آیا استفاده از لقب «ولی امر مسلمین» برای رهبران جامعه اسلامی صحیح است؟
چهارشنبه 10 آذر 1395 9:45 PM
پیش از پاسخ، دانستن این نکته لازم است که در نظام سیاسى اسلام و رابطه متقابل میان مردم و رهبر جامعه این گونه نیست که در روایات کاربرد مطلق عناوین و القاب نهى شده باشد، بلکه با دو نوع القاب و عناوین روبرو هستیم؛ نوع اول، عناوین و القابى هستند که مورد تأیید و برگرفته از آموزه هاى دینى است و در سیره بزرگان دین نیز متداول است، و نوع دوم، عناوینى هستند که به خاطر تأثیرات و پیامدهاى منفى آن بر فرد و اجتماع، و یا اختصاص به معصومین (ع) [1] به شدّت از کاربرد آن نهى شده است.
الفاظى از قبیل «عُظمى»، نیز براى مراجع تقلید در «آیت الله العظمى» استعمال مى شود و آن نشان دهنده نوعی احترام معنوى به عالِم است که در سنّت اسلامى بر آن تأکید شده است. [2] در روایتى از امام على (ع) آمده است: «کسى که عالِمى را احترام کند، پروردگار خود را احترام کرده است». [3]
همچنین عنوان «ولىّ امر مسلمین»، داراى پشتوانه دینى و برگرفته از قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین (ع) است؛ زیرا ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیّت الاهى است و تنها با نصب و اذن خداى متعال، مشروعیّت مى یابد و چنان که معتقدیم این قدرت قانونى به پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) یکى بعد از دیگرى داده شده است؛ [4] همان طور که در قرآن کریم می خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»، [5] و کلمه «اولى الامر» به معناى صاحبان نظر و رأى بر جامعه بشری است که از جانب پروردگار تعیین شدهاند. [6] و مقصود از آن، افرادى از امّت اند که در گفتار و کردارشان معصوم اند، و اطاعتشان واجب است، به همان معنایى که اطاعت خدا و رسولش واجب است. [7] ولی در زمان غیبت حضرت حجت بن الحسن العسکری (ع)، بر اساس ادله عقلى متعدد و روایات زیادى که از امامان معصوم (ع) وارد شده، فقیه جامعالشرایط عهده دار منصب ولایت و رهبرى جامعه اسلامى بوده و از طرف امام زمان (عج) به صورت عام منصوب است، [8] و چون ولیّ فقیه، منصوب از طرف امام معصوم (ع) در زمان غیبت است، در حقیقت اطاعت از او، اطاعت از اولی الامر (امامان معصوم) محسوب می شود.
نتیجه: لقب «ولىّ امر مسلمین»، یکى از القاب واقعى براى مجتهد جامع الشرایطى است که در زمان غیبت امام معصوم (ع) براى رهبرى و اداره امور سیاسى، اقتصادى، اجتماعى در جامعه، از سوى امامان معصوم (ع) منصوب گردیده، و چنین نیست که لقب ولایت و جانشینى از امامان معصوم (ع) را خود ولى فقیه براى خود برگزیده باشد.
[1] . مانند: کنیه امیر المؤمنین و سیدالوصیین درباره امام علی (ع). «القاب امام علی (ع) و یاد کردن پیامبر (ص) به آنها»، سؤال 16667 (سایت: ).
[2] . ر.ک: «خطاب آیت الله العظمی به ائمه و مراجع»، سؤال 13653 (سایت: 13427) .
[3] . «من وقر عالماً فقد وقر ربه»؛ تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم و دررالکلم، ص 47، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، قم، 1366 ش.
[4] . ر.ک: نمایه های: « انحصار امامت در نسل پیامبر»، سؤال 2969 (سایت: 3209) ؛ «دلایل اعتقاد به امامت و امامان»، سؤال 321 (سایت: 2707) .
[5] . «اى کسانى که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر] را»؛ (نساء، 59).
[6] . حسینى همدانى، سید محمد حسین، تحقیق: بهبودی، محمد باقر، انوار درخشان، ج 4، ص 93، کتابفروشى لطفی، تهران، چاپ اول، 1404ق.
[7] . طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 398، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق؛ و ر.ک: «دلایل اعتقاد به امامت و امامان»، سؤال 321 (سایت: 2707) .
[8] . ر.ک: « نسبت ولایت فقیه با ولایت پیامبر و امامان»، سؤال 9294 (سایت: 9467) .
منبع: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa17198