0

صحیفه نور امام خمینی

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:صحیفه نور امام خمینی
شنبه 2 اردیبهشت 1396  9:34 PM

مصاحبه امام خمینی با خبرنگار مصری

تاریخ: 1357/08/21

 

مصاحبه امام خمینی با خبرنگار مصری

سؤال: چگونگی شروع جنبش اسلامی و خواست های اساسی این جنبش را توضیح دهید، جنبش اخیر چگونه شروع شده و چرا؟
جواب: فکر حکومت اسلامی، اینکه باید اسلام حکومت کند و نه غیر اسلام، یک فکری نیست که تازگی داشته باشد. در ابتداء اسلام، برنامه اسلام این بوده است که حکومت الهی همه جا باشد. نهایت اینکه، غفلت مسلمین از مصالح خودشان و اخیرا هم دست های استعمار از چند صد سال پیش به این طرف موجب شد که حتی طرح همچون آرمانی نشود. جنبش اسلامی اخیر بیش از 15 سال است که به رهبری علمای ایران با مخالفت با طرح های شاه شروع شده است، طرح هایی که مخالف اسلام و ایران بوده و دنباله خیانت های گذشته او نیز بود. مردم از علما طرفداری کردند. اختلافات زیاد واقع شد که این مطلبی است طولانی.
آنچه تقریباً در این یک سال واقع شد، اینکه کم کم خواسته های ملت به صورت طرحی درآمد و منتهی به این شد که همان خواست های صدر اسلام بایستی طرحش ریخته شود و در این طرح نه فقط ایران از زیر بار استعمار و ظلم بیرون می رود، بلکه سرمشقی باشد برای همه کشورهای اسلامی، چه ایران و چه سایر کشورهائی که زیر فشار و استبداد هستند. نظر ما که ملت هم با آن موافق است این است که پس از از بین رفتن حکومت قلدری و خلاف اسلامی شاه، یک دولت اسلامی و یک جمهوری اسلامی متکی به قوانین اسلامی و آراء مردم که اکثریت قریب به اتفاق مسلم هستند، در ایران مستقر بشود و احکام اسلام آنطور که هست اجرا گردد و همه مطالب ایران و نظام آن بر طبق خواست های اسلامی جریان پیدا کند.
سؤال: به نظر حضرت آیت الله، کیفیت و ماهیت حکومت اسلامی که مطرح فرموده اید چیست؟ و وجه تمایزش با آن اسلامی که در قانون اساسی منظور شده است چیست؟ آیا در طرح مسأله حکومت اسلامی، بیشتر نظر به مسائل اجتماعی اسلام است یا مسائل سیاسی اسلام؟ آیا منظور از اجرای دقیق احکام اسلام این است که فی المثل دست دزد را از این به بعد قطع کنید؟ چگونه برداشتی دارید؟

صحیفه نور جلد 3 صفحه 117


جواب: مطلب مورد نظر این است که نظامی که مخالف نظام اسلام است، در همه چیز، هم فرهنگش برخلاف اسلام است، هم ارتشش و هم اقتصادش و هم سیاستش، بایستی منقلب شود و نظام اسلامی تحقق پیدا کند. پس از اینکه نظام اسلامی تحقق پیدا کرد، آنوقت مجلس هست، آراء وکلاء مجلس هست، تمام اینها هست. ما می خواهیم همه احکام اسلامی را جاری کنیم و عملا ثابت خواهیم کرد که احکام اسلام مترقی است و بهتر از این است که دزد را ببرند و دزد بیرون بیاورند.
سؤال: می خواهیم بفهمیم درباره بعضی ها که می گویند حضرت آیت الله برنامه واضحی ندارند و آنچه که طرح می کنند یک سری شعار است و شاید اختلافات شخصی بین شاه و ایشان است، می خواهم درباره تمام اینها صحبت بفرمائید، آیا اختلاف شخصی وجود دارد؟ چرا یک برنامه اقتصادی واضحی ندارید؟
جواب: اما برنامه، خیال می کنند برنامه در کار نیست، خیر، برنامه هست، اسلام برنامه دارد، ما خودمان هم برنامه داریم لکن برنامه اسلام است و مترقی و بهتر از برنامه هائی است که به دست استعمارگران پیاده شده است. اما اینکه اختلاف شخصی در کار باشد، ابدا من اختلاف شخصی با کسی ندارم، اگر اختلاف شخصی می بود، ممکن بود من بگذرم و می گذشتم. اختلاف، اختلاف اسلامی است و این شخص با مصالح اسلام و مصالح کشور مسلمین مخالفت و خیانت کرده است و بنابراین مسأله چیزی نیست که کسی بتواند از آن بگذرد.
سؤال: آیا شما برنامه اقتصادی معینی دارید؟ من پاسخ خصومت شخصی را فهمیدم و لیکن آیا حضرتعالی برنامه واضح و مشخصی دارید؟
جواب: بلی، برنامه مشخص و واضحی داریم. برنامه اسلام مشخص و واضح است.
سؤال: آیا ما می توانیم خطوط اصلی آن را بفهمیم؟
جواب: فعلا خیر، باید بروید مطالعه کنید و خطوط اصلی را دریابید. در آینده، ما تمام خطوط سیاسی، اقتصادی و فرهنگ خود را بیان می کنیم.
سؤال: اگر چنانچه ارتش همواره در تأیید شاه باقی بماند، آیا حضرتعالی وسیله دیگری برای رسیدن

صحیفه نور جلد 3 صفحه 118

به اهدافتان دارید؟
جواب: وسائلی چون وسائل نظامی که شاه به آن متوسل شده است، دیگر تاثیری ندارد، اینها شکست خورده و نمی توانند کاری انجام دهند و این ملت را خاموش کنند و قهراً خودشان تسلیم خواهند شد اما اگر شاه پافشاری کند ما شیوه های مبارزاتی را متناسب با آن تغییر خواهیم داد.
سؤال: نسبت به مسائل اقتصادی و اینکه شاید برنامه نباشد، حضرتعالی درخواست بیرون رفتن شاه را از سلطنت خواستارید، آیا اگر شاه سلطنت را رها کرد و اوضاع اقتصادی به همین شکل باقی بماند، آیا وضع عوض شده است؟
جواب: نه، اوضاع اقتصادی عوض خواهد شد و یک اقتصاد صحیح و سالم ما عرضه می کنیم و الان اینها اقتصاد ما را ورشکست کرده و از بین برده اند. اینها خرج هایی کرده اند که خلاف مصلحت بوده است، دزدی هایی کرده اند که خیانت بوده است و برای حفظ خود به اشخاصی پول هائی بسیار گزاف داده است و ما تمام اینها را از بین می بریم و اطمینان داریم که دیگر اقتصاد عقب مانده نخواهیم داشت و به نیازهای مردم محروممان جواب مثبت خواهیم داد.
سؤال: چرا حضرتعالی نیروهای سیاسی مخالف دیگر را از همکاری با خود در مبارزه برای رسیدن به هدف هایتان دور می کنید؟ مثل کمونیست ها که همان هدف را دارند.
جواب: نه، ما نمی توانیم کمونیست ها را بپذیریم برای اینکه خطر آنان برای کشور ما کمتر از خطر شاه نیست، ما آنها را نمی توانیم بپذیریم.
سؤال: راجع به کشورهای عربی، آیا از بعضی از آنها حق پناهندگی سیاسی در خواست کرده اید و موضع آنها چیست؟ انتقادات شما نسبت به عراق چیست؟ و بودن شما در عراق؟ برداشت شما از موضع گیری حکومت فرانسه نسبت به بودن شما در پاریس چیست؟
جواب: اما نظر من نسبت به دول عربی نظر خوبی نیست. دولت های عربی نه توانسته اند استقلال خودشان را حفظ کنند و نه توانسته اند یک وحدتی بین خودشان ایجاد نمایند که اسرائیل را از بین ببرند. اختلافات بین خودشان و خیانت بعضی از سران دولت های عربی باعث این شده است که صهیونیست ها در اینجا باشند و خودشان را تثبیت کنند و اخیرا هم متأسفانه

صحیفه نور جلد 3 صفحه 119

رئیس مصر این کار را دارد انجام می دهد، البته ممکن است بعضی ها نسبتاً بد نباشند لکن رویهمرفته نتوانسته اند یک اتحادی بین خودشان ایجاد کنند که به واسطه آن اتحاد، هم از استعمار نجات پیدا کنند و هم از اذناب استعمار که از آن جمله اسرائیل است. و اما نسبت به ملت عرب، همه برادر ما هستند و ما با آنها مثل برادر رفتار می کنیم. اما اینجا دولت فرانسه فعلا رفتاری مسالمت آمیز دارد.

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها