پاسخ به:صحیفه نور امام خمینی
شنبه 2 اردیبهشت 1396 9:40 PM
تاریخ: 1357/08/19
سؤال: حضرت آیت الله لطفاً درباره آن قسمت از قانون اساسی 1906 که طبق نظرتان باید تغییر پیدا کند و جمهوری اسلامی بوجود آید، توضیحاتی بفرمائید.
جواب: قانون اساسی دو مرحله داشته است:
1- مرحله پیش از کودتای رضاخان، در آن وقت طوری بوده است که ایرانی ها و مسلمین نمی توانسته اند طرح حکومت اسلامی را بدهند، از این جهت برای تقلیل ظلم استبدادهای قاجار و پیش از قاجار بر این شدند که قوانین وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآید. در عین حال در قوانین پیش بینی این مسائل شده است. تمام مسائلی را که الان ما مطرح می کنیم می توانیم به متمم قانون اساسی استناد کنیم. این یک مرحله است از قانون اساسی.
2- مرحله ای بود که پس از کودتای رضاشاه انجام گرفت و به قانون اساسی اضافه شد. در آنوقت رضاشاه کودتا کرد و به دنبال او قضایائی واقع شد و بالاخره به این منتهی گردید که رضاشاه با قدرت سرنیزه و قلدری قانون اساسی را تغییر دهد و یک مجلس موسسان با زور و قلدری تاسیس کرد و ملت به هیچ وجه با او موافق نبود. در مجلسی که ملت هیچ گونه دخالتی در آن نداشت، موادی از قانون اساسی را تغییر داد، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت پهلوی را تصویب نمود. بنابراین، قانون اساسی در مرحله اول با حفظ متمم آن، برای همین مسائلی که ما طرح کرده ایم می تواند مستند ما باشد. در مرحله دوم، مسأله سلطنت رضا شاه و سلسله پهلوی اصلاً قانونیت نداشته و این سلسله بر خلاف قانون اساسی بر این مملکت تحمیل شده است. رضاشاه را انگلیسی ها بر ما تحمیل کردند و بعد هم که متفقین به ایران آمدند محمدرضا شاه را تحمیل نمودند.
سؤال: حضرت آیت الله! شما در برنامه های خودتان و برای حل مشکلات اقتصادی، گویا نظر داده اید که می خواهید بانک ها را ببندید، آیا در شرایط کنونی در این دوران از وضع اقتصادی ممکن است ما بانک ها را ببندیم؟
جواب: چنین مسأله ای اصلاً نبوده است، بنابراین سؤال شما اساسی ندارد.
سؤال: حضرت آیت الله! از چندی پیش شاه نسبت به بعضی از مخالفین خود نظر مساعدی را نشان داده است، چرا شما نظر موافق شاه را رد کرده اید؟ و همین طور می پرسند که شما با آقایان مهندس بازرگان و دکتر سنجابی در اینجا ملاقات هائی داشته و مذاکراتی کرده اید، نتیجه مذاکرات چه بوده است؟
جواب: اما مسائلی که شاه همیشه طرح می کند و به صورت های مختلف در می آورد، تمام اینها برای فریب ملت است. ملت که اکنون رشد پیدا کرده و خیانت ها و جنایت هائی که در این 50 سال در ایران شده ملاحظه کرده است، خدعه ها را نمی پذیرد و اینکه ما نپذیرفتیم، برای اینکه ملت نمی پذیرد ما هم نمی پذیریم و تمام اینها خدعه است. شاه می خواهد با این خدعه ها بر تخت سلطنت مستقر شود و بعد از چندی کارهای خود را و بلکه بدتر از آن را شروع کند. و اما مذاکرات با آقایان بازرگان و سنجابی، بله اینها آمدند و من مسائل ایران را و مصالح ملت را به آنان گفته ام و آنان هم مخالفتی ابراز نداشتند.
سؤال: حضرت آیت الله! چندی است که اقلیت های مذهبی مثل یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان احساس ترس و ناراحتی می کنند، وضعیت آینده آنها را در یک حکومت اسلامی چگونه می بینید و چه نظری دارید؟ بخصوص که در کشورهای غربی اینگونه برخوردها را با اقلیت ها به عنوان یک نوع نژادپرستی تلقی می کنند.
جواب: تمام مطالبی که اخیراً پخش شده تبلیغاتی است که شاه بر ضد این نهضت به راه انداخته است. اسلام نسبت به این اقلیت ها احترام قائل است و این شاه است که می خواهد با این حرف ها نهضت ما را آلوده کند. باید غرب متوجه باشد که اسلام نسبت به اقلیت های مذهبی بسیار با احترام رفتار می کند. من بارها گفته ام که آنان در ایران آزادانه مراسم خود را انجام می دهند و ما موظفیم از آنان نگهداری نمائیم.
سؤال: نظر حضرت آیت الله در مورد روی کار آمدن دولت نظامی جدید و دستگیری هویدا نخست وزیر اسبق و همچنین تصمیمی که نخست وزیر ازهاری در مورد ثروت خاندان پهلوی اعلام کرده است، چیست؟
جواب: تمام اینها تشبثاتی است که هیچ کدام ارزش و واقعیت ندارد. هویدا از شرکاء شاه و یک
شریک ضعیفی بود که در خیانت ها با شاه شرکت داشت و شاه ظاهراً هویدا را برای نجات خودش دستگیر کرده است. غرض این است ملت را فریب دهد که می خواهد اصلاحات کند، چنانچه قضیه ثروت خاندان پهلوی و اینکه می خواهند تعدیلی بکنند، بیش از فریب هیچ نیست. اول باید از خود شاه سؤال کنند و او را در مورد اینهمه ثروتی که از ایران خارج کرده و در بانک های خارجی همه را متمرکز نموده است محاکمه نمایند و بعد خاندانش را. او و خاندان او جنایاتی را که مرتکب شده اند قابل کنترل نیست و اینها هم نمی خواهند کاری بکنند، اینها می خواهند فریب دهند.
اما دولت نظامی هم که صورت دیگری از شاه است، صورت قلدری شاه است، این هم نهضت را و ناآرامی مردم را تشدید کرده و می کند. از ایران هم این چنین گزارش رسیده است.
سؤال: آیا حضرت آیت الله خیال دارند پس از پیروزی انقلاب و بازگشت به ایران در رأس حکومت قرار بگیرند و مسؤولیت رسمی در دولت جدید بپذیرند یا خیر؟
جواب: خیر، ما مسؤولیت هدایت را داریم، اشتغال به کارهای دیگر خیر.
سؤال: به نظر حضرت آیت الله چه چیزی در ایران باید عوض شود و برنامه سیاسی شما چیست؟
جواب: تمام خرابکاری های محمدرضا شاه باید اصلاح شود. قراردادهائی که بر ضرر ملت است، پیش ملت اعتبار ندارد. برنامه سیاسی ما ابتدا آزادی، دموکراسی حقیقی و استقلال به تمام معنی و قطع ایادی دولت هایی که تصرفاتی در داخل مملکت کرده اند می باشد.
سؤال: حضرت آیت الله! سیاستی را که شما در آینده در قبال دولت آلمان خواهید داشت، چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا به نظر شما سیاست کنونی که بین ایران و آلمان هست تغییر پیدا خواهد کرد؟
جواب: آلمان هم مثل سایر کشورهاست و هر قراردادی با آلمان اگر به ضرر ملت ما باشد اعتبار ندارد و ما با آلمان و سایر کشورها با احترام متقابل عمل می کنیم و اجازه ظلم به آنها نمی دهیم، چنانچه به آنها ظلم نخواهیم کرد.
سؤال: اینها اصرار دارند که در مورد 14 هزار آلمانی که می گویند در ایران وجود دارند، شما در آینده
با آنها چه کار خواهید کرد؟
جواب: اگر آنها به کارهای عادی خودشان بپردازند و یا در خدمت دولت، طوری که مصلحت ایران است عمل کنند مجازند که در ایران بمانند.
سؤال: حضرت آیت الله! فرموده اید که نظام آینده ایران یک جمهوری اسلامی است، نقش سایر احزاب سیاسی مخالف شاه که غیر اسلامی هستند، در این جمهوری چه خواهد بود؟
جواب: فعالیت های احزاب اگر چنانچه مضر نباشند آزاد است.
سؤال: تاثیر استقرار یک جمهوری اسلامی موفق را در ایران بر روی مناطق مسلمان نشین روسیه شوروی چگونه می بینید؟ آیا به نظر حضرتعالی دلیل مخالفت روس ها با جنبش اسلامی به خاطر نگرانی آنها از تاثیرات یک جنبش موفق در ایران بر روی مناطق مسلمان نشین نیست؟
جواب: درست نمی شود پیش بینی کرد که چه تاثیری دارد لکن مخالفت شوروی با نهضت ما و موافقت با شاه بدین جهت است که می خواهد در ایران دست و نفوذ داشته باشد و در امور داخلی ما دخالت کند. حکومت اسلامی نه به او و نه به دولت های دیگر اجنبی چنین اجازه ای نخواهد داد.
سؤال: به نظر حضرتعالی در صورت ادامه مبارزات کنونی، نقش ارتش و آینده ارتش چگونه خواهد بود؟ آیا حضرتعالی تصور می فرمائید که با شیوه های کنونی مبارزه، جنبش موفق شود، یا اینکه امکان دارد مجبور باشید شیوه های دیگری را هم اتخاذ کنید؟
جواب: ما امید این را داریم که با همین شیوه حاضر، نهضت موفق شود. همچنین امید این را داریم که ارتش به خود آمده و به ملت بپیوندند و اگر چنانچه از این شیوه مایوس شدیم ممکن است راجع به شیوه فعالیت نهضت تجدید نظر کنیم.
ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیلهسین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.