سئو و بهینه سازی سایت به زبان ساده
یک شنبه 31 اردیبهشت 1396 5:21 PM
برای بسیاری از افراد که به نوعی با وبسایت و طراحی آن سر و کار دارند، این پرسش به وجود بیاید که چگونه میتوانند رتبه سایت خود را در میان نتایج جستجو ارتقا دهند و بیشترین بازدیدکننده را از طریق موتورهای جستجو جذب نمایند. در این مقاله آسمونی قصد داریم به زبانی کاملاً ساده و گویا، مفهوم SEO و پایه ای ترین روشهای سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را بیان نماییم.
۱. سئو (SEO) چیست؟
SEO در واقع برگرفته از حروف اول عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینهسازی موتور جستجو است. به زبان ساده تر، سئو کردن یک وب سایت یعنی انجام اقداماتی در جهت قرار گرفتن وب سایت شما در صفحات اول نتایج جستجو (و به طور ایده آل در صفحه اول). صفحه اول جایی است که بیشترین شانس را دارید تا جستجوگران اینترنتی به سایت شما مراجعه کنند؛ پس قرار گرفتن در بالای صفحه دوم یا سوم را فراموش کنید!
بیایید یک مرحله قبل برگردیم و ببینیم مردم چگونه جستجو میکنند؟
بیشتر سایتها توسط جستجوی افراد در موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو، بینگ و … پیدا میشوند. بیاید یک مثال بزنیم: شما به دنبال هتل در مشهد هستید و ممکن است این واژهها را در نوار جستجو تایپ نمایید: هتلهای مشهد، هتل ارزان قیمت در مشهد، هتل مشهد نزدیک حرم و روی اولین نتایجی که موتور جستجو معرفی میکند، کلیک خواهید کرد. همچنین ممکن است به دنبال نرم افزار برای گوشی اندرویدی خود میگردید و احتمالاً این واژهها را جستجو خواهید نمود: برنامه اندروید، دانلود اپلیکیشن اندروید، دانلود نرم افزار اندروید
این کلمات، عبارات کلیدی نامیده میشوند و نقش مهمی در سئو ایفا میکنند و بزودی آنها را بررسی خواهیم نمود. تجربه نشان داده است که اکثر افراد بر روی چند لینک اول صفحه اول نتایج جستجو کلیک میکنند و به بقیه صفحات رجوع نمیکنند. با این حساب میبینید که بودن در صفحه اول چقدر میتواند مهم و تأثیر گذار باشد. گاهی اوقات ممکن است تعدادی از نتایج را در سمت راست و یا بالای سایر نتایج جستجو ببینید که اینها نتایجی هستند که با پرداخت هزینه (تبلیغات) در این مکانها قرار گرفتهاند که بیشتر از ۲ یا ۳ مورد نمیشوند.
قرار گرفتن در صفحه یا نتایج اول بر چه اساسی صورت میپذیرد؟
الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو یک الگوریتم کاملاً سری است و کسی از آن اطلاع ندارد. با این وجود، تکنیکهایی وجود دارد که میتوان با کمک آنها عبارات کلیدی وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم تا سایت ما را در نتایج اولیه صفحات اول نمایش دهد.
۲. چرا باید وب سایت خود را سئو کنیم؟
افراد برای توسعه کسب و کار خود و جذب مشتریان جدید وب سایت خود را بهینه میکنند. به همین سادگی!
امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از کسب و کارها، فضای آنلاین را به عنوان یکی از فضاهای تعامل با مشتریان انتخاب کردهاند. بسیاری نیز پا را فراتر از این گذاشتهاند و فضای مجازی را تنها بستر کسب و کار خود انتخاب کردهاند و با جدیت در آن مشغول به کار هستند. با بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو میتوانید مطمئن باشید که افراد قادر خواهند بود شما را در فضای آنلاین پیدا کنند.
برای مثال بیش از نیمی از ورودیهای سایت ما،
از طرف موتورهای جستجو هدایت میشوند و این اهمیت سرمایه گذاری بر روی سئو را نشان میدهد. با بهینه سازی صحیح وب سایت خود میتوانید نتایج بسیار خوبی از ورود بازدیدکنندگان –مشتریان بالقوه داشته باشید.
همچنین به کمک سرویس رایگان Google Analytics میتوانید به سادگی آمار بازدید، لینکهای ورودی، صفحات بازدید شده، مدت زمان سپری شده در وب سایت و بسیاری از امکانات دیگر را کنترل نمایید.
۳. انتخاب درست کلمات کلیدی
انتخاب کلمات کلیدی، به عنوان هدایت کننده افراد به وب سایت شما، اولین گام در بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است… همچنین مهمترین و گاهی اوقات سختترین قسمت SEO است.
رقابت بسیار بزرگی بر سر کلمات کلیدی در اینترنت وجود دارد، ارتقا رتبه سایت در برخی از کلمات کلیدی گاهی غیرممکن است چرا که حجم گسترده ای از افراد آن کلمه را در اینترنت جستجو میکنند و همچنین برخی از وب سایتهای بزرگ، سرمایه گذاری بزرگی بر روی سئو کردن آن کلمات انجام دادهاند. اما اگر رقبای زیادی در منطقه کسب و کار شما وجود دارد، قرار گرفتن در بین ۵۰ نتیجه اول، کاری دشوار است، در عوض با انتخاب کلمات کلیدی کمی متفاوت و خاص تر (آنچه که ممکن است مردم کمتر جستجو کنند) میتوانید شانس خود را در قرار گیری در صفحات اول افزیش دهید!