راه نجات و موفقیت
چهارشنبه 29 آذر 1396 8:49 AM
عقل سالم و سلیم به انسان توصیه می کند که در هنگام سرمایه گذاری اموال خود را به کسی واگذار کند یا در موسسه ای سرمایه گذاری کند که سودزا و ریسک کمتری داشته باشد و تکیه بر آنها برای انسان ایجاد امیدواری کند نه اینکه برای انسان شک و شبهه و ترس ایجاد کند لذا آنچه برای انسان مهم جلوه می کند اعتماد به طرف مقابل است.
نکتهی قابل توجه در زندگی انسانها به این صورت است که اولا در کارها بسیار عجول هستند می خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند و ثانیاً به اسباب و وسایل بیشتر از عامل اصلی اعتماد و تکیه دارند. لذا انسان باید در زندگی خود هرچه می تواند ضریب اطمینان در انجام کارها را بالا ببرد تا بتواند با آرامش بهتری زندگی کند.
پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) در توصیه به ابوذر غفاری می فرماید: اگر مردم به آیه دو و سه، سوره طلاق عمل می کردند، همین دو آیه آنها را در زندگی کفایت می کرد.[1]
خداوند در قرآن می فرماید: «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَيْءٍ قَدْراً [طلاق/2، 3] و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می کند خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است!»
لذا انسان باید اولا اعتقاد و اعتماد به پشتیبانی خداوند پیدا کند و بداند همه کاره اوست همانطور که خود خداوند در قرآن می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ [فاطر/15] اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى نياز ستوده است.» یعنی شما از خودتان چیزی ندارید. ثانیا اگر اعتماد به خداوند پیدا کردیم همانطور که فرد بازاری و موسسه مالی اعتباری برای خود شرایطی دارد شرط خداوند در کمک به انسان و دستگیری از او تقوا پیشه کردن است و تقوا چیزی جز عمل به واجبات و ترک منهیات نیست. به عنوان نمونه وقتی حضرت یوسف(علیه السلام) با اعتماد به خدا و عمل به شرایط و تقوای الهی، انجام گناه را ترک کرد، خداوند نیز در قبال این کار دوکار برای او انجام داد 1ـ هفت در بسته را که زلیخا از قبل قفل کرده بود، برای یوسف باز کرد 2ـ کودک در گهواره را برای شهادت دادن به نفع یوسف به حرف آورد.[2] و این میشود مصداق بارز یرزقنی من حیث لایحتسب.
«قرآن مجيد نجات يوسف را از اين گرداب خطرناك كه همسر عزيز بر سر راه او ايجاد كرده بود به خدا نسبت مىدهد و مىگويد ما سوء و فحشاء را از يوسف بر طرف ساختيم. ولى با توجه به جمله بعد كه مىگويد او از بندگان مخلص ما بود اين حقيقت روشن مىشود كه خداوند بندگان مخلص خود را هرگز در اين لحظات بحرانى تنها نمىگذارد، و كمكهاى معنوى خود را از آنان دريغ نمىدارد، بلكه با الطاف خفيه خود و مددهاى غيبى كه توصيف آن با هيچ بيانى ممكن نيست، بندگان خود را حفظ مىكند و اين در واقع پاداشى است كه خداى بزرگ به اين گونه بندگان مىبخشد، پاداش پاكى و تقوا و اخلاص.» [3]
پی نوشت:
[1]. «يا أباذر لو أن الناس كلهم أخذوا بهذه الآية لكفتهم وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً. وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ»، فيض كاشانى، محمد محسن، الوافي، كتابخانه امام أمير المؤمنين على عليه السلام - اصفهان، چاپ اول، 1406 ق، ج26، ص196.
[2]. آیات24 تا 29 سوره یوسف.
[3]. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ اول، 1374 ش، ج9، ص377.