جمع بندی مبحث 131 طرح صالحین: «گناه و آثار آن»
جمعه 8 اردیبهشت 1396 2:16 PM
با سلام و تشکر بابت مشارکت و مطالب دستنویس ارسالی شما در مبحث131 طرح صالحین: «گناه و آثار آن»
و جمع بندی مبحث :
1- علت اصلی گناه کردن چیه؟
2- آثار گناه چیه ؟
3- بنظرتون بدترین گناه چیه؟ (با دلیل)
4- شیطان باعث گناه کردن ما میشه و ما رو به سمتش سوق میده یا اراده خودمون ؟
نفس وشیطان همواره در وسوسه و گمراه کردن آدمی همکاری می کنند.
خیلی مواقع شیطان زمینه گناه رو مستقیم برای ما ایجاد نمی کنه بلکه ما رو دچار غرور و عجب میکنه . مثلا در روایات داریم که
ابلیس می گوید: خواستم انسان ها را از راه وسوسه کردن به گناه وادار کنم، دیدم آنان همه زحمت هایم را با استغفار برباد می دهند. وقتی توبه واستغفار گناهکاران را دیدم، راه دیگری در پیش گرفتم و از راه هواهای نفسانی، آنان را زمین زدم و به هلاکت رساندم، به گونه ای که می پندارند در مسیر هدایت قرار دارند، از این رو استغفار نمی کنند.(که این خودش باعث قساوت شده و زمینه های جرأت پیدا کردن برای انجام گناه رو ایجاد می کنه)
5- چطور میشه آثار گناه رو از بین برد ؟
ان الحسنات یذهبن السیئات ، همانا خوبی ها گناهان رو از بین میبرد
توبه نیز در این مورد بسیار سودمند است ، توبه ای که واقعی باشد ، پشیمانی از گناه ، ترک گناه و سعی در جبران گناه باشد.
مقداری از آثار گناه رو با جبران مافات میشه از بین برد . بسته به گناه داره . اونایی که بین بنده و خداست با قضای دین و استغفار شاید بخشیده بشه . اونهایی که حق الناس هست هم باید اگه ترس از آبرو ریزی نباشه مستقیم از طرف بخشش خواست اگرم نه با داده صدقه و استغفار برای اون از خدا طلب عفو کرد .
6- چرا گناه میکنیم وقتی از عاقبتش مطلعیم ؟
7- اگه گناهی مرتکب بشیم و ازاون مطلع نباشیم، با اون گناهی که آگاهانه انجام میدیم در یه ترازو قرار میگیره ؟
خیراگه ندونیم اشکالی نداره اما وقتی آگاه شدیم اونوقت انتظار جامعه ازمون بیشترمی شود و قطعا گناه آگاهانه عدابش بیشتر هست.
8- قطعا زندگی بدون مشکلات و گرفتاریها و مصیبت ها نیست، این مشکلات،گرفتاری ها و مصیبت ها از گناه نشاَت میگیره؟
مطمئنا هیچ رویدادی در جهان بدون علت نیست . اگر انسان ها در مدار بندگی خداوند قدم بر می داشتند از بسیاری از بلاها و مشکلات در امان بودند و همواره در حفظ و حراست خداوند به سر می بردند. اما گاهی بر اثر انجام گناه و معصیت الهی مستحق نزول بلا می شوند. مثلا در سوره شوری می خوانیم:
وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ (سوره شوری آیه3) ترجمه : (و هر مصیبتی به شما رسد پس به سبب دستاورد شماست! و بسیاری (از خطاهای شما) را می بخشد.) . نکته اول اشاره به علت و معلولی هز رویداد دارد . دوم اشاره به اینکه بعضی از مشکلات رحمت آور هم هستند(یعنی بخشش)