0

The Hacker With the Glider Tatoo

 
_mmkh_
_mmkh_
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : بهمن 1396 
تعداد پست ها : 134
محل سکونت : همدان

The Hacker With the Glider Tatoo
شنبه 7 بهمن 1396  3:34 PM

The Hacker With the Glider Tatoo

 

دختری با خالوبی اژدها - دیوید فینچر
دختری با خالوبی اژدها - دیوید فینچر


احتمالا اکثر شما فیلم دختری با خالکوبی اژدها رو دیده باشین ولی موضوع من در مورد این فیلم نیست. بلکه در مورد گروهیه که این دختر به اون تعلق داره، بله، هکرها!!! ولی نمیخوام در مورد انانیموس و چگونه با نت پد هک کنیم و ... بگم، بلکه میخوام در مورد نماد هکرها بگم. بزارید اینجوری سوال رو بپرسم.

نماد گروه هکرها چیه؟

خیلیا ممکنه تو برداشت اول ماسک‌های گای فاوکس رو در نظر بگیرن یا نماد صلح (peace sign) یا A-for-Anarchy یا خیلی از علایم دیگه. ولی معروفترینشون که احتمالا ندیده باشین علامت Glider هست.

گلایدر - سمبلی که اریک ریموند برای جامعه هکر ها در نظر گرفته
گلایدر - سمبلی که اریک ریموند برای جامعه هکر ها در نظر گرفته
یک گلایدر تک و تنها که تا بینهایت به راه خودش ادامه میده
یک گلایدر تک و تنها که تا بینهایت به راه خودش ادامه میده

تاریخچه‌ی علامت

برای آشنایی با این علامت ابتدا باید به بازی Game of life نگاهی بندازی. یه شبیه‌سازی ریاضی، جایی که یه دنیای بینهایت در بینهایت وجود داره و فقط حالت‌های گذرنده داریم و هر سلول از این شبکه‌ی بینهایت در بینهایت یا مرده‌س یا زنده (یا سلول تو خالی هست یا به وسیله‌ی یه دایره‌ی توپر سیاه مشخص شده) و در هر حالت از وجود همسایه‌های کناریش و شرایط و قوانین بازی ممکنه توی چرخه‌ی زندگی اون سلول، خالی یا پر نمایش داده بشه .

این نقاط و همسایه‌ها در کنار همدیگه اشکال مختلفی رو به وجود میارن و ممکنه در هر چرخه زمانی از این بازی شکل‌های مختلفی رو به وجود بیارن. مثل گلایدر، بلینکر و ... که تو ادامه تصویر بعضیاشون رو میبینید.

گلایدر جزو اولین عنصر این بازی محسوب میشه. شکل‌های به وجود اومده بعدی حاصل برخورد گلایدرهای اولیه با همدیگس. توضیحات بیشترو میتونید توی منابع پایین ببنید و بیشتر آشنا بشید.


عناصر مختلف حاصل از برخورد
عناصر مختلف حاصل از برخورد

 

 

 

مقایسه این علامت با فلسفه‌ی زندگی

خب اگه یه کم با این بازی آشنا شده باشین متوجه میشین که شکل‌ها و عناصر بازی از برخورد با همدیگه، حالت‌های مختلفی رو به وجود میارن. شکل عناصر، حالت، زاویه‌ی برخورد و ... همه توی تولید عنصر جدید موثر هستن. حالا عنصری که به وجود میاد ممکنه چه حالتی داشته باشه؟

1) ممکنه که یه عنصر تا بی‌نهایت در فضای بیکران به راه خودش ادامه بده و با هیچ عنصر دیگه‌ای برخورد نداشته باشه.

2) ممکنه در ادامه‌ی حیاتش برخورد داشته باشه که اونم چند حالت زیر مجموعه داره.

  • 2-1) یا شکل جدیدی به وجود میاد که باز مثل حالت 2 یا 1 میشه،
  • 2-2) یا کلا نابود میشه :(.
  • 2-3) ممکنه عنصر نابود نشه ولی همیشه در حال در جا زدن باقی بمونه و تکون نخوره و منتظر باشه با یه عنصر دیگه برخورد کنه تا ببینه چه بلایی سرش میاد!! و به کدوم حالت بره. (مثل حالت blinker توی بازی).

فرض کنید زندگی شما مثل همین بازی باشه و شما عناصر این بازی باشید، پس طبیعتا عوامل دور و برتون هم عناصر دیگه این بازی میشن که شکل‌ها، موقعیت‌ها، روابط مختلفی تو بازی دارن. خب اگه بخوایم تطبیقی هر چند کوچیک بدیم میتونیم به اصول ساده‌ی زیر برسیم.

1) شما یه زندگی بی سر و صدا و آروم میخاین کاری به کار کسی ندارین و آسه میرین آسه میاین و حساب کردین تنها باشید بیشتر به نفعتونه.

2) یک یا چند تا نفر وارد زندگی شما میشن و شما وارد ارتباط با اون(ها) میشید.

  • 2-1) زندگیتون تغییر میکنه پیشرفت میکنید، رشد میکنید.
  • 2-2) یا کلا زندگیتون تباه میشه. مثلا میشی یه معتاد، سیاست‌مدار بد، معلم عقده‌ای ...
  • 2-3) تغییری تو زندگیت به وجود نمیاد ینی وجود اونا نه خوبه نه بد. ولی به صورت کج‌دار و مریز زندگیت رو ادامه میدی تا ببینی بعدا چی میشه.

خب پس باید تو انتخاب عوامل (موسیقی، کتاب، دوستان، دشمنان، عکس و ...) خیلی احتیاط کنیم. گاهی یه دشمن رده بالا ممکنه زندگی رو بهتر کنه تا نسبت به یه دوست سطح پایین.

 

تصویر بالا نمایی از فیلم blackhat  - تصویر پایین  Gottfrid Svartholm  از پایه گذاران pirate bay
تصویر بالا نمایی از فیلم blackhat - تصویر پایین Gottfrid Svartholm از پایه گذاران pirate bay

حالا چرا این علامت؟ ربطش به موضوع هک چیه؟

1) زندگی و اینترنت رو میشه مثل همین بازی قلم داد کرد. جایی که شما دارید این مطلب رو میخونید، منتشر میکنید یا مکانی که شما اسنپ درخواست میدید یا عکسی که برای اینستاگرامتون میگیرید و پست میکنید، همه و همه داده هایی(گلایدرهای بازی) هستن که توی اینترنت (جهان بی پایان بازی) قرار میگیرن.مواظب باشین درست انتخاب کنید.

2) عامه شدن و مطرح شدن این بازی ( Game Of Life ) تقریبا همزمان با شروع یونیکس و اینترنت و هکهای اون دوران بوده.

3) طرحش ساده و آسونه و میتونید روی لباس، لیوان، یا به عنوان خالکوبی و .. استفاده کنید.

4) زندگی پر از اتفاقات غیر مترقبه و پیش بینی نشدس، مثل همین برخورد ها و به موازاتش میتونیم همین اتفاقات رو توی جامعه ی متن باز مثال بزنیم. مثل جامعه‌ی هکرها جایی که خیلی از نرم افزارها یا خیلی از توسعه ی برنامه‌های متن باز به صورت تصادفی به وجود اومدن که حاصل برخورد چند تا ایده با همدیگس.

یا پیدا کردن یه عنصر یا یه باگ که ممکنه عمر یه نرم‌افزار رو به پایان ببره.

ذات همه‌ی ما انسان ها یکیه.(پایه‌ی همه چیز از یونیکس و اینترنت شروع میشه).

قوانین Game of life سادس و میتونیم از عناصر ابتدایی به حالت های پیچیده‌تری از بازی برسیم (رجوع کنید به کلیپ اول).

(قوانین برنامه‌نویسی و یونیکس سادس و میتونیم با چند تا ایده دنیا رو تغییر بدیم و شرایط پیچیده تر و بزرگتری رو خلق کنیم که زندگی رو واسمون راحتتر/خرابتر کنن).

مهم نیس توی جامعه چه نقشی رو به عهده داریم. راننده تاکسی، باغبان، برنامه نویس و ..

مهم اینه که بتونیم با عواملی (موسیقی، کتاب، دوستان، دشمنان، عکس و ..) ارتباط برقرار کنیم که باعث پیشرفتمون بشن از هر لحاظ منظورمه (حرفه ای،اخلاقی ،فنی ،اجتماعی...)ولی اگه پیدا نکردین بهترین کار تنهاییه و خودتون باید باعث ترقی خودتون بشید ، ممکنه شما یه گلایدر خوب توی جامعه ی بد باشید !!پس مسیر رو تغییر بدید و راه درست رو انتخاب کنید.

جمع بندی

مفاهیمی که براتون بیان کردم به مراتب گسترده و وسیع هستش و در قالب یه مقاله نمیشه همشو گفت.

اگه بیشتر دوس داشتید با این نماد یا مباحث هکرها آشناشید میتونید به لینک های زیر مراجعه کنید.

 


http://www.catb.org/hacker-emblem/

http://www.catb.org/hacker-emblem/faqs.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_S._Raymond

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها