خودروهایی که بیشتر در آزمون معاینه فنی رد میشوند
یک شنبه 8 اسفند 1395 1:08 PM
معاینه فنی، حدود 10 درصد در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارد، اما آن طور که باید از سوی شهروندان و برخی مسئولان جدی گرفته نمیشود، زیرا نمایندگان مجلس هنوز قانون مربوط به سن خودروهایی را که باید معاینه فنی بگیرند، از پنج سال کاهش ندادهاند و حدود 20 درصد رانندگانی که در تهران تردد میکنند، هنوز ارادهای برای گرفتن معاینه فنی ندارند.
نواب حسینیمنش، دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور و مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این گفتوگو از مشکلاتی که مردم هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی با آن روبهرو هستند، میگوید:
رفع این مشکل در دستورکار ماست. به همین خاطر فراخوان دادیم و از بخش خصوصی برای مشارکت دعوت کردیم، اما متاسفانه در این فراخوان فقط سه شرکت یا فرد داوطلب شدند. ظرفیتی که مراکز معاینه فنی تهران دارد، پذیرش بیش از دو میلیون و 400هزار خودرو در دو شیفت است، اما متاسفانه در برخی زمانها تعداد مراجعان بیشتر میشود.
مثل زمانی که پلیس ورود به طرح زوج و فرد را مشروط به داشتن معاینه فنی کرد و گفت، متخلفان به وسیله دوربین جریمه خواهند شد.
درست است. مهر و آبان امسال با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا تعداد خودروهایی که به مراکز ما مراجعه کردند، خیلی افزایش یافت. میزان پذیرش روزانه ما در 40 خط معاینه فنی 8000 خودرو است، اما وقتی 12 هزار خودرو مراجعه میکنند، صفهای طولانی ایجاد میشود.
بزرگترین دلیل تمایل نداشتن بخش خصوصی در کلانشهری مانند تهران وسعت حداقل زمینی است که برای ایجاد مرکز معاینه فنی در قانون ذکر شده است. در قانون آمده اگر شخصی قصد دارد مرکز معاینه فنی ایجاد کند، باید هزار متر زمین داشته باشد، اما قیمت چنین زمینی در شهری مانند تهران خیلی بالاست و از طرف دیگر درآمد زیادی ندارد.
کمتر از یک ساعت.
دو پیک زمانی داریم؛ برای نمونه مهر و آبان امسال بیشترین مراجعه را داشتیم که به خاطر اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بود.
اگر کمربند ایمنی در کشور جا افتاد، به خاطر اعمال جریمه و سختگیری پلیس بود. شاید در هفتههای اول اجرای طرح کاهش آلودگی هوا مردم تصور میکردند این طرح اجرایی نشود، اما وقتی قبضهای جریمه به دست آنها رسید، برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کردند.
خودروی پراید و امویام 530، بیشترین آمار مردودی را نسبت به دیگر خودروها دارند. البته این آمار نسبت به مراجعان همین خودروهاست؛ مثلا اگر یکصد خودروی امویام مراجعه میکند، حدود80 تایشان در آزمون رد میشود. از طرفی 70 درصد خودروهایی که مردود میشوند، تولید داخل و دو دسته هستند؛ 25 درصد از کل خودروها پراید و بقیه به شرکت ایران خودرو مانند 405، سمند و 206 مربوط میشود.
در 11 ماهه امسال، یک میلیون و 100هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردهاند، این درحالی است که سال گذشته، حدود 540 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند. بنابراین میتوان گفت این آمار حدود 85 درصد رشد کرده است.
تعداد خودروهای سبک و سنگین پایتخت حدود 3 میلیون و 800 هزار دستگاه برآورد میشود. در این میان حدود دو میلیون و 800 هزار خودرو مشمول معاینه فنی هستند و میتوان گفت بیش از 80 درصد خودروها معاینه فنی دارند.
از هر صد خودرو به طور میانگین، 30خودرو در آزمونها رد میشود. 40 درصد این رد شدنها به دلیل آلایندگی خودرو است و بقیه به دلیل ایمنی خودرو؛ مثل تست ترمز، عیب ظاهری، کمک فنر و انحراف فرمان خودروها.
مطالعات دانشگاهی اثبات میکند معاینه فنی میتواند حدود 10درصد از میزان آلودگی هوای تهران کم کند. این درحالی است که میزان خودروهایی که به دلیل آلودگی هوا از آزمونها رد میشوند، سالانه حدود7 درصد است، اما مهر 95 حدود 15 درصد خودروها به دلیل آلایندگی در آزمونها رد شدند.
بله، هنوز ادامه دارد. جریمه خودروها 50 هزار تومان است و هر 24 ساعت یکبار برای خودروهای بدون معاینه فنی اعمال میشود.
براساس قانون، سن معافیت معاینه فنی خودروها پنج سال است،اما خودرویی که پنج سال از عمرش میگذرد، ایراد زیادی پیدا میکند؛ مانند خراب شدن کاتالیست و انحراف فرمان. به همین دلیل به مجلس پیشنهاد شده، قانون معافیت را اصلاح کند . خدا را شکر، خبرهای خوبی شنیدهایم و قرار است این اتفاق بیفتد.