0

امام مهدی(عج) با بصیرت مردم را جذب و همراه قیام خود می‌کند

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

امام مهدی(عج) با بصیرت مردم را جذب و همراه قیام خود می‌کند
دوشنبه 13 دی 1395  3:54 PM

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از طلیعه، تحلیل رویکرد و چگونگی مواجهه و رویارویی اندیشه های ناب الهی و اسلامی در عصر و طلیعه ظهور که بنا به تعبیری، شروع نهضت عالی و غایی علم آموزی و تعلم و دانش پژوهی است با اندیشه ها و باورهای متخاصم و معارض و همچنین تبیین چارچوب های این اندیشه های معارض و معاند و نیز واکاوی مولفه های موثر در باب تأثیرگذاری علوم و مفاهیم مهدوی، ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفتگویی ترتیب دهیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

 

استاد، مولفه های تأثیر گذار در مواجهه با دیدگاه های معارض و مخالف اندیشه های مهدویت، در دوران و عصر مهدوی چگونه خواهد بود؟ اصولاً تعابیر وارده در باب رویکرد عصر و دوران مهدوی، با اندیشه ها و افکار مخالف و معاند چگونه است؟

در این باب در ابتدا باید بیان شود که اصولاً چه اندیشه ها و رویکرد هایی در مقوله مخالفت و تعارض با اندیشه های مهدوی مطرح و مشهود است. در این باب دو گروه و طیف وجود خواهند داشت که در مقابل و مخالفت با تعالیم عصر مهدوی و رویکرد متعالی آن خواهند ایستاد، اولین طیف و گروه، همان افراد و گروه هایی هستند که در تمامی طول تاریخ و موجودیت بشر، در مقابل اندیشه ها و تعالیم پیامبران و انبیاء(ع) ایستاده اند و این اندیشه ها را معارض با منافع و مطامع خود می بینند. این جریان اصلی که در طول تمامی اعصار وجود داشته و به نام جریان باطل و به تعبیری جریان دارای جمود فکری مطرح است، اولین طیفی هستند که، در برابر منویات عالی و غایی مهدویت خواهند ایستاد.

دسته دیگری که در برابر منویات و تعالیم مهدوی می ایستند، خرده جریاناتی هستند که، با اسم و نشانی مختص به خود مطرح و معروف هستند، به طور نمونه مهمترین جریاناتی که در تعارض با دیدگاه های مهدوی قرار می گیرند، همین جریانات و فعالیت هایی هستند که به نام جریانات «سفیانی» معروف و مشهور هستند. نمونه دیگر از معارضین و مخالفین در عصر مهدوی، جریان «دجاّل» و دجال گرایی است. بخش دیگر معارضین و مخالفین، متحجرین و به ظاهر مسلمانان خشک مغز و نادانی هستند که، منویات متعالی عصر مهدوی را معارض و مخالف منافع و منفعت خود می بینند. در این باب بیان شده است، افراد و اشخاصی هم هستند که، از درون خود جامعه مهدوی و متعهدین به منویات مهدویت، با طلیعه ظهور و شروع دوران مهدوی، به علت نادانی و جهل، با حضرت حجت(عج) و منویات ایشان در تعارض و تخاصم قرار می گیرند و با توجه به اینکه خود را یار و منتظر عصر ظهور می دانستند، ولی به دشمنان و مخالفین دوران مهدوی تبدیل می شوند.

 

مولفه ها و المان های شناختی و دریافتی این گروه ها و طیف ها چگونه ترسیم شده است؟ چگونگی رویارویی با این رویکرد ها، به چه صورتی تبیین شده است؟

این دو گروه، عمده متخاصمین و معارضین عصر و دوران مهدوی هستند. در باب دسته اول که بیان شد، باید اذعان کرد که، معتبرترین و اساسی ترین گروه مخالف و معاند تعالیم مهدوی، همان جریان تاریخی و سابقه دار نفاق و کفر و شرک هستند که در تمام طول و دوره تاریخ در برابر تعالیم الهی و نبوی می ایستادند. به تعبیری دیگر، تمام کسانی که طالب بیداد و ستم کاری و ظلم و تعّدی در حق جامعه و مردم آن هستند، با آغاز و طلوع تعالیم ناب و متعالی مهدوی، منافع و مطامع خود را در معرض خطر و آسیب جدی می بینند، بنابراین در مقابل حضرت حجت(عج) می ایستند، اما خرده جریاناتی که به عنوان دسته دوم برشمردیم، بنا به موقعیت ها و وضعیت های گوناگون، در مقابل حضرت حجت(عج) خواهند ایستاد. باز به طور نمونه و از این دسته می توان به اهالی مکه و مدینه در آغاز دوران مهدوی و عصر ظهور اشاره نمود که، در همان ابتدای کار و آغاز نهضت، در برابر حضرت حجت(عج) می ایستند. این گروه نماینده و سفیر حضرت حجت(عج) را به شهادت می رسانند و به شدت در برابر منویات مهدوی ایستادگی می نمایند.

در روایات وارد شده قبل از طلیعه ظهور، جریان سفیانی، برای مقابله با حضرت حجت(عج) آماده و مهیا شده است و به همین دلیل با گسیل یک گروه و سپاه عظیم برای مقابله با حضرت حجت(عج)، طرح نابودی و متلاشی کردن قیام مهدوی را در سر می پرورانند. نکته دیگر در همین مقوله، با شروع حرکت حضرت حجت(عج) از سرزمین حجاز و حرکت به سمت عراق و بیت المقدس و با رویارویی با اقوام و گروه های معاند و معارض دیگر شروع می گردد.

در این بحث یعنی مخالفت و معاندت با رویکرد مهدوی، افراد و گروه های دارای گرایش های یهودیت و اسرائیلیات و گرایش های منعطف به غرب نیز دیده می شود. در این مقوله گروه ها و قبیله های کوچکی مانند دمنسیان، کردها، و اعراب قبایل بنی ضبه، غنی، باهله، از سرزمین ری و قریش نیز وجود خواهند داشت که، در برابر حرکت حضرت حجت(عج) خواهند ایستاد. در این باب باید به این نکته اشاره کرد که، این طیف ها و گروه هایی که عنوان شد از منظرو دیدگاه سیاسی معاند و مخالف حرکت و تعالیم مهدوی هستند.

 

به غیر از منظر و مقوله سیاسی، معارضین و مخالفین دوران مهدوی و عصر ظهور و بروز تعالیم ناب الهی و اسلامی، با چه رویکرد های دیگری در برابر باورهای مهدوی خواهند ایستاد؟

بعد از بَعد سیاسی، از منظرو دیدگاه فرهنگی نیز، گروه ها و طیف هایی هستند که، در برابر منویات و حرکت حضرت حجت(عج) ایستادگی خواهند کرد. از منظر اعتقادی و فرهنگی طیف هایی که در مواجهه با رویکرد مهدوی، ایستادگی خواهند کرد، صاحبان و بزرگان ادیان و فرق گوناگون دینی، مانند بزرگان و سران کلیساها و کنیسه ها و سایر فرق هستند که، در برابر منویات عصر مهدوی و حضرت حجت(عج) ایستادگی خواهند کرد. از فرق و شعبات اسلامی نیز، تعابیری وارد شده است که، در عصر مهدوی و آغاز ظهور، افراد و اشخاص گوناگونی وجود خواهند داشت که با تعابیر نادرست و نامعتبر و به تعبیری خارج از چارچوب قواعد اسلامی و قرآنی، در برابر منویات حضرت حجت(عج) و عصر مهدوی ایستادگی خواهند کرد.

 

رویکرد ها و مواجهات و تعاملات با این تعارضات و تخاصمات و عنادها، چگونه تبیین و تعریف شده اند؟ با توجه به این عناد ها و کینه توزی ها، علوم کامله و متعالی که تشریح آن از مبانی دوران و عصر ظهور است، چگونه ثبت و بسط داده می شود؟

در این مقوله باید عنوان شود، قطعاً وقتی ما و شیفتگان و مشتاقان عصر مهدوی بتوانیم با این تعارضات و عناد ها و نوع گروه ها و اندیشه ها آشنا شویم، به طور قطع، مواجهات و رویکرد هایمان نیز متناسب با این تعابیر خواهد شد. برخلاف تمامی تعابیر و مقولاتی که می گویند در طلیعه و عصر ظهور، حضرت حجت(عج) با رویکردی سخت و خشن و کوبنده، با تعارضات و مخالفت ها برخورد می نماید، باید گفت که، به طور قطع و یقین، رویکرد حضرت حجت(عج) و دوران مهدوی به هیچ وجه این گونه نیست و این گونه نیز تعریف و تبیین نشده است. حضرت حجت(عج) به عنوان مصلح و اصلاح کننده تمام آحاد بشریت مطرح و معروف هستند. حضرت حجت(عج)، همان منجی و نجات دهنده ای است که در تمامی مفاهیم و تعابیر دینی اعم از یهودیت و مسیحیت و آیین زرتشتی وارد شده است. وقتی چنین تعابیر و تعاریفی از منجی و نجات دهنده بشریت در تمامی ادیان و مذاهب آمده، به طور قطع اولین رویکرد و برخورد عصر مهدوی و حضرت حجت(عج) با دیدگاه های معاند، هدایت گری و اصلاح و تربیت صحیح و اصولی است. بنده در مباحث و دروس خود از این رویکرد به عنوان «بصیرت اخلاقی» یاد می نمایم و در کتاب تعلیم و تربیت در عصر و دوران ظهور به طور مبسوط و مفصل به آن پرداخته ام.

حضرت حجت(عج) در طلیعه و عصر ظهور در جهت بصیرت اخلاقی و معرفتی گام بر می دارند، یعنی هم بر دانایی و بصیرت توده های مردم می افزایند و هم بر نور و عرصه معنویت آنها خواهند افزود. وقتی مردم و توده های آنها بر اثر منویات و تعالیم مهدوی، دارای افزایش و کمال معنویت شدند، قطعاً به سمت و سوی حرکت حضرت حجت(عج) گرایش پیدا خواهند کرد و ایشان را همراهی و یاری می نمایند.

در این باب باید بیان کرد که حضرت حجت(عج) در راه و مسیر هدایت و روشنگری خود، از ابزار و وسایل مختلف و گوناگونی بهره خواهند جست. حضرت حجت(عج) قبل از حرکت به سمت سایر بلاد و و نقاط اسلامی در ابتدای راه، به طور تنها و یک تنه در مسجد الحرام شروع به هدایت گری و روشنگری می نمایند و دعوت و آغاز راهنمایی و سقایت خود را لسانی و بیّن بیان می دارند.

در این مرحله، یعنی اعلام صریح و روشن و یک تنه حضرت حجت(عج) در باب آغاز هدایت و سقایت، عده زیادی در همین مرحله به علت منتظر بودن و لحظه شماری کردن برای آغاز طلیعه و عصر مهدوی، با ایشان همراهی و مساعدت می نمایند و به تعبیری شروع و آغاز حرکت مهدوی، از همین نطقه انجام می گیرد.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها