پاسخ به:صحیفه نور امام خمینی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1396 8:36 PM
تاریخ: 1366/12/30
بسم الله الرحمن الرحیم
یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال.
خداوند این سال جدید را بر همه مسلمان ها، بر ملت ما، بر همه مستضعفین جهان مبارک کند. و این سال یک خصوصیاتی دارد که کم اتفاق می افتد. و امروز در آستانه ولادت حضرت سیدالشهدا، که ما باید انگیزه قیام ایشان را ببینیم چی بود و مقصد ایشان چی بود و وضع زندگی ایشان و همه ائمه علیهم السلام چی بود، خصوصاً در ماه شعبان چه وضعی داشتند.
سیدالشهدا سلام الله علیه از همان روز اول که قیام کردند برای این امر، انگیزه شان اقامه عدل بود. فرمودند که، می بینید که معروف عمل بهش نمی شود و منکر بهش عمل می شود. انگیزه این است که معروف را اقامه کند و منکر را از بین ببرد، انحرافات همه از منکرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منکرات است، اینها باید از بین برود، و ما که تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعی در زندگی داشت، قیامش، انگیزه اش نهی از منکر بود که هر منکری باید از بین برود. من جمله قضیه حکومت /عدل/ جور، حکومت جور باید از بین برود، از آن طرف وقتی که مناجاتشان را می بینیم، مناجاتی که در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم که در هیچ یک از ادعیه گفته شده باشد که ادعیه مال همه ائمه است. این دعای شعبان، مناجات شعبان مناجات همه ائمه است و در این، مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب این که انسان چه جور باید با خدای تبارک و تعالی مناجات کند. ما غافلیم از این معانی که وضع چی است. شاید بعضی از جهال ما هم این طور اعتقاد دارند که این ادعیه وارد شده و این چیزهایی که از ائمه وارد شده است اینها تشریفات است. می خواهند ما را باد بدهند و حال این که مسأله این نیست /مسأله/ مسأله این است که در مقابل خدا ایستادند آنها، آنها می دانند که در /چه/ مقابل چه عظمتی ایستادند، آنها معرفت دارند به خدای تبارک و تعالی و می دانند چه کنند و مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته نه از این عارف های لفظی بخواهد این را شرح کند و شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است و محتاج به شرح است، چنانچه همه ادعیه ائمه علیهم السلام.
شما /در مناجات حضرت/ در دعای عرفه حضرت سیدالشهدا ملاحظه می کنید که چه مسائلی در آن هست و ما ازش غافل هستیم. ماه شعبان این خصوصیت را دارد که الان /ما در آستانه/ عید نوروز
ما در آستانه ولادت حضرت سیدالشهداست و دنبال او و ولادت حضرت مهدی علیه السلام که آن هم در 15 شعبان واقع شده است. بنابراین تقریباً باید ما بگوییم که یک حجتی است بر ما این دو ولادت و /این/ واقع شدن این روز شریف و این روز نوروز در یک همچو آستانه ای که این دو بزرگوار که هر دو /اقامه عدل/ برای اقامه عدل هستند. سیدالشهدا سلام الله علیه که همه عمرش را و همه زندگیش را برای رفع منکر و جلوگیری از حکومت ظلم و جلوگیری از مفاسدی که حکومت ها در دنیا ایجاد کردند، تمام عمرش را صرف این کرد و تمام زندگیش را صرف این کرد که این حکومت، حکومت جور بسته بشود و از بین برود. معروف در کار باشد، منکرات از بین بروند. حضرت صاحب سلام الله علیه و ارواحنا فداه هم که تشریف می آورند برای همین معناست. تمام انبیا که قیام کرده اند در عالم طبیعت - حالا معانی شان که، معارف غیبیه شان را خدا می داند ما نمی دانیم، اما در عالم طبیعت - وقتی زندگی اینها را می بینیم از اول مقابله ی با طاغوت بوده است. بنابراین معنا بوده و این باید سرمشق بشود از برای مسلمان ها، کسانی که واقعاً مسلمان هستند و واقعاً علاقه مند به اهل بیت عصمت هستند و به پیغمبر اسلام هستند و از هر مذهبی که هستند، علاقه مند به آن مذهبشان هستند، باید ببینند که صاحب مذهب چه کرده است. موسی بن عمران چه کرد، در زندگیش چه کرد، حضرت ابراهیم در زندگیش چه کرد، تمام اینها قیام کردند در مقابل جور، در مقابل ظلم، همه قیامشان این معنا بود. ما سرمشق باید بگیریم از اینها و ما باید قیام کنیم در مقابل ظلم. مسلمان باید در مقابل جورها، در مقابل ظلم ها، در مقابل منکرات قیام کنند، همان طوری که ملت شریف ایران بحمدالله قیام کرد و می شود گفت که این انقلاب که /در این آیه/ در این دعای شریف واقع شده است (یا مقلب القلوب) ، در جوان های ما واقع شده است. اینها الان برگشتند از یک حالی به حال دیگری و حال نویی پیدا کرده اند. و در این ماه که ماه شعبان است باید ما توجه به این معنا بکنیم که ما باید چه بکنیم، با این طاغوت ها باید چه بکنیم؟ باید همان طوری که سیدالشهدا سلام الله علیه تمام حیثیت خودش، جان خودش را و بچه هایش را، همه چیز را در صورتی که می دانست قضیه این طور می شود، کسی که فرمایشات ایشان را از وقتی که از مدینه بیرون آمدند و به مکه آمدند و از مکه آمدند بیرون حرف های ایشان را می شنود همه را، می بیند که ایشان متوجه بوده است که چه دارد می کند، این جور نبود که آمده است ببیند که، بلکه آمده بود حکومت هم می خواست بگیرد، اصلاً برای این معنا آمده بود و این یک فخری است و آنهایی که خیال می کنند که حضرت سیدالشهدا برای حکومت نیامده، خیر. اینها برای حکومت آمدند، برای این که باید حکومت دست مثل سیدالشهدا باشد، مثل کسانی که شیعه سیدالشهدا هستند باشد. اصل قیام انبیاء از اول تا آخر این بوده است. در طبیعت قیام انبیاء - قیام مسلحانه یا غیرمسلحانه - در مقابل همه کسانی که به جور داشتند مردم را از بین می بردند باشد.
و ما امروز مبتلای به این معنا هستیم، مسلمان ها مبتلای به این معنا هستند، مسلمان ها می بینند که این دولت های بزرگ، این قدرت های بزرگ و این کسانی که اذناب آنها هستند، کسانی که فرمانبر آنها هستند الان با مسلمین، با مردم، با مستضعفین، حتی با آن کسانی که مال خودشان است چه می کنند.
تمام اینها ظاهر می گویند که ما اقامه عدل می خواهیم بکنیم، اما چه عدلی؟ عدل امریکایی، عدل امریکایی یعنی چه؟ یعنی هر کس خاضع به من شد، آن یک چیزی است که ما /باید/ او را قبولش داریم، هر کس منافع مملکتش را به ما داد ما او را قبول داریم! از آن ور شوروی هم همین است، همه این قدرت های بزرگ این طوری هستند و ما باید در مقابل تمام اینها بایستیم، همان طوری که جوان های ما بحمدالله الان در جبهه ها این پیروزی ها را، این پیروزی های بزرگ را به دست آوردند، باید تا آخر این مطلب باشد، باید هیچ درش سستی نشود تا وقتی که انشاءالله علم را به دست صاحب علم بدهند. بنابراین عید نوروز ما، یک عید نوروزی است که در یک وقتی واقع شده است که حجت بر ماست و او این است که زندگی سیدالشهدا، زندگی حضرت صاحب سلام الله علیه، زندگی همه انبیاء عالم، همه انبیاء از اول، از آدم تا حالا همه شان این معنا بوده است که در مقابل جور حکومت عدل را می خواستند درست کنند /حکومت/ و مع الاسف به قدری به گوش ما خواندند، به قدری به گوش ملت ما خواندند، به گوش ملت های ضعیف خواندند که حکومت به شما چکار دارد، شما برو نمازت را بخوان، شما مسجدت را برو، همین! البته، ما اگر فقط مسجد برویم و دعا بکنیم و بعد هم دعا به عرض بکنم که آن بزرگان چه بکنیم، همه با ما خوب می شوند! اما وظیفه این است که ما برویم مسجد بنشینیم دعا بخوانیم یا وظیفه این است که ما باید قیام بکنیم؟ وظیفه این است که ما همه باید همه چیز خودمان را در راه اسلام فدا بکنیم، چنانچه اولیای ما این کار را کردند. و امروز شما می بینید که این صدام را که - بحمدالله - سیلی خورده است و الان محو این سیلی است، الان نمی فهمد دارد چه می کند. شما ببینید که این همه پیروزی ای که واقع شده، اصلاً این انکار می کند که این جا چیزی واقع شده، این نمی فهمد که فردا این خبرنگارها، این خارجی ها می آیند می روند آن جا می بینند چه خبر است. این یک همچو حیوانی است که مملکت خودش را، افراد خودش را، اشخاصی که مربوط به خودش هستند آنها را بمباران می کند، بمباران شیمیایی می کند که باید پاسدارهای ما به داد آنها برسند.
من باید تشکر کنم از این ملت، این ملت شریف خودمان و خصوصاً از این کسانی که در جبهه ها مشغول هستند یا پشت جبهه ها مشغول به این هستند که آنها را کمک کنند، ما باید تشکر کنیم از اینها و خصوصاً از این جوان هایی که همه چیزشان را در راه اسلام دادند. شما ملاحظه می کنید که اشخاصی می آیند این جا، همه چیزشان را کانه دادند، معذلک می گویند کاش که ما یک بچه کوچکی که داریم بزرگ بشود، برود جنگ بکند، اینها حجت بر ما هست، اینها حجت بر آن اشخاصی هست که تو خانه نشستند و نق می زنند، تو خانه نشستند و به مردم تزریق می کنند که نه، نروید جایی، خدا انشاءالله بیدار کند اینها را، خداوند انشاءالله اشخاصی را که مخالفت می کنند یا از روی عمد یا از روی - عرض می کنم - نفهمی مخالفت می کنند، اینها را بیدار کند و اینها را در این سال نو تجدید کند. و خداوند انشاءالله این اسرای ما را، این کسانی که محبوب ما هستند، محبوب ملت ما هستند، این معلولین را، این اسرا را و این تمام کسانی که در آن جا در بند هستند، همه اینها را خداوند انشاءالله آزاد کند و ما را هم به وظیفه خودمان آشنا کند. و ای کاش کسی می آمد و این ادعیه ائمه علیهم السلام
را ترجمه می کرد، این را شرح می کرد، این ادعیه خیلی محتاج به شرح است. و ما اگر این ادعیه را بتوانیم یک اشخاص عارفی، عارف صحیح، دلسوخته پیدا بشود که اینها را برای مردم تشریح بکند، همه چیز در اینها هست، در عین حالی که دعاست. شما ادعیه حضرت سجاد را می بینید، دعاست اما چه می کند در این دعا! هم معنویات هست، هم قضیه حکومت هست، همه چیز هست، هم از بین بردن حکومت ظلم است، چنانچه سیره همه ائمه علیهم السلام بر این بوده و ما به قدری در گوشمان خواندند که بابا بروید سراغ کارتان، کار نداشته باشید به حکومت، که حتی اشخاص که آگاه هم بودند، اینها هم بازی خورده بودند. من بعضی از اشخاصی که ازشان هیچ توقع نداشتم، در سابق چیز بودند، از همین امور چیزی بودند، داخل در این مسائل ما بودند، لکن معذلک، اینها می گفتند آخر ما چکار داریم به این کار، حالا آنها می خواهند این کار را بکنند، این کار آنهاست، ما کار دیگر داشته باشیم. این یک همچو چیزی بود که ما را بازی داده بودند و مردم الان باید بدانند که هر مطلبی را که این خارجی ها می گویند تمام مطالب این خارجی ها برای گول زدن ماهاست، گول زدن همه ماست. کسانی هم که تابع آنها هستند مطالبی می گویند، برای این است که ما را باز به دامن آنها بیندازند. و ما باید بیدار باشیم و هشیار باشیم و هیچ وقت لغزش پیدا نکنیم. خداوند انشاءالله این ملت را بیدار کند و بیدارتر. خداوند انشاءالله مردم ما را به سلامت، عزت برساند، به مقاصد خودشان، که آن مقصد، مقصد اسلام است و کوتاه کردن دست تمام کسانی که ظالم هستند. انشاءالله خداوند این عید را بر همه ما، بر همه مسلمین، بر همه مستضعفین مبارک کند.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیلهسین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.