0

صحیفه نور امام خمینی

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:صحیفه نور امام خمینی
شنبه 2 اردیبهشت 1396  9:46 PM

مصاحبه امام خمینی با دکتر جیم کوکلر رفت استاد دانشگاه روتکرز آمریکا

تاریخ: 1357/10/07

 

مصاحبه امام خمینی با دکتر جیم کوکلر رفت استاد دانشگاه روتکرز آمریکا

سؤال: جوشش مذهبی در ایران، مجلس را مجبور ساخته است که لایحه هائی را به مجلس ببرند که حقوق زنان را محدود کنند، مثلاً پایین آوردن سن ازدواج به 15 سالگی، ممنوعیت زنان از شرکت در ارتش و اعلام کردن سقط جنین به عنوان یک جنایت (نقل از نیویورک تایمز 17 دسامبر) آیا شما چنین قوانینی را تائید می کنید؟
جواب: در مورد ازدواج، اسلام آزادی در انتخاب شوهر را به زن داده است، هر زنی می تواند هر شوهری را که مایل باشد اختیار نماید (البته در چهار چوب قوانین اسلام) . اسلام با سقط جنین مخالف است و آنرا حرام می داند. زنان همانطور که قبلاً گفتم، می توانند در ارتش باشند. آنچه اسلام با آن مخالف است و آن را حرام می داند فساد است، چه از طرف زن باشد و چه از طرف مرد فرقی نمی کند. این افرادی را که شما به عنوان حقوقدان می دانید، همیشه زنان ما را گمراه کرده اند. امروز زنان آزاده ما زندان ها را پرکرده اند و این حقوقدانان همیشه پای جنایت شاه را امضاء کرده اند، کدام یک از این دو آزادند و آزاده؟
سؤال: در جامعه ایران چه تغییراتی را شما در موقعیت زن، مورد نیاز حس می کنید و به نظر شما دولت اسلامی چگونه شرایط زنان را تغییر خواهد داد، مثل اشتغال به کارهای دولتی و کار کردن به عنوان حرفه های مختلف مانند پزشکی، مهندسی و غیره و نیز شرایطی چون طلاق، سقط جنین، حق مسافرت و پوشیدن اجباری چادر؟
جواب: تبلیغات سوء شاه و کسانی که با پول شاه خریده شده اند چنان موضوع آزادی زن را برای مردم مشتبه کرده اند که خیال می کنند اسلام آمده است که فقط زن را خانه نشین کند. چرا با درس خواندن زن مخالف باشیم؟ چرا با کار کردن او مخالف باشیم؟ چرا زن نتواند کارهای دولتی انجام دهد؟ چرا با مسافرت کردن زن مخالفت کنیم؟ زن چون مرد در تمام اینها آزاد است، زن هرگز با مرد فرقی ندارد. آری در اسلام زن باید حجاب داشته باشد ولی لازم نیست که چادر باشد بلکه زن می تواند هر لباسی را که حجابش را بوجود آورد اختیار کند. ما

صحیفه نور جلد 4 صفحه 104

نمی توانیم و اسلام نمی خواهد که زن به عنوان یک شئی و یک عروسک در دست ما باشد، اسلام می خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمی دهیم که زنان فقط شئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند. اسلام سقط جنین را حرام می داند و در ضمن عقد و ازدواج زن می تواند حق طلاق را برای خودش بوجود آورد. احترام و آزادی که اسلام به زن داده است، هیچ قانونی و مکتبی نداده است.
سؤال: برنامه صنعتی کردن و نوسازی ایران تحت یک حکومت اسلامی چه خواهد بود؟ تکنولوژی خود را از چه منبعی تهیه خواهید کرد؟ چگونه متخصصین و دانشمندان خود را تربیت کرده و آموزش خواهید داد؟
جواب: ما در برنامه صنعتی کردن مملکت هرگز چون امروز سراغ مونتاژ نمی رویم، ما در ایران صنایع (مادر) ایجاد خواهیم کرد و نوسازی را به بهترین وجه انجام خواهیم داد، البته توقع نباید داشت که این کارها به محض رفتن شاه صورت گیرد زیرا شاه ایران را به طور کلی خراب کرده است و ایران به صورت یک کشور جنگزده درآمده است لذا برای ترمیم خرابی ها و ایجاد صنایع اصیل احتیاج به مدت است. ما نیازهای تکنولوژی خود را از هر منبعی که مفیدتر برای کشورمان باشد، تامین خواهیم کرد. ما از جهت متخصص کارآزموده بسیار غنی هستیم، هزاران کارشناس ایرانی در رشته های گوناگون علمی در کشورهای خارجی هستند، اینها به دلیل ظلم و ستم شاه و فقدان برنامه صنعتی علمی اصیل مجبور به ترک مملکت و کار برای موسسات خارجی شده اند و با رفتن شاه اکثر اینها به ایران برخواهند گشت.
سؤال: اگر شما روابط خود را با اسرائیل به عنوان کشوری که به مردم ظلم می کند، قطع کنید، آیا فکر نمی کنید شما به همان دلیل روابط خود را با بعضی از دول غرب نیز قطع کنید؟
جواب: ما با هر کشوری که بخواهد ظلم کند مخالفیم، حال این کشور چه در غرب باشد و چه در شرق. اسرائیل حقوق مردم عرب را غصب کرده است، با او مخالفت خواهیم کرد. اسرائیل بزرگترین حامی شاه می باشد و مسئوول تبلیغات ساواک می باشد و اسرائیل بدین ترتیب شریک درجنایات ساواک و شاه می باشد.
سؤال: نظر شما راجع به گروه مسلح چریکی مثل سازمان مجاهدین و دیگر سازمانهای (مثل چریک فدائی خلق) چیست؟ آیا وقت آن رسیده است که بر علیه شاه، ساواک و ارتش

صحیفه نور جلد 4 صفحه 105

اسلحه به دست گیرند؟
جواب: ما امیدواریم که با مبارزاتمان به همین صورتی که هست، شاه را شکست دهیم ولی اگر شاه به جنایات خود ادامه دهد، جنگ مسلحانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
سؤال: شما تهدید کرده اید که عرضه نفت را به کشورهایی که حمایت خود را از شاه ادامه دهند، قطع خواهید کرد، آیا این تهدید شامل دورانی است که شاه بر اریکه قدرت است یا بعد از آن را هم شامل خواهد شد؟
جواب: رفراندم تاسوعا و عاشورا برای چندمین بار ثابت کرد که شاه از سلطنت مخلوع است و از آن روز به بعد اگر دولتی از شاه حمایت کند، تا رئیس آن دولت سرکار است نفت را قطع و تمام قراردادهائی که بعد از این دو روز امضا شده است تا رفتن شاه بی اعتبار می دانیم ولی قراردادهائی که قبل از این دو روز با رژیم منعقد شده اند آنها را بررسی می کنیم، آنچه را مضر به حال ملت و مصالح مملکت ندانیم می پذیریم و گرنه رد می کنیم.
سؤال: گفته شده است که اصلاحات ارضی شاه، روحانیونی را که دومین طبقه زمینداران بزرگ را تشکیل می داده اند (نیویورک تایمز 11 دسامبر) صدمه زده است و این یکی از دلایلی است که شما با شاه مخالفت می کنید، آیا این مطلب صحیح است؟ پیش از سال 1962 چند درصد از زمین زراعتی را افراد مذهبی اداره می کرده اند؟ آیا پس از رفتن شاه، عوامل مذهبی دوباره اداره زمین ها را به عهده خواهند گرفت؟ کشاورزی دولتی که مورد تائید شما باشد چه خواهد بود؟ آیا مکانیزه کردن کشاورزی جایگزین کار یدی خواهد شد؟ در این صورت، این ماشین کشاورزی از کجا تهیه خواهد شد؟
جواب: به طور کلی هیچ یک از روحانیون مخالف شاه از زمینداران بزرگ نمی باشند تا اصلاحات ارضی شامل زمین آنها بشود و من هم اعلام کرده ام که چون زمینداران بزرگ مالیات اسلامی خود را نپرداخته اند، ما زمین ها را از رعایا پس نخواهیم گرفت و مخالفت من و سایر روحانیون با شاه هرگز بدین خاطر نبوده است و این هم از تبلیغات سوء شاه است که دیگر رنگ خود را باخته است. ما کشاورزی خود را مکانیزه خواهیم کرد و دولت اسلامی موظف است که آنچه را زارعین احتیاج دارند، به بهترین وجه در اختیار آنان بگذارد. اگر کشاورزی صحیح در ایران بوجود آید، ما در آینده یکی از صادر کنندگان مواد غذائی خواهیم بود. ما قبل از اصلاحات ارضی ساخته آمریکا که ایران را در بست در اختیار

