نداده است و نخواهد داد بلکه با کوشش ها و فداکاری ها، ستمکاران سرکوب و منزوی می شوند».
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: پیامبر (ص) پیرامون انتظار در روایات مختلفی فرموده اند: «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ؛ برترین عبادت، انتظار فرج است» یا فرموده اند: «أَفْضَلُ جِهَادِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَجِ ؛بافضیلت ترین جهاد امتم انتظار فرج است.» یا «افضلُ اعمال امّتى انتظار الفرج من اللّه عزّوجل؛ انتظار فرج از جانب خداى بلند مرتبه، برترين عمل امت من است.» با این تصریحات روایی مشخص می شود که «انتظار» یک عمل است و براساس این روایات، بالاترین و بافضیلت ترین عمل از نوع جهادی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این صحیح نیست که انسان هر کاری می خواهد انجام دهد اما دعا کند تا امام زمان (عج) ظهور کند بلکه باید ایمان داشته باشد و به عمل صالح نیز بپردازد و در نهایت برای ظهور دعا کند.
از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست