0

حقوق و وظايف خانواده‏

 
13691367
13691367
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1394 
تعداد پست ها : 2603

پاسخ به:حقوق و وظايف خانواده‏
شنبه 20 آبان 1396  8:09 PM

 

د. وليمه و مهمانی‏

وليمه دادن هنگام تولد بچه مستحب است و اين يكی از پنج موردی است كه وليمه دادن در آنها سنت و مستحب است، همان‏گونه كه يكی از آن موارد در هنگام ختنه كردن است. و معتبر نيست كه وليمه در همان روز اول تولد داده شود، بلكه تأخير آن تا چند روز نيز اشكالی ندارد. و ظاهر اين است كه چنانچه ختنه در روز هفتم و يا پيش از آن صورت گيرد و در روز ختنه به نيت وليمه تولد و ختنه، وليمه داده شود، هر دو كار مستحب انجام شده است.324

 

ه' . عقيقه كردن‏

1. از مستحباتی كه بر آن تأكيد شده، عقيقه و قربانی كردن برای نوزاد پسر و دختر است. و مستحب است برای نوزاد پسر، حيوان نر و برای نوزاد دختر، حيوان ماده عقيقه شود. و مستحب است كه عقيقه را در روز هفتم انجام دهند. و چنانچه از روز هفتم به تأخير بيفتد - چه با عذر و چه بدون عذر - عقيقه ساقط نمی‏شود. بلكه اگر برای فرزند عقيقه ندادند و او بالغ شد، مستحب است كه فرزند برای خودش عقيقه دهد، و چنانچه در زمان حيات نيز عقيقه ندهد، مستحب است پس از مرگِ وی برايش عقيقه دهند. و عقيقه بايد يكی از چهارپايان سه‏گانه باشد: گوسفند (ميش يا بز)، گاو و شتر. و صدقه دادن پول عقيقه به جای آن كافی نيست و جای آن را نمی‏گيرد ... و مستحب است پا و ران عقيقه را به مامای بچه اختصاص دهند، و بهتر اين است كه ربع آن را به وی اختصاص دهند. و چنانچه آن ربعی از عقيقه را كه پا و ران عقيقه در آن است به ماما بدهند، بعيد نيست كه هر دو كار مستحب را انجام داده باشند. و در صورتی كه ماما نباشد سهم او را به مادر می‏دهند تا آن را صدقه بدهد.325

 

2. در عقيقه مخيّر هستند بين اينكه آن را به صورت گوشت خام يا پخته شده تقسيم كنند، و يا اينكه آن را بپزند و عده‏ای از مؤمنان - دست كم ده نفر - را دعوت كنند. و اگر بيشتر از ده نفر باشند بهتر است، و مهمانان از آن بخورند و برای نوزاد دعا كنند. و اشكالی ندارد كه عقيقه مطابق آنچه متعارف است پخته شود، و گاهی گفته می‏شود بهتر آن است كه با آب و نمك پخته شود، ولی بهتر بودن اين كار معلوم نيست.326

 

امام صادق(ع) می‏فرمايند:

 

[سلامتی‏] هر فرزندی در گرو عقيقه است.327

 

و . شير دادن‏

1. برای شير دادن بچه بهتر از هر كس مادر اوست ... .328

 

2. نهايت شير دادن دو سال كامل است. و جايز است تا سه ماه كمتر از اين مدت، آن را كاهش داد، يعنی در بيست و يك ماهگی كودك را از شير گرفت، ولی در صورت امكان و عدم ضرورت، كمتر از اين مدت جايز نيست.329

 

نكته‏

اُمّ اسحاق می‏گويد: مشغول شير دادن يكی از دو پسرم محمد و اسحاق بودم. امام صادق(ع) به من فرمودند: ای امّ اسحاق! او را از يك پستان شير نده، بلكه از هر دو پستان شير بده، زيرا يكی از آن دو پستان غذا و ديگری آب است.330

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها