پاسخ به:از مریم(س)چه می دانید؟
جمعه 18 فروردین 1396 8:09 PM
تولد مریم، دعای مستجاب
حنا(آنا)، مادر مریم و همسر عمران، یکی از شخصیتهای برجسته بنی اسرائیل، واز طرفی خواهر اشیاع، همسر زکریا، بود که به گفته تاریخ و اخبار اسلامی هیچ یک صاحب فرزند نشده بودند. روزی «حنا» زیر درختی نشسته بود پرنده ای را دید که به جوجه های خود غذا می داد مشاهده این محبت مادرانه آتش عشق فرزند را در دل او شعله ور ساخت و از صمیم دل از درگاه خدا تقاضای فرزند کرد و چیزی نگذشت که دعای خالصانه وی به اجابت رسید و باردارشد.
آنچه بیش از هر چیز، در داستان فوق مورد توجه است شخصیت معنوی مادر مریم است که در زندگی ناامید نشده و درخواست از خالق می کند زمانیکه انقطاع برای انسان حاصل می شود به یقین مقدمات اتصال به منبع فیاض فراهم خواهد شد، از سوی دیگر توجه عمیق به مسایل پیرامون خود نگرش به آفاق و آیات آفاق چیزی است که همواره مورد نظر ادیان الهی بوده است و این توجه عمیق در وجود «حنا» مشهود است در واقع او با دیدن پرندگان و غذا دادن پرنده مادر به جوجه ها، قدرت بی انتهای الهی را می بیند و از چنین خدای قدیر با توجه به باورهای خویش طلب فرزند می کند و خدا نیز دعای او را به اجابت می رساند.
بر در شاهم گدایی نکته ای در کار کرد گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود
در دوران بارداری حنا در مورد آینده فرزندش فکر می کند و چون او را با «دعا» از خدا خواسته است برای خدمتگزاری خانه خدا نذر می کند و می گوید: «رب انی نذرت لک ما فی بطنی محررا فتقبل منی انک انت السمیع العلیم » (آل عمران/35)
(همسر عمران گفت) پروردگارا آنچه در شکم خود دارم نذر تو می کنم (کردم) تا آزاد شده تو باشد پس از من بپذیر که تو شنوای دانایی. «محرر» در لغت به معنای «آزاد ساختن » است و در اصطلاح آن زمان به فرزندانی گفته می شد که برای خدمت در معبد تعیین می شدند تا نظافت و خدمات معبد را بعهده گیرند و هنگام فراغت مشغول نیایش شوند و آنها را محرر می گفتند چون از هرگونه خدمت به پدر و مادر آزاد بودند.
مادر پس از تولد و نامگذاری مولود او را به کنیسه(معبد) برده و خطاب به علمای یهود گفت:
[این کودک هدیه بیت المقدس است، سرپرستی او را یک نفر از شما به عهده بگیرد. در میان آنها گفتگو شد و هر کسی می خواست افتخار کفالت و سرپرستی او را به عهده داشته باشد. طی مراسم خاصی زکریا به عنوان کفیل و عهده دار وی انتخاب شد.]
آنچه از میان تفسیرهای گوناگون به دست می آید این است که حتی کفالت زکریا برای مریم و جریان قرعه کشی را در قرآن به خداوند متعال نسبت داده است زیرا «کفل » با تشدید آمده است.
و وقتی این ماده به صورت ثلاثی مزید باشد(باب تفعیل) به معنای انتخاب کفیل برای دیگری است و به معنای «کفالت کسی را به عهده گرفتن » پس معنای «کفلها زکریا» این است که خداوند زکریا را به عنوان کفالت مریم انتخاب کرد.
مریم(س) تحت تربیت معنوی و روحانی زکریا، پیامبر بنی اسرائیل به رشد و بالندگی رسید. او در خانه خدا، بیت المقدس، همراه با پیامبر خدا، زکریا، بود و جوانه های عبودیت در گلستان وجودش می رویید.
ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیلهسین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.