آیا ائمه کلهم نور واحد هستند؟
جمعه 26 آذر 1395 10:17 PM
براساس روايات، چهارده معصوم(عليهم السلام) همه «يك نور»اند;(1) يعني، آنان در مقام وحدت نوري، كثرتي ندارند تا يكي اول و ديگري دوم باشد. اين كه در زيارت جامعه ميخوانيم: «وان ارواحكم و طينتكم واحدْ»؛ اشاره به همين حقيقت دارد كه چهارده معصوم (عليهم السلام)، «يك نور»اند و در اين جهت با هم اتحاد دارند. براساس روايات، اين اتحاد نه تنها در اول خلقت بوده؛ بلكه در نظام مادي و زندگي دنيوي، حقيقت آنان يكي بوده است و در عين تعدد صوري، ظاهري و جسماني، آنان با همديگر وحدت و اتحاد دارند.(2)
از اينرو اين كه در بعضي از روايات، اولين مخلوق نور حضرت محمد(ص) و در پارهاي روايات نور رسول خدا(ص) و ائمه هدأ(عليهم السلام) مطرح شده است;(3)نبايد پنداشت كه اين روايات بر كثرت و غيريت اين انوار، دلالت دارد.
امام باقر (ع) ميفرمايد:
«يا جابر ان الله ماخلق خلق محمداً و عترته الهداْ المهتدين، فكانوا اشباح نور بين يدي الله، قلت و ما الاشباح؟ قال: ظل النور، ابدان نوريْ بلا ارواح و كان مؤيداً بروح واحد و هي روح القدس» اي جابر! اول مخلوقي كه خداوند خلق فرمود، محمد و عترت هدايت شده آن حضرت بودند. پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند. جابر ميگويد: به حضرت عرض كردم، اشباح چيست؟ فرمود: سايه نور، بدنهاي نوري بدون روح كه مؤيد به يك روح يگانه و واحد بودند و آن روح القدس بود...». (4)
اين روايت، به روشني حكايتگر اين حقيقت است كه روح آنها در عين اين كه يك حقيقت و موجود واحد است، حقيقت همه چهارده معصوم است؛ يعني، هم حقيقت رسول الله(ص) است و هم حقيقت تكتك اهلبيت آن حضرت و در عين يكي بودن، متعدد هم هستند و همه، ظهورات روح واحد و حقيقت واحد ميباشند. اين روايت، با صراحت كامل ميفرمايد: آنان ابدان نوري بودند كه ارواح متعدد نداشتند؛ بلكه مؤيد به يك روح بودند و آن عبارت است از «روح القدس» و به روشني به اين نكته اشاره دارد كه حقيقت روح و جان همه، يكي بود و ظهورات (كه ابدان نوري و يا اشباح نورياند) متعدد بود/
بر اين اساس، روايتي كه مطرح فرموديد، دلالت ندارد بر اين كه عدم خلق جهان، به صورت انحصاري، متوقف بر حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد؛ بلكه از آن جا كه همه چهارده معصوم، «نور واحد»اند، اين روايت اشاره به همان حقيقت نوري دارد كه آنان در آن وحدت دارند.
به عبارت ديگر، هر چند در اين حديث، به ظاهر به نور (روحي و بدني) حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره شده است؛ ولي به دليل وحدت نوري چهارده معصوم، گويا اين حديث ميخواهد بگويد: اگر شما چهارده معصوم نبوديد، جهان را خلق نميكرديم. به بيان سوم، ظاهر اين روايت خطاب به آن دو عزيز است؛ ولي به دليل وحدت آن دو با دوازده معصوم ديگر، مقصود حقيقتي است كه همه آنان در آن اتحاد داشته و هيچ گونه تعداد كثرتي ندارند تا بحث رتبه و تقدم و تأخر پيش آيد.
1. بحارالانوار، ج 25، ص 1 و ج 36، ص 280
2. انسان و خلافت الهي، صص 139 - 142 .
3. بحارالانوار، ج 1، ص 97؛ ج 57، ص 170؛ تفسير الميزان، ج 1، ص 121.
4. به نقل از: انسان و خلافت الهي .
منبع: t-pasokhgoo.ir