پاسخ به:نیسان مورانو 2017؛ این کراس اوور با بقیه فرق میکند!
چهارشنبه 11 مرداد 1396 9:36 AM
کیفیت و راحتی
همانطور که قبلا نیز اشاره شد، طراحی داخلی این ماشین به زیبایی طراحی خارجی آن نیست اما در عمل می توان گفت آنقدرها هم بد نیست و با توجه به قیمتش مناسب ارزیابی می شود چرا که از جهت مقایسه با کابین های داخلی کراس اوورهای دیگر، کابین این ماشین نیز حس خوبی به سرنشینان القا می کند.
مورانو 2017 را نمی توان یک ماشین لوکس کامل به شمار آورد اما با توجه به مواد مرغوبی که در آن استفاده شده و صندلی های راحتی که در آن به کار رفته ، نمره قابل قبولی می توان به آن داد، به خاطر راحتی صندلی های پشت و امکاناتی که در قسمت بار آن در نظر گرفته شده، امتیاز 7 از 10 را به مورانو 2017 اختصاص دادیم.
جالب ترین بخش مورانو 2017 شاید صندلی های آن باشد چرا که بر طبق ادعای مسئولین نیسان، از فناوری جاذبه صفر که برای اولین بار توسط ناسا معرفی شد، برای کاهش خستگی در رانندگی های طولانی استفاده شده است. در این فناوری شاهد حمایت بیشتر نشیمنگاه از بخش فوقانی بدن و به خصوص سینه سرنشینان هستیم که در نهایت حس بسیار خوشایندی به فرد حین رانندگی با این ماشین دست می دهد اما مشکلی که با این مورد داشتیم این بود که این فناوری برای افراد قد کوتاه چندان کاربردی نیست و افراد قد بلند بیشتر از آن لذت می برند. ماشین های Edge و گرند کروکی راحتی بیشتری در این بخش نسبت به مورانو داشتند.
ارتفاع ورود و خروج به کابین از در جلو و عقب در حد استاندارد و بهینه است و سرنشینان برای سوار شدن به این ماشین مشکل چندانی ندارند. داشبوردی که در قسمت پایین کنسول تعبیه شده، دسترسی به امکانات مورانو 2017 را برای افراد کوتاه قد نیز میسر می کند و در اینجا باید از فضای بالای سر مناسب این ماشین نیز تمجید کنیم چرا که رانندگی با این ماشین هیچ مشکلی برای افراد بلند قد به وجود نمی آورد. در قسمت فضای میانی بین راننده و سرنشین کنار راننده، شاهد دو کنسول برای استراحت کتف و آرنج در نظر گرفته شده است.
در قسمت پشت ماشین نیز فلسفه شرکت نیسان برای طراحی این ماشین را به وضوح می بینیم چرا که در مورانو 2017، شاهد بی نظیرترین صندلی های عقب حال حاضر بازار از حیث راحتی در کلاس کراس اوور هستیم. این صندلی های انعطاف پذیر به سادگی مثل نمونه های مشابه در دیگر رقبا نشست نمی کنند و در واقع شما همواره در همان ارتفاعی هستید که سرنشینان جلو قرار دارند اما با این وجود باید به این نکته اذعان کرد که جایگاه سرنشین وسط در قسمت عقب کمی مشکل دارد و به راحتی دو جایگاه اطرافش نیست ولی روی هم رفته می توان گفت بهتر از دیگر رقبا به شمار می رود.
صندلی های عقب قابلیت تا شدن به طور کامل را دارند و با این کار به فضای قسمت بار افزوده می شود و این در حالی است که ناظران از بیرون ماشین به واسطه ظاهر مخروطی قسمت عقب و بار این ماشین، تصور می کنند فضای بار کمی در آن تعبیه شده که در واقع این گونه نیست و مسئولین نیسان معتقدند که تعبیه فضای بسیار بزرگ در قسمت بار مثل رقیبشان فورد Edge چندان ضروری به نظر نمی رسید و از انجام آن اجتناب کرده اند.
ایمنی
نیسان مورانو به امکانات ایمنی استانداردی مجهز شده است اما ترمز اضطراری آن خیلی دیر عمل می کند و کسب امتیاز کلی 4 در بخش امنیت از دولت فدرال باعث می شود که نمره ای بالاتر از 5 در این قسمت به آن اختصاص ندهیم.
البته در مدل های 2017 مورانو، شاهد استفاده از سیستم پایش نقطه کور و سیستم کنترل ترافیک از عقب در تریم های SV هستیم که به عنوان بخشی از پکیج کمک راننده و با پرداخت هزینه ای اضافه به ماشین افزوده می شود. اما این سیستم ها به علاوه سقف پانورامیک و هدایت در حالت کروز در تریم های پلاتینیوم و SL به صورت پیش فرض وجود دارند و از شانس بد مورانو، عملکرد ترمز اضطراری بسیاری از رقبا بسیار مطلوب ارزیابی شده و همین مسئله باعث کسر امتیاز زیادی از مورانو 2017 در این قسمت شده است.
تمامی مدل های مورانو 2017 با ایربگ از جلو و کناره ها در قسمت سرنشین های جلو تجهیز شده اند که به محض فعال شدن سنسور مخصوص آن، عمل می کنند. از دیگر ویژگی های مورانو 2017 در این بخش می توان به بالشتک های استراحت زانو برای راننده، کنترل کننده سر برای سرنشینان جلو، کنترل الکترونیکی کشش ماشین، حالت تپه نوردی، ترمزهای ضد قفل اشاره کرد. سه جایگاه کودک نیز در قسمت عقب تعبیه شده است که در صورت نیاز می توان از آنها استفاده کرد.
IIHS امتیاز Top Safety Pick به معنای امتیاز خوب را به بخش ایمنی سرنشینان جلوی این ماشین اختصاص داده است که قابل تحسین است. و امتیاز برتر را به بخش های اجتناب از تصادف جلو، سیستمهای ایمنی به کار رفته در آن تخصیص داده است. با این حال NHTSA امتیاز 4 ستاره را به قسمت ایمنی به خاطر حوادث از جلو و امتیاز 5 را به خاطر ایمنی آن از حوادثی که از اطراف ماشین حادث می شوند، اختصاص داده است که به طور کلی امتیاز 4 را در این بخش کسب می کند.
امکانات
فروش نیسان مورانو 2017 احتمالا در ردیف مدل پر فروش نیسان ورساس قرار گیرد اما در تریم پلاتینیوم آن که به معنای واقعی لوکس است، احتمالا شاهد فروش بهتری باشیم اما حتی مدل پایه S که به خوبی تجهیز شده است نیز امتیاز 7 از 10 را در این بخش به خود اختصاص می دهد.
چهار تریم متفاوت را در این ماشین شاهد هستیم که هر یک نسبت به دیگری یک آپشن اضافه دارد که استفاده از این آپشن ها به بودجه خریدار برای خرید ماشین بستگی دارد و تنها کاری که شما در هنگام خرید این ماشین بدون هیچ آپشنی باید انجام دهید، انتخاب رنگ است.
مورانو S به کنترل آب و هوای دو منطقه ای اتوماتیک، یک دوربین نمای عقب ماشین، هندزفری بلوتوثی و سیستم صوتی و همچنین چرخ های 18 اینچی مجهز شده است که تنها آپشنی که به مدل 2017 اضافه شده است، ناوبری با اپل کارپلی است.
در تریم SV مورانو 2017 نیز شاهد تنظیم برقی صندلی های جلو، چرم دور فرمان، چراغ های مه شکن و سیستم ناوبری هستیم که به کارگیری سیستم ناوبری در خودرویی با تریم پایین بسیار نادر است که این یک امتیاز مثبت برای تریم SV محسوب می شود. در این تریم شاهد عرضه از بسته پرمیوم هستیم که شامل سیستم صوتی Bose و سقف مهتابی و گرم کن در صندلی های جلو می باشد. بسته کمک راننده در مدل های 2017 در این تریم عرضه می شود که شامل سیستم پایش نمای پیرامونی ماشین توسط دوربین، پایش نقطه کور، کنترل ترافیک از عقب است.
در تریم SL شاهد به کار رفتن چرم در صندلی ها، گرم کن صندلی های جلو، گرم کن آینه ها، بلندگوهای Bose، پایش نقطه کور، سیستم دوربین پیرامونی هستیم که در یک بسته اختیاری به همراه سقف مهتابی، سیستم هدایت کروز ماشین، ترمز اضطراری عرضه خواهد شد.
تریم گران قیمت پلاتینیوم به سیستم کنترل وضعیت آب و هوا، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، گرم کن صندلی های عقب، فرمان برقی، تا شدن برقی صندلی های عقب، چراغ های جلوی LED، چرخ های 20 اینچی مجهز شده است که با وجود اینکه به نظر می رسد تمامی آپشن ها در این ماشین وجود دارد اما سیستم تنظیم ارتفاع صندلی حداقل برای سرنشینان جلو را در آن ندیدیم.
همان بسته فناوری که در تریم SL عرضه شد در تریم پلاتینیوم نیز عرضه می شود؛ علاوه بر آن یک بسته Midnight Edition نیز برای این تریم در نظر گرفته شده که شامل استفاده از چرخ های خاص در مدل پلاتینیوم می شود.
مصرف سوخت
تمامی مدل های مورانو 2017 مصرف سوخت شهری، بزرگراه و ترکیبی معادل 21 و 28 و 24 مایل در هر گالن مصرف دارند که به نظر قابل قبول می رسد و در این کلاس نمره 5 از 10 برای آن، نمره بدی محسوب نمی شود.
وزن مدل های دو محوره حدود 50 پوند بیشتر از مدل های تک محوره است و بیشتر نیرو به محور جلو انتقال پیدا می کند مگر اینکه به طور اتوماتیک، لغزش در ماشین تشخیص داده شود و در ان صورت است که محور عقب نیز درگیر می شود و این مهم به مصرف سوخت بهینه کمک شایانی کرده است.
abdollah_esrafili@yahoo.com
شاد، پیروز و موفق باشید.