آموزش و پرورش جوابگوي نيازهاي جامعه امروز نيست
چهارشنبه 15 دی 1389 9:15 PM
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي گفت: آموزش و پرورش نيازهاي متناسب با جامعه امروز را جواب نميدهد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه، حجتالاسلام بهرام محمديان ظهر امروز در همايش تجليل از پژوهشگران فرهنگي آذربايجان غربي كه در سالن امام علي (ع) اروميه برگزار شد، اظهار داشت: در نظام تعليم و تربيت دوره جديدي آغاز شده و در فرآيند تحول قرار گرفتهايم.
وي تصريح كرد: اگر در چند سال گذشته ميگفتيم در آستانه تحول بنيادي هستيم امروز در زمينه تحول ايفاي نقش ميكنيم.
اين مقام مسئول با بيان اينكه تحول بدون اراده تغيير از سوي افراد تلقي نميشود، افزود: اراده خداوند بر اراده خود مردم تعلق ميگيرد و در آموزش و پرورش نيز به دنبال چنين تحولي هستيم.
محمديان با تأكيد بر ايجاد آرامش در آموزش و پرورش، اذعان داشت: تحول سنت دائمي الهي است و بر اين اساس عالم در حال تحول است و ثبات در نظام آفرينش به معناي سكون نيست.
وي با تأكيد بر ايجاد تحول در نظام آموزشي كشور، ابراز داشت: جوهر هستي در حال تغيير و حركت است و هميشه قوا به فعاليت و حركات اوليه به ثانويه منتهي ميشود و به تبع آن ظاهر و درون و برون دچار تحول ميشوند.
اين مقام مسئول گفت: تحرك و پويايي لازمه نظام زنده بوده و ركورد و سكون جز اينكه ميرايي به ارمغان ميآورد چيزي به دنبال ندارد.
محمديان با بيان اينكه آموزش و پرورش نيازمند تحول است، اذعان داشت: اين موضوع به واسطه اين است كه آموزش و پرورش نيازهاي متناسب جامعه امروز را جواب نميدهد.
وي با بيان اينكه ذينفعان نظام آموزشي احساس ميكنند به اندازه تلاشي كه ميشود ثمره نميگيرند، گفت: در آموزش و پرورش كهنگي چشمآزار است.
اين مقام مسئول اعلام كرد: نهال تعليم و تربيت براي ما نيست و بذر گياه و نهال متناسب اين خاك نيست و هر چه بارورتر ميشود ميوه مطلوب ما نيست به طوري كه از سال 1275 همراه دولت مدرن تعليم و تربيت وارد كشور شد كه متناسب با ما نبود.
محمديان گفت: در آن زمان مستشاراني آمدند و دستگاه تعليم و تربيت آن زمان را ايجاد كردند كه اين دستگاه تعليم و تربيت مناسب ايران نبود و بر اين اساس نظام تعليم و تربيت در كشور ما كارآمد نبود.
وي عنوان كرد: قبل از انقلاب در كنار آموزش و پرورش دولتي يك آموزش و پرورش مردمي نيز شكل گرفت و مردم با نگاه بدبينانه به محصولات آموزش و پرورش نگاه كردند چرا كه فلسفه حاكم هويت خودي نبود و گسستگي بين نسلي در آن زمان وجود داشت و همين فرهنگ در تارو پود آموزش و پرورش ريشه دواند و مورد سكون قرار گرفت.