عدالت اسلام در بحث بازدارندگی علیه زن
چهارشنبه 29 آذر 1396 11:13 AM
-برخی شبهه افکنان، وجود آیاتی در قرآن را ناقض حقوق زنان میدانند. «زنانی که از سركشى آنها بيم داريد، پند و اندرز دهيد!(و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نماييد! و(گرنه) آنها را تنبيه كنيد.»[نساء/34] و با مقایسه آن با حقوق جعلی زنان در غرب، قصد تخریب قرآن و اسلام را دارند. در آیه مورد بحث، دو مرحله قبل از تنبیه بدنی زنان مورد توجه قرار گرفته است؛ 1ــ نصیحت و اندرز و به کار بردن اخلاق و عاطفه در اندرز دادن زن،2ـــ دوری کردن از بسترهای آنها، شاید آنها متوجه عدم رضایت شوهران خویش شوند، و اگر این دو مرحله جواب نداد و راه دیگری مثل مشاوره و نصیحت بزرگترها و غیره نبود، لاجرم باید سراغ مرحله سومی رفت، و به صورت آهسته و به تعبیر روایت امام صادق(علیه السلام)، با چوب مسواک، چوب مسواک، باید زنان را تربیت کرد.[من لا یحضر الفقیه، ج3، ص52] البته بحدی که نه موجب شكستگى شود و نه مجروح شدن و نه باعث كبودى بدن. این نکته را هم باید اضافه کرد که اگر این مراحل نباشد حقوق مردان نادیده گرفته می شود.
در مورد مقایسه حقوق زن در اسلام و غرب نیز باید گفت: ادعای غرب در مورد دفاع از حقوق زنان، دروغی بیش نیست. مثلا کشورهای حمایت کننده داعش که مدعی حقوق زنان هستند، هنگامی که، حتی زنان غیر مسلمان در عراق و سوریه توسط داعش اسیر میشدند، سکوت کرده بودند؟
تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، ناشر: دار الكتب الإسلامية، سال چاپ: 1374 ش، ج3، ص 373.
من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبرف ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، سال چاپ: 1413 ق، ج3، ص521.