پاسخ به:بازی های ریاضی برای کودکان
شنبه 18 آذر 1396 4:33 PM
بازی های ریاضی برای کودکان – بخش پنجم
• حرکت به چپ و راست
بازیکنان تلاش می کنند که اولین شخصی باشند که با کشیدن کارت ها و حرکت دادن نشانه به اعداد 10- و 10+ می رسد.
گروه سنی: 7 تا 12 سال
مهارت: درک از اعداد مثبت و منفی
تعداد بازیکنان: 2 تا 6 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد استفاده: خط اعداد 10- و 10+، کارت های بازی، کیف پارچه ای، نشانه برای هر بازیکن
شروع: یک خط عددی بین 10- و 10+ درست کنید کارت های زیر را هم درست کنید: بازگشت به صفر، تعویض جا با بازیکن دیگر، تکرار نوبت، حرکت به 10+ یا 10- برای پیروزی اتوماتیک و دو شماره حرکت در هر دو مسیر. کارت ها را در یک کیسه قرار دهید.
نحوۀ بازی
هر بازیکن بازی را با قرار دادن یک نشانه روی صفر آغاز می کنند. اولین بازیکن یک کارت را از کیف بیرون می کشد و براساس آن عدد، نشانۀ خود را در خط اعداد حرکت می دهد. کارت به کیف بازمی گردد. بازیکن بعدی کارتی را می کشد و بازی ادامه می یابد.
اگر عدد مشخص شده نشانۀ بازیکن را از خط اعداد خارج می کند آن حرکت انجام نمی شود. بازی زمانی اتمام می یابد که نشانۀ بازیکنی روی 10- و یا 10+ قرار گیرد.
روش های دیگر بازی
با اضافه کردن به خط اعداد، بازی را طولانی تر کنید. یک عدد را به عنوان عدد داغ انتخاب کنید که هر کس آن عدد را آورد فوراً برندۀ بازی باشد.
• اعداد را وصل کن
بازیکنان با هم به مسابقه می پردازند تا نخستین کسی باشند که بتوانند اعدادی را که به صورت تصادفی روی کاغذ ریخته شده است را به هم وصل کنند.
گروه سنی: 6 تا 7 سال
مهارت: توالی اعداد
تعداد بازیکنان: 2 تا 12 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد استفاده: کاغذ و مداد
نحوۀ بازی
در آغاز، 1 تا 20 را می نویسید و به صورت تصادفی روی یک برگه پخش می کنید. هر شماره باید روی یک دایره باشد. دایره ها همگی روی یک کاغذ نصب می شود و آن کاغذ را به طرف زمین برمی گردانیم. هنگامی که اعلام شد، بازیکنان کاغذها را بلند می کنند و اعداد را به ترتیب به هم وصل می کنند. اولین کسی که تمام اعداد را به هم وصل کرد می گوید: وصل کردم و برندۀ بازی می شود.
روش های دیگر بازی
به جای وصل کردن اعداد، بازیکنان می توانند حروف الفبا را روی دایره ها نوشته تا به هم وصل کنند و یا معادله هایی را روی دایره ها نوشته و جواب آنها را از کم به زیاد یا از زیاد به کم، به هم متصل کنند.
• بازی تیک تاک
بازیکنان اعداد را در یک صفحه می نویسند و در جهات مختلف آن ها را اضافه می کند تا با کم ترین عدد به پایان برسد.
گروه سنی: 7 تا 8 سال
مهارت: جمع
تعداد بازیکنان: 2 تا 4نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد نیاز: تاس، صفحات اختصاصی بازی تیک تاک
شروع: از صفحۀ بازی تیک تاک که برای هر فرد نشان داده شده است کپی بگیرید و یا به بازیکنان اجازه دهید تا خودشان صفحات را طراحی کنند.
نحوۀ بازی
بازیکنان یک تاس را می غلطانند. اولین بازیکن عدد ظاهر شده روی تاس را در تست سایه نخوردۀ صفحۀ بازی تیک تاک خود می نویسد. تاس به بازیکن بعدی داده می شود. او هم تاس را می غلطاند و عدد را روی صفحۀ خود می نویسد. بازی به همین روش ادامه می یابد تا هر بازیکن نُه بار تاس را بغلطاند و همۀ مربع های سایه نخورده صفحه با اعداد حاصل پر شوند.
بازیکنان اعداد مثل هم را خط می زنند تا فقط اعداد منحصر به فرد در هر صفحه باقی بماند. اعداد باقی مانده به صورت افقی، عمودی و اریبی جمع می شوند و حاصل جمع ها در مربع های سایه زده ثبت می شوند. بازیکن با کم ترین عدد برنده محسوب می شود.
• از راهرو بیا پایین و از آسانسور برو بالا
بازیکن ها با استفاده از دستورالعمل داده شده، سعی می کنند تا اولین کسی باشند که سه نشان گر را در یک ردیف می چینند، چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی.
گروه سنی: 8 تا 10 سال
مهارت: فهم دستورالعمل ها
تعداد بازیکنان: 2 تا 4 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد استفاده: تختۀ بازی، یک جفت تاس، به ازای هر بازیکن سه نشان گر یک رنگ
شروع: تخته های بازی آماده را کپی برداری کنید و یا خودتان تخته های 6*6 شبکه ای درست کرده و روی هر محور آن عددها را بنویسید. آن را مانند یک هتل بکشید تا هر خانه مانند یک اتاق باشد.
نحوۀ بازی
هر بازیکن یک نشانگر با رنگی خاص را برمی گزیند. بازیکن اول تاس را پرتاب می کند و تصمیم می گیرد که کدام دستورالعمل باید برای یکدیگر اجرا کنند تا دستورالعمل های جفتی را بسازد. بازیکن نشانگر خود را با پایین آمدن از راهروها و بالا رفتن از آسانسور در محلی از تخته یا هتل قرار می دهد.
اگر نشانگر در خانه ای قرار بگیرد که قبلاً پر شده است آن بازیکن نوبتش را از دست می دهد و نوبت به بازیکن بعدی می رسد. برندۀ بازی کسی است که زودتر بتواند سه نشانگر را در یک ردیف عمودی یا افقی قرار دهد.
روش های دیگر بازی
از بازیکن ها بخواهید که بیش از سه نشان گر را در ردیف های عمودی یا افقی قرار دهند. این کار میزان دخالت شانس در بازی را کاهش می دهد. به جای شماره بندی خانه ها از حروف الفبا استفاده کنید و مطابق با آن تاس را نیز تغییر دهید.
منبع: 101 بازی کلاسی برای شادی، خنده و یادگیری بهتر
آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید از وی رخ متاب