عناصر آزاردهندهی که مشتریان سایت را دفع میکند بخش دوم
شنبه 7 بهمن 1396 3:52 PM
در بخش اول این مقاله با 5 مورد از عناصر آزاردهندهی که باعث دفع مشتری از سایت می شود آشنا شدیم.یکی از اصول مهم بازاریابی، اجتناب از آزردن مشتریان سایت است.یکی از دلایل اصلی این مشکل هیجان بیشاز حد در در طراحی وب سایت و در نتیجه نادیده گرفتن تجربه کاربری باشد. یک تجربه کاربری ضعیف نیز باعث افزایش میزان رها شدن صفحات وب سایت و کاهش یافتن تعداد بازدیدکنندگان خواهد شد. در نتیجه وبسایت شما جایگاه خود را در لیست موتورهای جستوجو نیز از دست میدهند و همهچیز به هم میریزد.
1.ایجاد یک فرم تماس بدون اطلاعات اضافی
یک فرم “تماس با ما” روش مناسبی برای جذب مشترکین ایمیلی است، اما بااینوجود ارزش از دست دادن مخاطبانتان را ندارد. گاهی مخاطبانتان تنها نیاز به پاسخ برای یک سؤال و مسئله را دارند. در این صورت لزومی ندارد که برای ارتباط با شما، مجبور به پر کردن یک فرم طولانی شوند. با ارائه اطلاعاتی از قبیل ایمیل، آدرس تلفن و … این امکان را به مشتریان بدهید که بدون هیچگونه دشواری، با شما ارتباط برقرار کنند.
در اوایل سال ۲۰۰۰ وبسایتها پر از متونی بودند که صرفاً برای دربگیری پاراگرافها ایجادشده بودند و نه مخاطبان! متأسفانه بعد از گذشت سالها و اصلاحات انجامشده در الگوریتم گوگل، عدهای از وبسایتها باز همچنین اشتباهی را مرتکب میشوند. کلیدواژهها یکی از بهترین روشهای بهینهسازی موتورهای جستوجو هستند، بااینوجود اگر مطلب شما حاوی این کلیدواژهها نباشد، گوگل بهشدت شما را جریمه میکند. همچنین وجود کلیدواژه بیارتباط به متن، باعث به وجود آمدن تجربه کاربری نامناسب میشود.
اگر صفحه “درباره ما” وبسایت شما بهخوبی طراحی و استفادهنشده باشد، مخاطبان برای کسب اطلاعات بیشتر از شما و برند شما باید مدت زیادی در صفحات وب سایت به جستوجو مشغول باشند. این کار بیش ازآنچه فکرش را میکنید خستهکننده است. یک صفحه وب مناسب بهخوبی در مورد چیزی که میخواهد شرح میدهد. اگر شما کسبوکار شناختهشدهای داشته باشید، ممکن است با این چالش روبهرو نشوید. اما برای کسبوکارهای کوچک، وبسایت در حکم یک معرفی کننده مستقیم برای مخاطبان خواهد بود.
اگر هدف شما نوشتن برای انسانها (و نه صرفاً موتورهای جستوجو) باشد، قطعاً مطالب جذابی خواهید داشت و کاربران برای به اشتراکگذاری آنها علاقه نشان خواهند داد. برای همین ممکن است که کاربران دائماً از بالا تا پایین مطلب را برای یافتن دکمه به اشتراکگذاری پیمایش کنند و پس از مدتی به این نتیجه برسند که اصلاً چنین امکانی در وبسایت شما وجود ندارد!
دکمه شبکههای اجتماعی، به اشتراکگذاری مطالب شما را آسانتر میکند و کاربران را از کپی و پیست کردن URL مطلب شما بینیاز میکند. به اشتراک بیشتر به این معنی است که افراد بیشتری مطلب شما را خواهند دید و درنتیجه میزان ترافیک و رتبه شما در موتورهای جستوجو به میزان شگفتانگیزی بهبود خواهد یافت.
اگر شما برای وبسایت خود وبلاگی راهاندازی نکردهاید، باید بدانید که فرصت بسیار مناسبی را برای ارائه اطلاعات فراوان و مهمی به مشتریان و همچنین جایگاه واقعی خود در موتورهای جستوجو را ازدستدادهاید. این روزها مشتریان برای رفع نیازهای خود به تحقیق و پژوهش در میان مطالب مختلفی میپردازند. اگر مطالب وبلاگ شما بتواند پاسخگوی سؤالات آنها باشد، قطعاً علاقهمند خواهند شد تا به وبسایت اصلی شما نیز مراجعه کنند و به دلیل کمکی که به آنها کردهاید، اعتماد بیشتری به شما و محصولاتتان خواهند داشت.
اگر شما یک تولیدکننده محتوا هستید، قطعاً از اهمیت عناوین و تیترهای مناسب آگاهی دارید. تیترهای جذاب یکی از اصلیترین دلایل رجوع مخاطبان به محتوای شما هستند. اما اگر این تیترها با خود محتوا ارتباط مستقیمی نداشته باشند، کاربران آزردهخاطر شده و ممکن است که وبسایت شما را برای همیشه رها کنند.
لینکهای داخلی در صورت استفاده صحیح، میتوانند بسیار مفید واقع شوند. آنها نهتنها باعث میشوند که کاربران از مطالب دیگر مرتبط با آن مطلب باخبر شوند، بلکه سئو و میزان ترافیک وبسایت را نیز بسیار بهبود میبخشند. اما بعضی از وبسایتها توسط همین لینکها کاربران را به مطالب نامربوطی انتقال داده و یا بر روی عبارات عجیب و بیربطی لینک ایجاد میکنند. درنتیجه این گزینه تأثیر کاملاً منفی بر روی وبسایت گذاشته و تجربه کاربری را بهشدت کاهش میدهند. همچنین فراموش نکنید که لینکهای دیگر را در تبهای دیگری از ویندوز اجرا کنید. زیرا ممکن است کاربران در هنگام کلیک بر روی آن لینک، هنوز به انتهای آن مطلب نرسیده باشند.