عرش الهی و حاملان آن
چهارشنبه 29 آذر 1396 11:38 AM
در قرآن، سخن از حمل عرش به میان آمده، مانند این آیه: «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا[غافر/۷] افرادی که حاملان عرشند و آنها که گرداگرد آن، تسبیح و حمد پروردگارشان را گفته و به او ایمان داشته و برای مؤمنان استغفار میکنند.» یا این آیه: «وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمانِیَةٌ[حاقه/۱۷]و عرش پروردگارت را در آن روز هشت تن برفرازشان حمل میكنند.» در تبیین این آیات نمیتوان معنای لغوی عرش را در نظر داشت؛ چرا که عرش در لغت به معنای تخت پادشاهان است و این تعبیر، برای خداوند که محدود به مکان نیست، کاربرد ندارد. بنابراین برای شناخت عرش و حاملان آن، باید غیر جسمانی بودن را در نظر گرفت. همچنانکه در احادیث اینگونه آمده، مثلاً امام رضا(علیهالسلام) فرمودند:«الْعَرْشُ اسْمُ عِلْمٍ وَ قُدْرَة؛ عرش، اسم علم و قدرت است.»[الکافی، ج۱، ص۱۳۱] یا از امام صادق(علیهالسلام) نقل شده:«حَمَلَةُ الْعَرْشِ وَ الْعَرْشُ الْعِلْمُ ثَمَانِيَةٌ أَرْبَعَةٌ مِنَّا وَ أَرْبَعَةٌ مِمَّنْ شَاءَ اللَّهُ؛ حاملان عرش که آن علم است؛ هشت تن هستند که چهار تن آنها از طرف ما و چهار تن دیگر از طرف خدا است.»[همان،ص۱۳۲] با توجه به این مفاهیم و احادیث است که در تفسیر نمونه، آن دسته موجوداتی که به اذن خدا از علم الهی بهرهمند هستند و در تدبیر عالم نقش دارند؛ حاملان عرش معرفی شده اند.[تفسیرنمونه، ج۲۴، ص۴۵۴]
پینوشت:
الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ ق، ج۱، ص۱۳۱ و ۱۳۲.
تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، تهران، ج ۲۴، ص ۴۵۴.