0

تاریخچه یک خودروی محبوب: نیسان پاترول (قسمت اول)

 
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:تاریخچه یک خودروی محبوب: نیسان پاترول (قسمت اول)
یک شنبه 15 اسفند 1395  7:22 PM

نسل سوم (1980 تا 1989)

سری 160 (MQ/MK) ، از 1980 تا 1989
سری 160 در سال 1980 و به‌منظور جایگزینی سری 60 در استرالیا معرفی شد. در ایران نیز این مدل از سال 1984 تا 1989 توسط شرکت پارس‌خودرو تولید شد. در استرالیا این خودرو رسماً با اسم MQ پاترول شناخته می‌شد. پیشرانه‌های در دسترس عبارت بودند از L28،P40 و SD33. همه‌ی مدل‌ها با گیربکس 4 سرعته دستی در دسترس بودند اگرچه که گیربکس سه سرعته اتوماتیک در مدل‌های بافاصله‌ی بین محورهای طولانی و پیشرانه‌ی L28 به‌عنوان آپشن وجود داشت. همه‌ی مدل‌های سری 160 پاترول گیربکس کمکی 2 سرعته با نسبت 1 به 1 برای دنده‌سنگین و سبک داشتند. مدل‌های SD33 دارای سیستم برق 24 ولت بودند. تریم های متنوعی هم در نظر گرفته شده بود و خریدار می‌توانست کف‌پوش‌های وینیل و تریم داخلی آبی یا قهوه‌ای را سفارش دهد. در مدل‌های دولوکس کولر و فرمان هیدرولیک هم دیده می‌شد.
دیفرانسیل جلوی همه‌ی مدل‌ها C200 بود. در استرالیا دیفرانسیل عقب استاندارد H233 بود. برخی نسخه‌ها دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) داشتند. دیفرانسیل عقب مدل هوی دیوتی در برخی پیکاپ ها و واگن‌های با پیشرانه‌ی P40 استفاده شد. در بازارهای اروپایی که آفرود طاقت‌فرسای کمتری مورد انتظار بود، دیفرانسیل عقب سبک C200 در برخی مدل‌ها بکار رفت.

 

1985_Nissan_Patrol_LWB
 

در سال 1983 مدل MQ به‌روز شد. مدل‌های جدید عموماً به‌عنوان MK پاترول شناخته می‌شدند. هرچند که این نام در ادبیات نیسان و دفترچه‌های تعمیرات به چشم نمی‌خورد. آپدیت‌ها شامل چراغ‌های جلو و عقب مستطیل شکل و سیستم تعلیق جلوی بهینه‌شده بود. گیربکس 4 سرعته اصلاح شده بود و دنده‌ی پنجم به اکثر مدل‌ها اضافه‌شده بود. نسخه‌ی سقف بلند (Super Roof) واگن هم همان زمان ارائه شد، زمانی که اولین بار پیشرانه‌ی توربودیزل SD33T قابل سفارش بود. با این پیشرانه پاترول می‌توانست به‌سرعت 145 کیلومتر بر ساعت برسد.

 

Nissan_Safari_101
 

پیشرانه‌ی دیزل تنفس طبیعی SD33 هم در این زمان به‌روز شد. اصلاحات دربردارنده‌ی استفاده از سه رینگ پیستون به‌جای پنج‌تا و چند تغییر فنی دیگر بود. در استرالیا و برخی نقاط دیگر پاترول‌های استفاده‌کننده از پیشرانه‌ی SD33 به سیستم برقی 12 ولت مجهز شدند. به‌منظور هماهنگی باقدرت اضافی پیشرانه‌ی توربودیزل، این مدل‌ها به کلاچ و خنک‌کننده‌ی روغن بزرگ‌تر مجهز شدند.
این سری از پاترول‌ها، آخرین‌مدل‌ها با برند داتسون بودند. در سال 1984 برند داتسون به خاطره‌ها پیوست.

 

800px-Nissan_Patrol_corto_Guardia_Civil
 

سری 260- 1986 تا 2002
سری 206 نسخه‌ی ساخت اسپانیای (با چراغ‌های مستطیلی) سری 160 بود که در اروپا فروخته می‌شد و در انواع SWB/LWB و با پیشرانه‌های L28،SD33 و RD28T در دسترس بود. نسخه‌های دارای پیشرانه‌ی SD، حداقل در بازار انگلستان سیستم برق 24 ولت داشتند. بعدها پاترول 260 فیس لیفتی را تجربه کرد که شامل جلوپنجره‌ی مشابه سری Y60 بود. سری‌های ساخت اسپانیا تا سال 1994 صادر شدند اما ساخت آن‌ها برای مصارف داخلی تا سال 2002 ادامه یافت.

 

260 Series

 

منبع: http://cafekhoondani.com

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها