0

صحیفه نور امام خمینی

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:صحیفه نور امام خمینی
شنبه 2 اردیبهشت 1396  11:16 PM

بیانات امام خمینی در جمع گروهی از طلاب حوزه علمیه مشهد

تاریخ: 1358/03/30

 

اصل حرکت روحانیت و سایر اقشار ملت، جایگزین نمودن اسلام به جای طاغوت است

بسم الله الرحمن الرحیم
من میل نداشتم که آقایان فضلا در این آفتاب گرم، در این خانه محقر با این هوای گرم زیر آفتاب، اینجا تشریف داشته باشند و گمان داشتم - که - و گفتم به بعضی آقایان که از آقایان بخواهند که در سالن مدرسه فیضیه تشریف داشته باشند تا من آنجا خدمتشان برسم لکن بعد مثل اینکه اینطور مقرر فرمودند آقایان که اینجا تشریف داشته باشید و من از اینکه شما الان در زحمت هستید، هم خواهران، هم برادران، هم علمای اعلام در زحمت هستید بسیار معذرت می خواهم و این زحمت را هم جزء خدمت های به امام زمان سلام الله علیه و به اسلام عزیز باید محسوب بدارید. مسائل زیاد است مطالبی که پیش خواهد آمد زیاد است لکن ما باید در مسائل، هر مسأله ای که پیش آمد و جلو پیش آمد آن مسأله را بررسی کنیم و در آن مسأله، فعالیت. تا کنون مسائل بزرگی را با همت همه قشرهای ملت و خصوصاً روحانیت عظیم الشأن پشت سر گذاشتیم و بحمدالله موفق شدید شما آقایان و ملت بزرگ و همه قشرها بر اینکه این خدمت بزرگ را به اسلام کردید و این اشخاصی که به اسلام خیانت کردند و بنای خیانت بزرگتر داشتند و کسانی که آنها را تأیید می کردند و بنای تأیید بیشتر داشتند، آنها را شکست مفتضح
دادید و رفتند و دست خیانتشان کوتاه شد، چنانچه دست چپاولی ابر قدرت ها هم کوتاه شد.
آنچه که پشت سر گذاشتیم، بحمدالله موفقیت آمیز بود لکن ما نباید به همین معنا قناعت کنیم و مسرور باشیم که مطالب تمام شده است. مطالب تمام نشده است و مسائل اصولی هم باقی مانده است برای اینکه اصل حرکت روحانیت و حرکت همه قشرهای ملت برای جانشین کردن اسلام در محل طاغوت بود.
البته برای مقدمه این جانشینی، اول باید طاغوت برود و رفت، حالا وقت این است که ما به جای آن طاغوت یک حکومت عدل اسلامی، یک حکومت انسانی، یک حکومت قرآنی به جای آن جایگزین کنیم و این حالا اول کار است. البته اصل تغییر رژیم و برقرار شدن جمهوری اسلامی الان هست یعنی اصل رژیم تغییر کرد و الان رسماً ایران جمهوری اسلامی است و همه هم شناختند ایران را

صحیفه نور جلد 7 صفحه 155

به این معنا لکن ما فقط این معنا را نمی خواهیم که جمهوری اسلامی رأیی باشد، لفظی باشد. مهم همه ما، همه شما و همه ملت و همه علمای اعلام این است که اسلام به همه ابعاد تحقق پیدا بکند به طوری که هر کس وارد این مملکت می شود، از سرحد که وارد شد آثار اسلام ببیند تا مرکز که آمد آثار اسلام، دانشگاه رفت اسلامی، وزارتخانه رفت اسلامی، ادارات دولتی رفت اسلامی، بازار آمد اسلامی، در کشاورزها و پیش کارگرها رفت اسلامی. آنکه مقصد ما هست این معنا هست، نه فقط رفتن چپاولگرها و ما راجع به این معنا در اول قدم هستیم و مسائل پشت سر است. بعضی مسائل الان آنوقت است که ما تمام همتمان را به آن مسأله بگماریم و با تمام قوا توجه بکنیم و بعضی مسائل بعد از این است و بعضی مسائل هم مسائل فرعی است که دنباله اینها باید تحقق پیدا بکند.
 

اظهار نظر در مورد قانون اسلام بر عهده اسلام شناس است نه روشنفکران خارجی!

آنکه الان محل ابتلاء همه ما هست این است که یک پیش نویسی از قانون اساسی شده است و این پیش نویس به معرض افکار عمومی گذاشته شده است، الان باید همه قشرها و شما روحانیون و همه روحانیون همه بلاد و همه روشنفکران اسلامی و همه متفکرین اسلامی، با دید اسلامی، برای جمهوری اسلامی، این قانون را بررسی کنند و نظر بدهند، این قانونی که پیش نویس شده است برای این است که همه نظر بدهند.
شما آقایان، شما علمای اعلام، شما متفکرین اسلامی، شما اشخاصی که علاقه به اسلام و علاقه به دیانت مقدسه اسلامی دارید و عقیده دارید به اینکه هیچ حکومتی مثل حکومت اسلام نیست و هیچ رژیمی مثل رژیم اسلامی نیست، باید نظر کنید به این قانون، یکی یکی موادش را، یک ماه مهلت دارید، یکی یکی موادش را در نظر بگیرید و هر چه به نظرتان رسید که برای اسلام مفید است و موافق با جمهوری اسلامی است و در این قانون ناقص است، در آن جهت تذکر بدهید و بنویسید و در روزنامه هائی که هست منتشر کنید. آقایان! ننشینید که دیگران قلم ها را بردارند و بررسی از قانون بکنند و به خیال خودشان، آنها را به خیال خودشان اصلاح بکنند. این حق، حق شماست. قانون اسلام را، اسلام شناس باید نظر بدهد. قانون اساسی جمهوری اسلام یعنی قانون اساسی اسلام. حق این مطلب با شماست، با علماء اعلام است، با مراجع عظام است، با همه روشنفکران اسلامی است، ننشینید تا اینکه روشنفکران خارجی، روشنفکرانی که به اسلام عقیده ندارند اظهار نظر بکنند و این حرف هائی که می نویسند، بنویسند. شماها قلم را بردارید، در همه مساجد، در همه مدارس، در همه کوچه و بازار، مسائلی را که به نظرتان می رسد باید در این قانون اساسی باشد طرح کنید. علماء طرح کنند و مردم دنباله، ننشینید دیگران برای شما تکلیف معین کنند. خودتان تکلیف را معین کنید، خودتان قانون را بررسی کنید، خودتان نظر بدهید، خودتان روزنامه ها را پر کنید از مقالات خودتان. ننشینید دیگران برای شما مقاله بنویسند و مسائلی طرح بکنند که یک وقت خدای نخواسته بر خلاف مسائل اسلامی و بر خلاف شؤون اسلام باشد. همه موظفیم، همه باید این کار را انجام بدهیم و نظر بدهیم و همه

صحیفه نور جلد 7 صفحه 156

حق نظر داریم و شما علماء اعلام بیشتر حق نظر دارید. آنهائی که اسلام را می شناسند، آنهائی که علاقه به اسلام دارند آنها بیشتر باید در این امر جدیت کنند و پیشقدم باشند.
 

لزوم جدیت ملت در انتخاب علماء مطلع برای تدوین قانون اساسی و تعیین سرنوشت

و بعد آن چیزی که بسیار مهم است، قضیه انتخاب اشخاصی است که باید نظر کنند به این قانون و باید بعد از اینکه همه رأی خودشان را دادند و همه مطالب خودشان را گفتند این عده 75 نفری مثلاً این عده بنشینند و این قانون اساسی را با آرائی که از همه می آید نگاه کنند و جرح و تعدیل کنند و بنویسند که بعد به رفراندم واقع بشود.
مهم این است که اشخاصی که برای بررسی این قانون تعیین می کند ملت، بفهمد چه اشخاصی باید تعیین کند. بفهمد که مسأله، مسأله اسلامی است، نه مسأله، مسأله غربی، نه مسأله مسأله شرقی، ما نمی خواهیم قانون اساسی غربی یا نمی خواهیم قانون اساسی شرقی را بررسی کنیم، ما می خواهیم قانون اساسی جمهوری اسلامی را بررسی کنیم و این لازم است که اشخاصی که انتخاب می کنند، مردم انتخاب می کنند، آقایان روحانیین پیشنهاد می کنند، مراجع پیشنهاد می کنند، اشخاصی را پیشنهاد کنند، مردم را پیشنهاد کنند که اینها علاقمند به اسلام باشند، اینها بدانند اسلام یعنی چه. در مجلسی که سابقاً با اینکه طاغوت آن مجلس را بر پا کرد، مجلس مؤسسانی که در زمان رضاخان در ایران تحقق پیدا کرد علمای اول، طراز اول علمای ایران در آن مجلس بودند البته آنوقت با سرنیزه بود لکن علمای درجه اول بودند. در این زمان هم بناست این قانون اساسی بررسی بشود و دست ظالم کوتاه شده است و مطلب به دست خود شما افتاده است، ملت علما را تعیین کنند، اختیار هست، الزامی نیست لکن پیشنهاد است، علمائی که اطلاع دارند از قانون اسلام، اطلاع دارند از مسائل روز، آنها را تعیین کنند و علماء هم ابا نکنند از رفتن در مجلس برای اینکه مجلس، مجلسی است که سرنوشت اسلام در آن تعیین می شود وقتی سرنوشت اسلام در یک مجلسی باید تعیین بشود حق علماست که بروند و این سرنوشت را به دست مبارک خودشان تعیین کنند.
پس مطلبی که الان مهم است دو مطلب است یکی بررسی از قانون اساسی که همه قشرها باید بررسی کنند و من توصیه می کنم که علمای اعلام بررسی کنند و نظر بدهند، بعد از این تعیین اشخاصی که باید بعد از رأی، بعد از اینکه مردم آراء خودشان را گفتند و طرح های خودشان را دادند آن اشخاصی که باید تعیین بشود و مردم تعیین می خواهند بکنند برای بررسی کردن همه آراء این اشخاص، ملت ما بداند که باید این اشخاص، اشخاصی باشند که علاقه به اسلام داشته باشند، طرح ما این است لکن ملت مختار است. طرح ما این است که برای اسلام باید اسلام شناس، کسی که اسلام را می داند چه است، کسی که مصالح اسلام را می داند چه است، کسی که علاقه به اسلام دارد، کسی که علاقه به قرآن مجید دارد، کسی که علاقه به کشور اسلامی دارد، یک همچو اشخاصی را تعیین کنند و ما انشاءالله تعالی باز هم راجع به اوصاف این اشخاص، راجع به اشخاصی که وصفشان چه باشد باز هم خواهیم

صحیفه نور جلد 7 صفحه 157

گفت و نوشت.
و خداوند همه ما را و همه شما را موفق کند که خدمت کنیم به این جامعه و خدمت کنیم به اسلام و اسلام را به آنطوری که دلخواه اسلام است در خارج محقق کنیم و من از همه شما تشکر می کنم و از همه علمای بزرگ مشهد، آیت الله (اشاره به یکی از حضار) ، همه آیات عظام را که الان در اینجا تشریف دارند و همه علمای اعلام که اظهار تفقد می کنند به من و همه خطبا و همه اعاظم از فظلای مشهد مقدس که در سنگر جلو هست راجع به مسائل دینی، من از همه شما تشکر می کنم و دعاگوی همه شما و خدمتگزار همه شما هستم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها