دانلود کتاب " جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان (عج) "
یک شنبه 25 تیر 1396 8:29 PM
چه کسی فکرش را می کرد، ساكنان زمين پس از هزار و دويست سال و به رغم همة تجربهها و ادّعاي مدنيّت و آگاهي، نه تنها حامل و مبلّغ جملة صفات مذموم عصر جاهلي باشند، بلكه پا را فراتر نهاده و گوي سبقت را از آنان بربایند؟ ميان زنده به گور كردن نوزادان بيگناه و سقط ميليونها جنين كه هر يك استعداد تبديل شدن به ميليونها زن و مرد بالغ و مستعدّ در عرصة زمين را دارند، چه تفاوت است؟
نام کتاب: جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان (عج)
به کوشش : اسماعیل شفیعی سروستانی
ناشر: موعود عصر (عج)
کتاب «جاهليّت مدرن» دارای ۲ بخش از جمله «مباحث نظری» و «مباحث مصداقی» است. هر فصل از آن به بخشهایی اعم از «جاهليّت مدرن و پوستین وارونه اسلام»، «جاهليّت دوم در آخرالزّمان»، «مهدويّت رودررو با جاهليّت»، «معنا و مفهوم جاهليّت»، «مرگ جاهلی» و «سرمایهداری، موجد خودآرایی جاهلی» است. در بخشی از این كتاب درباره «زنان، هدف تبلیغات سرمایهسالاران»، آمده است: اساس نظام اقتصادی سرمایهسالاری، تولید كالا است؛ تولید و توزیع و پس از مصرف كالاست كه باعث انباشت سرمایه برای تولید بیشتر میشود، هر كدام از این حلقهها كه نباشد، نظام اقتصادی موجود به دستانداز میافتد؛ از این نظر، تبلیغات كه نقش مهمّی در گسترش فرهنگ مصرفی موجود دارد برای تكمیل این حلقه، اهميّت پیدا میكند.
در ابتدای كار، تبلیغات به طور عمده صورت اطلاعرسانی داشت، نزدیك به صد سال پیش، بعضی از خلصتهای این كالای تازه وارد بازار، در آگهی تجارتی عمده میشد، كمتر اتفاق میافتاد كه آگهی تجارتی درباره چیزی به غیر از خود كالا باشد، به عبارت دیگر، نقش اصلی تبلیغات در این دوره، اطلاعرسانی بود ولی از سال ۱۹۲۵ م. این شیوه تبلیغات تغییر كرد؛ شركتها به این نتیجه رسیدند كه نگرش متفاوتی لازم است تا بتوان كالای بیش تری فروخت، از آن تاریخ به بعد، آْگهیهای تجارتی كوشید كالا را به خواستهها و احساسات انسانی گره بزند. یكی از ابتداییترین خواستههای بشری هم تمایلات جنسی است و از این جاست كه بهرهگیری به واقع سوء استفاده از زنان در تبلیغات آغاز میشود، كمتر اتفاق میافتد كه در آگهیها نشانی از كالای مورد نظر باشد و اغلب نیز خواننده و بیننده از آگهی، چیزی درباره مختصات كالا نمیآموزد به عوض، آگهی تجارتی میكوشد كه تصویرپردازی كند.
در این كوشش برای تصویرپردازی، بدن زن چه به طور كامل و چه به صورت اجزا وارد معادله میشود تا كالای مورد نظر به فروش رود؛ گذشته از نتایج دیگر، یكی از پیامدهای آن، این است كه از زنان، تصاویر كاملأ غیرواقعی ساخته میشود، زنان آگهیهای تجارتی را در هیچ كجا پیدا نمیكنید به عوض با تزریق ناامنی و غیركامل بودن زنان و به ندرت مردان، پیام اصلی این آگهیها این است كه اگر كالاهای مورد نظر را مصرف كنند، هر كمبودی واقعی یا خیالی بر طرف میشوند.
در همه آگهیها، پیام اصلی این است كه زن و مرد ایدهآل چه مشخصاتی باید داشته باشند در خصوص مردان، پیام مشخص و روشن است: او باید با قدرت، ثروتمند، ورزشكار و دارای اعتماد به نفس باشد. در خصوص زنان، ولی پیامها یك گرهگاه مشترك دارند؛ یك زن باید زیبا باشد البته باید گفت كه تبلیغات، مبدع این شیوه نگرش به زن نیستند ولی آنچه كه تبلیغات كرده و میكند، این است كه همگام با جنسیتگرایی، این تصور ویژه از زیبایی را دست نیافتنیتر كرده است؛ یكی از پیامدهای جدی تبلیغات این است كه این تصور زیبایی، منحصر به فرد و جزمیتر شده است كه در عمل، پیامد آن به صورت زجر و عذاب زنان و نیز گاهی مرگ آنان بوده است.