0

عملياتهاي دفاع مقدس > 62/12/03- خيبر

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

حماسه خيبر شكنان
چهارشنبه 22 دی 1389  10:30 AM



نخستين سال جنگ تحميلى با چندين عمليات ناموفق سپرى شد، تا اينكه با آزاد سازى خرمشهر مسير جنگ تغييرات جدى يافت.نيروهاى ايرانى به خود باورى و اعتماد به نفس ويژه اى رسيدند و در جبهه مقابل دشمنان بعثى احساس ضعف و خوارى يافتند.
اهميت عمليات خيبر با اين مقدمه بيشتر روشن مى شود پس از فتح خرمشهر چند عمليات پياپى همچون رمضان و والفجر مقدماتى اجرا شد در حالى كه فرماندهان سپاه و ارتش در اين تدبير بودند كه با استفاده از اصل غافلگيرى بتوانند دشمن را در يكى از مناطق جنگى زمين گير كنند تا بار ديگر روحيه نيروها افزايش يابد.بدين گونه منطقه عملياتى هور انتخاب شد.

 



* درباره عمليات
عمليات خيبر در ساعت ۲۱‎/۳۰ روز سوم اسفند سال ۶۲ با رمز يا رسول الله و در منطقه عملياتى شرق رودخانه دجله و داخل هور الهويزه انجام شد.
هدف از انجام عمليات خيبر انهدام نيروهاى سپاه سوم عراق، تأمين جزاير مجنون شمالى و جنوبى، ادامه تك از جزاير و محور طلاييه به سمت نشوه و پيوستن به نيروهايى بود كه از محور ديگر به دشمن حمله مى كردند.در نظر بود كه خشكى شرق دجله از طريق هور تصرف شود تا دشمن نتواند از سمت شمال سپاه سوم را تقويت كند.

* منطقه عملياتى

منطقه عملياتى كه در شرق رودخانه دجله و داخل هور الهويزه واقع شده است، از شمال به العزير و از جنوب به القرنه- طلاييه محدود مى گردد اين منطقه داراى دو نوع طبيعت متفاوت است، هور و خشكى قسمت خشكى، كه حداقل عرض آن ۸ كيلومتر و حداكثر۱۰ كيلومتر است توسط دو هور بزرگ - هور الهويزه در شرق و هور الحمار در غرب آن- احاطه شده است.همچنين منطقه مذكور توسط رودخانه دجله به دو قسمت شرقى- غربى تقسيم مى شود كه بخش عمده آن در شرق رودخانه قرار دارد.جاده مواصلاتى عماره- بصره نيز در غرب رودخانه است در داخل منطقه مزبور جزاير شمالى وجنوبى مجنون واقع است.
همچنين تأسيسات ديگرى از قبيل: دكل هاى برق، دكل هاى تقويتى راديو و تلويزيون، كارخانجات كاغذ سازى، چاه هاى نفت و ... در داخل آن وجود دارد.هور منطقه اى است همسطح دريا كه در برخى مناطق سطح آب آن ۲ تا ۳ متر بالاتر از آب دريا است و به طور كلى نسبت به مناطق همجوار گود مى باشد و در مسير رودخانه هاى قديمى و دائمى به وجود مى آيد و داراى روييدنى هايى از قبيل : «نى» با ارتفاع ۲ تا ۷ متر كه عمدتاً در جاهاى عميق مى رويد است.

* شب عمليات
در مرحله اول نيروهاى قرارگاه نجف با تهاجم سراسرى در مناطقى همچون تنگه و شهر القرنه، جاده بصره، العماره و نيز جزاير شمالى و جنوبى مجنون استقرار يافتند.
در ادامه عمليات، پس از آن محور زيد با عدم موفقيت مواجه شد لشكر ۱۴ سپاه پاسداران كه تحت امر قرارگاه كربلا بود آزاد شده و به همراه لشكر ۲۷ مأموريت طلاييه را برعهده گرفت. در آن شب نبرد سختى در گرفت كه تا صبح به طول انجاميد. در اين ميان، فشار دشمن همچنان ادامه داشت و با آن كه محور جاده طلاييه، به طول ۶ كيلومتر، در اختيار نيروهاى خودى بود ليكن وسعت كم منطقه مانور از يك سو و آتش انبوه و بسيار زياد دشمن از سوى ديگر، امكان پيشروى الحاق با محور جزاير مجنون را ناممكن ساخته بود.
به همين خاطر از ادامه عمليات در طلاييه صرف نظر شد و به اين ترتيب اهداف عمليات خيبر به حفظ جزاير مجنون محدود شد.

* تلفات و خسارات عراق در اين عمليات
كشته و زخمى شدن حدود ۱۵ هزار نفر، به اسارت درآمدن ۱۱۴۰ نفر، انهدام ۱۵۰ تانك و نفر بر، انهدام ۲۰۰ خودرو به غنيمت در آمدن ۱۰ تانك و ۶۰ كاميون، انهدام ۲۱ تيپ به ميزان ۲۰ تا ۱۰۰ درصد.

* خيبر شكنان
عمليات خيبر نخستين عمليات آبى خاكى رزمندگان اسلام در طول دوران جنگ بود.در اين عمليات حاج ابراهيم همت، پرچم دار بزرگ جبهه هاى حق عليه باطل و فرمانده عمليات، در كنار بسيجيان از خود گذشته بر اثر اصابت تركش گلوله توپ به نداى حق لبيك گفت و به سوى معبود پرواز كرد.همچنين فرماندهان بزرگى چون : اكبر زجاجى، حميد باكرى و ياغچيان در اين عمليات به شهادت رسيدند.
دكتر محسن رضايى فرمانده وقت سپاه درباره اين عمليات مى گويد: با اين عمليات يك شوك بسيار بزرگ به ارتش و دولت عراق و بخصوص حاميان صدام وارد شد.جنگ سختى صورت گرفت اما مقاومت رزمندگان ما باعث شد جزاير جنوبى و شمالى يا جزاير خيبر تا آخرين روزهاى جنگ در اختيار ما باقى بماند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه مى كند: در شرايطى كه در دو سال و اندى كه لشكرهاى ما فقط در خشكى جنگيده بودند بايد حالا دردريا مى جنگيدند؛ در منطقه اى كه حدود ۱۰۰ كيلومتر در ۳۰ كيلومتر درياچه اى بود كه در عين حال باتلاق، نيزارهاى بسيار فشرده و بركه هاى آب نيز در اين منطقه وجود داشت.
نيروهايى كه در زمين مى جنگيدند بايد از نظر روحى- روانى، لجستيك، رزم، تاكتيك و حتى از نظر سلاح هم بايد براى جنگ در آب آماده مى شدند.اين مشكل مشكلى نبود كه در عرض يك شب حل شود معمولاً براى انتقال نيروى اعزامى از وضعيتى به وضعيتى ديگر بستگى به تغيير وضعيت زمان طولانى مى شود كه اين تغيير از خشكى به آب بيش از ۵-۴ سال زمان براى آموزش و گردآورى تجهيزات و سلاح مى طلبد اما همه اين كارها را ما بايد كمتر از ۹-۸ ماه انجام مى داديم.
وى ضمن اشاره به امكانات كم براى اجراى عمليات غير كلاسيك خيبر، بر نقش نيروهاى رزمى- مهندسى تأكيد كرده و مى افزايد: ما در عمل به يك سوم قايق ها رسيديم ضمن اينكه با كمبود در لجستيك مواجه بوديم، فشارهاى بين المللى بر ما بيشتر شد و حداقل امكانات را نداشتيم لذا مرتب ما ناچار بوديم كه يا عمليات را محدود كنيم و يا از توانايى هاى فنى و مهندسى خود استفاده كنيم كه برادران جهاد سازندگى را براى ساخت پلى ۱۵ كيلومترى توجيه كرديم كه در دنيا بى سابقه است.درست كردن پل ۱۵ كيلومترى خارج از تصور بود با اين وجود اين عزيزان پل شناور خيبر را طراحى كردند تا به محض انجام عمليات از فرداى آن روز نصب پل آغاز شود.
وى لطف خدا همراه با ابتكارات و نوآورى هاى رزمندگان را در طراحى عمليات خيبر يادآور شده و مى افزايد: وقتى با كمبود قايق مواجه شديم برادران هوانيروز ارتش را خواستيم كه سردار جلالى فرمانده وقت هوانيروز بسيار فعال بودند كه با پشتيبانى و ترابرى هوايى كمبود قايق ها را حل كنيم كه اين موضوع ابتدا براى آنها كاملا ناشناخته بود و پرواز در ارتفاعات پائين روى نيزارها و در منطقه اى نا امن كار ساده اى نبود و فداكارى هاى زيادى صورت گرفت.
وى، تصرف جزاير و قطع جاده بصره- بغداد را دو هدف اصلى عمليات خيبر عنوان كرده و اضافه مى كند: عمليات اينطور طراحى شده بود كه ما نيروهايمان را در غافلگيرى وارد خاك عراق كنيم و ۲۰ كيلومتر دريا را پشت سر بگذاريم و جاده بغداد- بصره را قطع كنيم و جزاير جنوبى و شمالى خيبر كه مراكز نفتى عراق است و تقريباً بيش از چند ميليارد بشكه نفت در آن منطقه وجود داشت و بيش از ۹۰ چاه نفتى در اين جزاير حفر شده بود را تصرف كنيم.
اكثر فرمانده لشكرها سوار بلم ها شدند و ۳-۲ روز طول كشيد تا رفتند در جاده اصلى بغداد- بصره و خودشان محل نيروها و تجهيزاتشان را ديدند و مشخص كردند.شهيد باكرى، همت، احمد كاظمى، مرتضى قربانى، آقاى قاليباف از جمله اين فرماندهان بودند كه قبل ازعمليات از هور و از سنگرهاى دشمن شبانه عبور كردند و در كنار جاده و جزاير جنوبى و شمالى عراق شناسايى را انجام دادند و شب عمليات با آگاهى كامل لشكرهايشان را در اهداف عملياتى مستقر كردند.

* بى نظير در طول دفاع مقدس
سردار محمد حسين جلالى چهره اى كه گرچه كمتر شناخته شده اما داراى سوابق درخشانى است كه در زمان عمليات خيبر در نقش فرمانده هوانيروز ارتش به اين عمليات يارى رساند و از سال ۶۴ تا پذيرش قطعنامه يعنى در سال هاى حساس كشورمان وزير دفاع بوده است. وى ابتدا در ارتش امير بودكه با فرمان مقام معظم هبرى و فرماندهى كل قوا به سپاه فرستاده شد تا فرماندهى نيروى هوايى سپاه را به عهده گيرد و اين نهاد نوپا را به سرانجامى برساند.بعد از وى اين سمت را شهيد احمد كاظمى عهده دار شد.سردار جلالى هم اكنون مشاور مقام معظم رهبرى نيز هست.وى با اشاره به اينكه در مقطع اجراى اين عمليات به عنوان فرمانده هوانيروز مشغول خدمت بوده، اظهار مى دارد: رهبر معظم انقلاب كه در آن دوران رئيس جمهور بودند به من تكليف كردند كه در اين موضوع به سپاه كمك كنم و من نيز ظرف ۳ ماه خلبانان را براى عمليات شبانه آموزش دادم و خودم نيز در زمان عمليات به همراه شهيد احمد كاظمى نخستين هليكوپترى كه در منطقه فرود آمد را هدايت كردم.
وى با تأكيد بر اينكه عمليات شبانه هليكوپترها در اين حجم، در كمتر كشورى انجام شده است، گفت: در يك شب ۱۵۰ هليكوپتر به اهواز منتقل شد بدون اينكه دشمن مطلع شود و هدايت هليكوپترها نيز با كمترين امكانات ارتباطى صورت گرفت.
اين فرمانده ارشد دفاع مقدس خاطرنشان مى كند: در هر لحظه از عمليات خيبر مى شد يارى خدا و امداد الهى را لمس كرد.
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها