پاسخ به:جشن علوی
یک شنبه 12 شهریور 1396 4:49 PM
تفسیر شهید مطهری بر حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»
«آزادی معنوی» مجموعه ای است مشتمل بر پانزده سخنرانی از استاد مطهری که در زمان ها و مکان های مختلف ایراد شده و و جه مشترک همه آنها مسائل معنوی، خودسازی و تزکیه نفس است. چاپ اول این کتاب با عنوان «گفتارهای معنوی» منتشر شد که در چاپ های بعدی به «آزادی معنوی» تغییر نام پیدا کرد. اولین سخنرانی این کتاب که دوم مهرماه 1348 در حسینیه ارشاد ایراد شده موضوع آزادی معنوی مورد بحث قرار می گیرد. متن زیر بخشی از این سخنرانی است که استاد مطهری با بر شمردن انواع آزادی به تفسیر کلمه مولا می پردازد و در نهایت حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را تفسیر می کند.
مولا یعنی چه؟
از جمله کلماتى که ما زیاد درباره وجود مقدس ایشان [امام علی (ع)] استعمال مىکنیم کلمه «مولا» است:
«مولاى متقیان»، «مولى الموالى» و گاهى «مولا» بهطور مطلق: «مولا» چنین فرمود، به قول «مولا» چنین. این کلمه را اول بار شخص مقدس رسول اکرم درباره على علیه السلام در آن جمله معروف که شیعه و سنى درباره آن اتفاق نظر دارند اطلاق کرد، فرمود: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ «1» آن که من مولاى او هستم، این على (که من دست او را بلند کردهام) مولاى اوست. بگذریم از اینکه در قرآن هم آیهاى هست که این کلمه در آن به کار رفته و در تفسیر آن وارد شده مقصود على علیه السلام است، آنجا که مىفرماید: فَانّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْریلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ «2» ولى این جملهاى که عرض کردم نصّ صریح رسول اکرم است.
کلمه مولا یعنى چه؟ ...
همین قدر اجمالًا عرض مىکنم که مفهوم اصلى این کلمه «قرب» و «دُنوّ» است. در مورد دو چیز که پهلوى یکدیگر و متصل به یکدیگر باشند، کلمه «ولاء» یا «وَلىّ» یا کلمه «مولا» به کار برده مىشود و لهذا غالباً در دو معنى متضاد به کار مىرود. مثلًا به خداوند اطلاق مولا نسبت به بندگان شده است و بالعکس؛ به آقا هم اطلاق شده و به غلام هم گفته مىشود. یکى از معانى کلمه «مولا» که مقصودم همین است، «مُعتِق» یعنى آزادکننده است. به کسى که آزاد مىشود «مُعتَق» مىگویند. کلمه مولا، هم به «مُعتِق» اطلاق شده است و هم به «مُعتَق»؛ یعنى هم به آزادکننده مولا مىگویند، هم به آزادشده.
اینکه رسول اکرم فرمود: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ مقصود چیست؟ مقصود کدامیک از معانى مولا است؟ من نمىخواهم بگویم که چه معنایى از نظر عقیده خودم در اینجا درست است، ولى به مناسبت بحثم عرض مىکنم ملّاى رومى همین حدیث را در مثنوى آورده و یک ذوقى به خرج داده است و از کلمه مولا معنى «مُعتِق» یعنى آزادى بخش را گرفته است. ظاهراً در دفتر ششم مثنوى است. داستان معروفى دارد؛ داستان قاضى خیانتکار و زن، که قاضى مىخواهد در صندوق مخفى بشود، او را مخفى مىکنند و به دوش حمّال مىدهند. بعد قاضى به آن حمال التماس مىکند که هرچه مىخواهى به تو مىدهم، تو برو و معاون مرا خبر کن تا بیاید این صندوق را بخرد. معاون او را خبر مىکنند، مىآید صندوق را مىخرد و او را آزاد مىکند. بعد ملا از اینجا گریز مىزند، مىگوید: همه ما در صندوق شهوات تن زندانى هستیم ولى خودمان نمىدانیم، احتیاج به آزادکنندهاى داریم که ما را از این صندوق شهوات نفس و بدن نجات بخشد، انبیاء و مرسلین آزادکننده و نجات بخش هستند.
سپس مىگوید:
زین سبب پیغمبر با اجتهاد
نام خود وانِ على مولا نهاد
گفت هرکس را منم مولا و دوست
ابن عمّ من على مولاى اوست
کیست مولا، آن که آزادت کند
بند رقّیت ز پایت بر کنَد
این واقعاً یک حقیقتى است؛ یعنى قطع نظر از اینکه معنى جمله مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ همین باشد یا نباشد، یعنى پیغمبر که خودش و على را «مولا» نام نهاد به اعتبار آزادى بخشى بود یا نبود، این خود حقیقتى است که هر پیغمبر برحقى براى آزاد کردن مردم آمده است و خاصیت هر امام برحقى همین جهت بوده است.
....