خواندن حمد، خواندن سوره
آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، خوئی، اراکی، تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت، امام خامنه ای، وحیدخراسانی، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سبحانی، نوری همدانی، مظاهری: در ركعت اول و دوم نمازهاي واجب يوميه انسان بايد اول حمد و بعد از آن يك سوره تمام[1] بخواند[2]. {ولی} اگر وقت نماز تنگ باشد، يا انسان ناچار شود كه سوره را نخواند مثلاً بترسد كه اگر سوره را بخواند دزد يا درنده، يا چيز ديگري به او صدمه بزند[3] نبايد سوره را بخواند[4] و اگر در كاري[5] عجله داشته باشد مي تواند سوره را نخواند[6].
منبع: توضیح المسائل مراجع؛ مسأله 978 و 979- أجوبةالإستفتائات سـؤال 475
[1] آیات عظام: خوئي، تبريزي، سیستانی: بنابراحتياط
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: بنابراحتیاط واجب
آیةالله العظمی بهجت: بنابراحتياط در صورتي كه مي داند يا مي تواند ياد بگيرد
[2] آیةالله العظمی شبیری زنجاني: مستحب مؤكّد است كه يك سورۀ تمام بخواند، بلكه خواندن سوره مطابق احتياط استحبابي نيز مي باشد
آیات عظام: خوئي، سيستاني، تبريزي، بهجت، صافي گلپایگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی: و سوره «والضحي» و «الم نشرح» و همچنين سوره «فيل» و «لايلاف» در نماز (بهجت: بنابرأظهر - سيستاني: بنابراحتياط) يك سوره حساب مي شود
[3] آیةالله العظمی سيستاني: يا آن كه كار ضروري داشته باشد، مي تواند سوره را نخواند بلكه در صورت تنگي وقت و در بعضی از موارد ترس نبايد سوره را بخواند.
[4] آیات عظام: خوئي، گلپايگاني، تبريزي، وحید خراسانی، صافي: نبايد سوره را بخواند. (وحید خراسانی: و از مریض و کسی که در حاجتی عجله دارد سوره ساقط است و اگر خواند نباید به قصد جزئیت نماز بخواند بلکه میتواند به قصد قرائت بخواند).
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: بي تردید، سوره لازم نيست، بلكه اگر مستلزم ضرر اساسي به بدن باشد ، جايز نيست.
آیةالله العظمی مظاهری: نبايد سوره را بخواند ولى اگر در كارى عجله داشته باشد نمى تواند سوره را نخواند.
[5] آیةالله العظمی سبحانی: کار مهمی
[6] آیةالله العظمی مكارم شیرازی: در تنگي وقت يا در جايي كه ترس از دزد يا درنده اي باشد مي توان سوره را ترك كرد و همچنين در جايي كه عجله براي كار مهمي داشته باشد.
آیةالله العظمی بهجت: اگر در كارى عجله داشته باشد به طورى كه اگر سوره را بخواند ضررى به او مى رسد، مى تواند سوره را نخواند.