لگو معمولاً از جنس پلاستیک ساخته میشود. ساختمان اجزای لگو بهطریقی است که از متصل کردن قطعات به یکدیگر شکل موردنظر بدست میآید. لگو معمولاً در اندازهها و شکلهای گوناگون ساخته میشود.
در این بازی، کودک معمولاً باید دقایق بسیاری را صرف ساختن شیء مورد نظر کند. البته، اهمیت این بازی در این است که یادگیری کودک هیچوقت جنبۀ تکراری و خسته کننده پیدا نمیکند و به وسیلۀ قطعات لگو میتوان شکلهای مختلف و جدید درست کرد.
قطعات آن بهسهولت روی هم سوار میشوند و بهآسانی شکل میگیرند، بههمین دلیل مورد توجه و علاقۀ کودکان قرار دارند و میتوانند هر روز چیز جدیدی بسازند و از آن لذت ببرند.
در دو سالگی بهدلیل اینکه انگشتان و مچ دست کودک مهارت چندانی ندارد، این وسایل باید بزرگ باشد تا کودک خسته و مایوس نشود.
• نحوۀ عرضۀ لگو به کودک
با توجه بهسن کودک ، قطعات مناسب باید در اختیار وی قرار گیرد. هرچه سن کودک کمتر باشد، بایستی قطعات محدودتر و اندازۀ آن بزرگتر باشد.
کودک را ابتدا با رنگ لگو آشنا میکنیم. برای مثال، از او میخواهیم قطعات سفید، قرمز و آبی را جدا کند، قطعات همشکل را جدا کند و کنار بگذارد و ستونهایی از قطعات همرنگ یا همشکل بسازد.
طریقۀ استفاده از هر قطعه را به کودک میآموزیم؛ سپس قطعات بزرگتر، مثل در، پنجره، چرخ ماشین، نرده و ... را در اختیارش میگذاریم و طرز کار و چگونگی استفاده را بهوی یاد میدهیم. سپس کودک را آزاد میگذاریم به بازی دلخواه خود ادامه دهد.
در زمانی که کودک مشغول ساختن چیزی است، از او دربارۀ ساختهاش پرسهایی میکنیم. برای مثال، از کودکی که قطار ساخته است میپرسیم انواع قطارها را نام ببرد و اینکه قطار با خودرو چه تفاوتی دارد، قطار برای سوخت چه چیزی مصرف میکند و ... .
در بعضی موارد، کودک پیشرفتی را نشان نمیدهد و قطعات را بدون هدف بر روی هم میگذارد. در این حالت میتوان بهطور غیرمستقیم راهنماییاش کرد تا جایی که خود قادر به بازی شود.
اهداف و فواید لگوها
- سبب رشد و هماهنگی مهارتهای بدنی و ارتباطات فضایی میشود.
- بههنگام تصورات و تخیلات کودک تحریک میشود.
- موجب پرورش عضلات ظریف انگشتان و مچ دست کودک میشود.
- مفاهیمی مانند عقب، جلو، زیر، رو، درون و بیرون را با استفاده از تصویری نمایشی و خانه ای ساخته شده با لگوها میتوان به کودکان آموزش داد. دستورهای سادهای مانند: "عروسک یا سرباز را در جلوی خانه بگذار" یا "آنها را پشت خانه قرار بده" کودک را به یادگیری این مفاهیم برمیانگیزاند.
- پرورش قدرت بیان و داستان سازی: وقتی کودک به ساختن شیئی میپردازد، داستان میسازد، واژههای جدید یاد میگیرد، جملهسازی میکند و درنتیجه قدرت بیانش پرورش مییابد.
- کودک با لگوها چیزی میسازد، آن را میبیند و هر زمانی که دوست داشت، آنرا بدون ترس و واهمه خراب میکند. چون کودک در ساختن و خراب کردن آزادی عمل دارد، احساس خستگی نمیکند.
- کودک با بعضی از لگوها میتواند شکلهای هندسی بسازد و بهوسیلۀ آن به مفاهیم هندسی پی ببرد.
- چون لگوها در رنگهای مختلف تهیه میشود، میتواند کودکان را در شناسایی و آموزش رنگها یاری دهد.
- وقتی کودک در اتصال قطعات موفق میود و چیزی میسازد، احساس غرور و پیروزی میکند که در بالا بردن اعتماد به نفس کودک بسیار مؤثر است.
- کودک درنتیجۀ اتصال قطعات و خراب کردن آن، با مفاهیم تجزیه و ترکیب اجسام آشنا میود.
- نکتۀ با اهمیت در کارکردن با لگو این است که یادگیری و کار کودک جنبۀ تکراری و خسته کننده پیدا نمیکند و کودک هر بار میتواند بهوسیلۀ مهره های لگو شکلی تازه درست کند.
- زمینۀ تطابق و هماهنگی چشم و دست را فراهم میآورد.
- سبب رشد مهارتهای اجتماعی کودک میشود و حس همکاری او را گسترش میدهد.
- کودک دست به خلاقیت و ابتکار میزند و چیزهایی نو میسازد که در رشد خلاقیت و توانایی های ذهنی اش مؤثر است.
- به قدرت تفکر منظم و سازماندهی کودک کمک میکند.
منبع: راهنمای انتخاب اسباب بازی