نگاهی به معنای صلب و ترائب در قرآن
سه شنبه 28 آذر 1396 4:41 PM
طرح مسأله: آیا بر اساس آیات « خُلِقَ مِن مَّاءٍ دَافِقٍ * يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ؛ از یک آب جهنده آفریده شده است،* آبی که از میان پشت و سینهها خارج میشود!»[طارق/7و8] محل ترشح مایع منی بین ستون فقرات و سینه است؟ و آیا این موضوع با یافته های علمی مطابقت دارد؟
«صلب»، به معنای چیزی سخت و شدید است و در آناتومی بدن نیز به استخوانهای پشت گفته میشود که از پس گردن تا آخر ران و کمر ادامه دارد.[1]
«ترائب» نیز از ریشهی تراب است و به معنای دو چیز مساوی در بدن به کار میرود. لذا بین دو سینه، بین نخاع و سینه و هم چنین بین دو استخوان ران(محل آلت تناسلی) نیز تراب نامیده میشود.[2] دقت شود که قرآن کریم احکام بسیاری در بارهی طهارت، جنابت، نزدیکی و حتی زنا و لواط دارد، اما هیچ گاه به اسامی آلت تناسلی زن یا مرد اشاره نمینماید.
با توجه به معانی متفاوت «ترائب»، مفسران تعاریف متفاوتی از خروج منی از بین «صلب و ترائب» کردهاند که البته هیچ کدام با علم امروز منافات ندارد.
الف – منظور از «صلب و ترائب» این است که آب منی از بین ستون فقرات پشت(محل تشکیل) و دو استخوان ران پا(محل آلت تناسلی – محل خروج) خارج میشود.[3]
ب – صلب یعنی استخوانهای پشت و ترائب یعنی استخوانهای جلو و آب منی از بین استخوانهای پشت عبور کرده و از بین استخوانهای جلو(محل آلت تناسلی) خارج میشود.
ج - «صلب» به معنای پشت مرد، به عنوان یك مركز عصبی، و «ترائب» به معنای ما بین دو استخوان ران است، كه كنایه از دستگاه تناسلی مرد دارد پس آیهی «صُلب و ترائب» با نظرات دانشمندان جنینشناسی نیز مطابقت دارد.
د – صلب به معنای استخوانهای سفت و محکم پشت و ترائب در مقابل صلب به معنای استخوانهای جلو یا اسخوانهای نرم و سفید جلو(در زن و مرد – محل قرار گرفتن آلت تناسلی) است. که در این صورت نیز منافاتی با علم امروز پیدا نمیکند.
ھ - منی مرد از میان صُلب(استخوانهای پشت) و ترائب(استخوان پاها) او خارج میشود. از نظر کالبد شکافی، تمامی نقاط و مجاری عبور منی در محدوده صُلب و ترائب(استخوان پاها) قرار دارند. غدد كیسهای پشت پروستات(كه ترشح آنها قسمتی از منی را تشكیل میدهد) نیز در این محدوده قرار دارند. پس میتوان گفت: منی از میان صلب مرد به عنوان یك مركز عصبی ـ تناسل امر كننده ـ و ترائب او به عنوان رشتههای عصبی مأمور به اجرا، خارج میشوند.چنان چه مشهود است، هیچ یک از این تعابیر و تفاسیر با علم امروز منافات ندارد.
پینوشت:
1. مصطفوی حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ، ذیل ماده صلب و ترائب.
2. .طبرسی، مجمع البیان، دارالمعرفه، بیروت، ذیل آیه 7 سوره طارق؛ معرفت محمدهادی،التمهید،انتشارات التمهید، قم، ج 6، ص 64.
3. معرفت محمد هادی،التمهید،انتشارات نشر اسلامی، قم، ج 6، ص 64؛ طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و قرقوز، انتشارات حفظی، تهران، ص 32.
منبع: http://www.x-shobhe.com/shobhe/1042.html