صحیفه نور جلد 4 صفحه 106

آمریکا قرار داد، یکی از صادرکنندگان مواد غذائی بودیم ایران یکی از کشورهای نادری است که اگر اصول صحیح کشاورزی در آن پیاده شود، یکی دو استان آن اکثر مواد غذائی ایران را تامین خواهد کرد و مابقی را می توانیم صادر کنیم ولی امروز ایران بیشتر مواد غذائیش را از خارج می آورد. برای مکانیزه کردن کشاورزی، ماشین های کشاورزی را از کشورهائی می آوریم که از نظر قیمت ارزانتر و از نظر جنس با دوامتر و محکمتر باشد. در حکومت اسلامی، ایران استقلال اقتصادی خودش را حفظ خواهد نمود.
سؤال: آیا ایالات متحده اکنون در ایران در حال جنگ است؟ آیا شما انتظار دارید که قوای آمریکا و شوروی در ایران مداخله کنند؟
جواب: ما تقریبا در ایران با آمریکا می جنگیم. آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد بفهمد که ملتی قیام کرده است و شاه را نمی خواهد. چرا با حفظ شاه، کینه مردم ایران را به خودش افزایش می دهد؟ ما هرگز موافق مداخله آمریکا و شوروی نیستیم. شوروی نیز چون آمریکا همیشه از شاه پشتیبانی کرده است و ما هرگز اجازه هیچ گونه مداخله ای را به او نمی دهیم. مداخله نظامی خارجی ها در ایران بسیار بعید به نظر می رسد.
سؤال: دولتین فرانسه و آمریکا هر دو به شما اخطار کرده اند که از صحبت درباره امور ایران خودداری کنید و شما را متهم کرده اند که ایران را به خشونت فرا خوانده اید و شما را تهدید کرده اند که از کشورشان اخراج می کنند اگر شما چنین فراخوانی ها را ادامه بدهید. ارزیابی شما از این تهدیدها چیست؟
جواب: آمریکا چنین حقی را ندارد که اخطاریه بدهد و در کار ایران و یا فرانسه دخالت کند. من قصد دارم تا آخرین نفس علیه دیکتاتوری شاه به مبارزاتم ادامه بدهم و یک لحظه هم دست از این کار برنخواهم داشت.
سؤال: شما و آقای کارتر بیانات تندی نسبت به هم داشته اید، شما وی را به عنوان بزرگترین خطاکار حقوق بشر خوانده اید (لوموند 17 اکتبر 1978) و وی شما را محکوم کرده است که بیانات کنترل نشده ای از یک کشور خارجی صادر می کنید که خشونت و حمام خون را در ایران تشویق می کند، این چیزی است که واقعاً قابل تعمق است و وی امیدوار است که شما این بیانات را پس از گذشتن از این موسم حرام (محرم - دسامبر) متوقف کنید (نقل از مصاحبه مطبوعاتی کارتر 13 دسامبر) روابط شما و پرزیدنت کارتر را چگونه ارزیابی می کنید؟

صحیفه نور جلد 4 صفحه 107


روابط خود را با ملت آمریکا چگونه ارزیابی می کنید؟
جواب: آیا کارتر واقعاً مدافع حقوق بشر است یا این شعاری است که برای انتخاب شدن برای رئیس جمهوری آمریکا مطرح کرده است؟ و یا شعاری است علیه چند زندانی شوروی؟ آیا او مدافع حقوق بشر است؟ حال آنکه در ایران، شاه دست نشانده خائن او حمام خون به راه انداخته است و او شاه را پشتیبانی می کند، آیا کشتار بیحد و حصر شاه را در سراسر ایران نمی بیند و نمی داند؟ لابد آقای کارتر پشتیبانی از این جنایتکاران تاریخ را که روی جلادان تاریخ را سفید کرده است، دفاع از حقوق بشر می دانند. کارتر چندی پیش گفت که منافع آمریکا بر حقوق بشر مقدم است و ما که می گوئیم این خونریزی ها نباشد و شاه برود تا مردم سرنوشت خویش را به دست بگیرند حمام خون درست کرده ایم؟ قضاوت آن با مردم جهان است. آیا وقت آن نرسیده است تا کارتر دست از حمایت شاه بکشد و بیش از این دستش رابه خون مردم بیگناه و بی پناه ایران آلوده نکند؟ من هیچ گونه رابطه ای با آقای کارتر ندارم و اصولاً با هیچ رئیس جمهور و یا رئیس دولتی رابطه ندارم. من از مردم آمریکا می خواهم که هر چه زودتر به نفع مردم مظلوم ایران اقدام کنند و از آقای کارتر و دولت آمریکا بخواهند تا از شاه پشتیبانی نکنند و افکار عمومی جهان را علیه مردم آمریکا نشورانند. پشتیبانی دولت آمریکا از رژیم شاه بالمال به مصلحت مردم آمریکا نخواهد بود.
سؤال: آیا تجربه خاصی در زندگی شما وجود داشت که شما به واسطه آن در صحنه سیاست داخل شدید و تمایل به قبول رهبری پیدا کردید؟ آیا به عنوان سمبل مردم ایران بودن، احساس نمی کنید بار سنگینی بر دوش شما می گذارد؟
جواب: شما چون دین را از سیاست جدا می دانید خیال می کنید که وقتی یک عالم دینی وارد مسائل سیاسی می شود، شغل اصلیش را رها کرده و کار جدیدی را شروع کرده است و حال اینکه دین اسلام دارای مسائل عبادی و سیاسی است و مسائل سیاسی آن بیش از مسائل عبادی آن است. من جنایات شاه را در طول سلطنت دنبال می کردم تا وقتی رسید که می بایست بر علیه او آشکارا قیام کنم و مبارزات خود را بیش از 15 سال پیش آغاز کرده و همیشه خواست مردم را که واژگونی دودمان پهلوی و برچیدن نظام شاهنشاهی و استقرار یک حکومت اسلامی است بدون هیچ گونه تردیدی اعلام نمودم و این قهری است که مردم چون خواست خود را در من می دیدند به من رو آوردند.
سؤال: نظر حضرتعالی نسبت به جبهه ملی چیست؟

صحیفه نور جلد 4 صفحه 108


جواب: من نظر مثبتی ندارم و نفی اش هم نکرده ام.
سؤال: نظر حضرتعالی نسبت به کوششی که بختیار برای تشکیل دولت می کند، چیست؟
جواب: نظر من این است که بختیار هم توفیق پیدا نخواهد کرد.
سؤال: ولو اینکه موقتا هم باشد، شما تائیدش نخواهید کرد؟
جواب: خیر.
سؤال: آیا احتمال این مطلب وجود دارد که اتحادی بین مذهبی ها و نظامیان برای سرنگونی او بوجود بیاید؟
جواب: احتمال هست ولی نمی دانم تحقق پیدا کرده است یا خیر. ولی آخر نظامیان به ما می پیوندند.
سؤال: در یک حکومت اسلامی آیا کسانی که انتخاب می شوند رهبران مذهبی خواهند بود؟ یا هر کسی در هر حال انتخاب می شود صرفنظر از این که وابستگی های مذهبی یا سیاسی اش چه باشد؟
جواب: اشخاص باید امین و مذهبی باشند و یا وجهه های مسلمی که مذهبی هستند. اما غیر مسلمین، اقلیت های مذهبی، آنها علیحده خودشان آراء دارند و همانطور طبق آراء خود تعیین خواهند کرد.
سؤال: آیا برای بهایی ها در حکومت آینده آزادی های سیاسی و مذهبی وجود دارد؟
جواب: آزادی برای افرادی که مضر به حال مملکت هستند، داده نخواهد شد.

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها