آزمون نيمه متمركز دكتري در سطح آزمونهاي طراز اول جهان است
چهارشنبه 15 دی 1389 6:38 PM
خبرگزاري فارس: فرشاد جابري گفت: با توجه به بررسيهاي به عمل آمده توسط دفتر تخصصي مشاوره تحصيلي و شغلي مشهد، آزمون دكتري بسيار جامع و در سطح آزمونهاي طراز اول جهان است.
فرشاد جابري مشاور تحصيلي و شغلي در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس اظهار داشت: پس از مدتها صبر و تحمل داوطلبان، انتظار آنها جهت شركت در مهمترين آزمون كشور (دكتري) به پايان رسيد و جزئيات آزمون از طرف سازمان سنجش تنظيم شد و براي آگاهي داوطلبان در اختيار رسانهها قرار گرفت.
وي با بيان اينكه آزمون فوق از همان ابتدا با بحثهايي همراه بود، ادامه داد: آزمون دكتري با توجه به بررسيهاي به عمل آمده توسط دفتر تخصصي مشاوره تحصيلي و شغلي مشهد، بسيار جامع و در سطح آزمونهاي طراز اول جهان است و در دانشگاههاي پيشرفته دنيا كه داراي تعداد بسياري متقاضي است نظير اين آزمون اجرا ميشود؛ در عين حال اين سبك آزمون بسياري از اشكالات آزمون قبلي را كه در جاي خود ركورددار بيعدالتي و اشكال بود را جبران كرده و به صورتي عادلانه راه را براي افراد مستعد و توانمند باز ميكند.
اين مشاور تحصيلي و شغلي با بيان اينكه تأثير 20 درصد شرط معدل به عنوان امتياز در آزمون دكتري تا حدودي با مسائلي همراه است، گفت: فارغ التحصيلي كه 10 سال پيش مدرك گرفته و در پشت كنكور ناعادلانه دكتري به سبك قبلي گرفتار شده است با اين مشكل مواجه ميشود كه در آن زمان نمرات دوران تحصيل در آزمون دكتري اهميت نداشته است؛ بنابراين طبيعي است كه توجه زيادي به نمره نداشته و بيشتر وقت خود را صرف كلاسهايي نظير زبان ميكرد تا از عهده آزمون زبان برآيد.
وي افزود: در حال حاضر دانشجويان به اين موضوع توجه ميكنند كه به هر روش مرسوم يا غير مرسوم از اساتيد نمره بگيرند كه اين امر به نظر، نوعي كمتوجهي به كساني است كه در آن دوره آسيب ديدهاند و در حال حاضر با اين 20 درصد شرط معدل مستعد صدمه خواهند بود.
جابري ادامه داد: در آزمون فوق، نوع دانشگاه داراي امتياز نيست و اين به نظر مسائلي را به همراه دارد؛ به عنوان مثال كسي كه در دانشگاه صنعتي شريف درس خوانده است با كسي كه از دانشگاهي ضعيفتر فارغ التحصيل شده است، يكسان ارزيابي ميشوند؛ اين در حالي است كه كسب نمره مناسب در دانشگاه صنعتي شريف يا تربيت معلم تهران بسيار سخت است، زيرا اين دانشگاهها از اساتيد بهتري برخوردارند و بالطبع در نمره دادن نيز دقيقترند.
وي در بيان مشكلات ديگر اين آزمون گفت: به طور مثال يك دانشجوي شاگرد اول در دانشگاه صنعتي شريف با معدل 16 و دانشجويي ديگر از يك دانشگاه پايينتر با معدل 19 فارغالتحصيل ميشود ولي در آزمون فوق دانشجويي كه از يك دانشگاه سطح پايينتر فارغ التحصيل شده است، شانس بيشتري داشته و خود به خود برخي دانشجويان توانمند آسيب جدي ميبينند.
اين مشاور تحصيلي و شغلي با بيان اينكه دادن ضريب به دانشگاهها براساس شاخصهاي اساسي رفع يا كاهش ضريب 20 درصد از راهكارهاي مناسب است، گفت: بايد بررسي كنيم كه ما به دنبال بررسي هوش هستيم يا استعداد تحصيلي؛ هوش با استعداد كاملاً متفاوت است. اگر هدف سنجش استعداد است بايد مواردي مورد توجه قرار گيرد كه در حيطه استعداد است و سنجش استعداد با آزمون كار راحتي نيست و بيشتر بايد به فعاليتها و تحقيقات دانشجو توجه شود؛ اگر هدف سنجش هوش است، بايد مواد آزمون با دقت فراواني تعيين شود تا هوش فرد به خوبي مورد سنجش قرار گيرد.